سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: اشتغال و کمبود نقدینگی و تنگنای مالی در بخش‌های مولد اقتصادی 2 دغدغه جدی فعالان بخش خصوصی است که در نشست هیأت نمایندگان تهران بر آن تأکید شد.

به گزارش همشهری، یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق تهران، مسئله تأمین مالی را یکی از چالش‌های پیش‌روی اقتصاد کشور در سال92 خواند و با تأکید بر اینکه بنگاه‌های اقتصادی برای تأمین مالی با شرایط دشواری مواجه هستند این پرسش را مطرح کرد که با وجود محدودیت‌های تشدیدشده در ایجاد درآمد برای دولت و افزایش هزینه مبادلات، چه راه چاره‌ای برای تأمین مالی اندیشیده شده؟ او تصریح کرد: «برای تأمین مالی راه‌های گوناگونی وجود دارد اما بنگاه‌دار و فعال بخش خصوصی کشور باید از روش‌ها و راه‌حل‌های دولت آگاهی داشته باشد و حداقلی از اطلاعات را برای پیش‌بینی آینده و ترسیم راه خود داشته باشد.»

جمعیت بیکاران در راه است

دکتر مسعود نیلی اقتصاددان هم با اشاره به نتایج یک پژوهش علمی و تشریح وضعیت فعلی و آینده بازار کار و اشتغال، اشتغال را باید بیماری نهان اقتصاد دانست که ممکن است ناگهان به‌صورت غافلگیرکننده ظاهر شود. او با تأکید بر اینکه در سال‌های پیش‌رو با یک قله در جمعیت ورود به بازار کار مواجه خواهیم بود، گفت: آمار اشتغال زنان تا سال84 به چهارمیلیون نفر رسید. اما این آمار در سال‌های 85 تا 90 نزدیک به 900هزار نفر کم شده است، یعنی اشتغال زنان کاهش قابل توجهی داشته است.

استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه جوانان ورود خود به بازار کار را به تعویق می‌اندازند تا بعدا با تحصیلات بالاتر وارد بازار شده و بتوانند کار بهتر با درآمد بیشتر پیدا کنند تصریح کرد: در کشور ما نیز ضربه‌گیر بازار کار آموزش عالی بوده است اما هیچ تناسبی با اقتصاد ما ندارد.

کد خبر 216433
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز