گروه اقتصادی: سه روز پس از انتشار اظهارنظر مسعود نیلی اقتصاددان از وضعیت بیکاری در کشور و ناکامی دولت در بهبود وضعیت اشتغال، معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با جمع و تفریق کردن آمارهای مختلف به دفاع از کارنامه دولت روی آورد

 و از ایجاد بیش از 5.2میلیون فرصت شغلی در هشت سال گذشته خبر داد اما توضیح نداد که چه میزان از این فرصت‌های شغلی به شغل تبدیل شده است.

همزمان خبرگزاری ایرنا به نقل از روابط‌عمومی وزارت یادشده تعداد فرصت شغلی ایجاد شده را 300هزار نفر بیش از معاون همان وزارتخانه اعلام کرد؛ یعنی 5.5میلیون نفر.دیروز علی اکبر لبافی معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در طول هشت سال گذشته بیش از6.6میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده شده‌اند، اظهار کرد:

از این میزان 50درصد وارد بازار کار شده‌اند. او از ایجاد بیش از یک میلیون شغل و تثبیت 470هزار فرصت شغلی از محل ایجاد بنگاه‌های اقتصادی خبر داد و گفت: براساس آمارها و اطلاعات موجود در قالب بنگاه‌های اقتصادی نزدیک به 628هزار و 32بنگاه اقتصادی طی دولت‌های نهم و دهم از تسهیلات ارزان قیمت برای ساخت، توسعه و اتمام بنگاه‌های اقتصادی و تثبیت اشتغال استفاده کرده‌اند که در این راستا بیش از یک میلیون شغل ایجاد و 470هزار فرصت شغلی تثبیت شده است.

لبافی گفت: طی این مدت با کسب حدود سه میلیون و 846هزار و 984فرصت شغلی تعداد یک میلیون و 720هزار و 13نفر صرفا از طریق کاریابی‌های غیردولتی جذب شده‌اند که تعداد یک میلیون و 182هزار و 626نفر با معافیت حق بیمه سهم کارفرما یا تخفیف در معافیت حق بیمه سهم کارفرما جذب بازار کار شده‌اند که آمار و اطلاعات این افراد در سازمان تأمین اجتماعی موجود است.

به گفته وی نزدیک به 71هزار و 977نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان جذب شده و حدود 77هزار تعاونی نیز با پیش‌بینی اشتغال بیش از یک میلیون نفر طی هشت سال اخیر در کشور تشکیل شده است. لبافی درعین حال از صدور بیش از یک میلیون و 115هزار و 554مجوز مشاغل خانگی طی دو سال گذشته خبر داد و گفت: طی این مدت به تعداد 489هزار و 232نفر متقاضی مشاغل خانگی تسهیلات برای خرید ابزار کار پرداخت شده است.

دفاع با آمارهای مبهم و اعتراف معاون وزیر

معاون وزیر کار در عین حال مدعی شده است: آمار ایجاد اشتغال جدید در کشور با وجود آمارهای جمعیتی، نیروی کار و تولید نسبتا خوب به سهولت قابل اندازه‌گیری نیست. او اظهار کرد: متأسفانه آمار مهاجرت نیروی کار خارجی و داخلی تولید و ارائه نمی‌شود و آمار بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی در کشور نیز هنوز به‌طور کامل یکپارچه نیست؛ از طرفی آمارهای جریان نیروی کار در کشور و میزان جابه‌جایی نیروی کار، تولید و تحلیل نمی‌شود و آمار اشتغال مجدد بازنشستگان کشور هم تاکنون مورد سنجش قرار نگرفته است.

لبافی ادامه داد: بررسی و مقایسه شاخص‌های نیروی کار طی سال‌های 1384تا 1390حاکی از افزایش 6.6میلیون نفری جمعیت 10ساله و بیشتر در کشور است حال آنکه جمعیت فعال کشور فقط افزایش حدود 300هزار نفر را نشان می‌دهد که نشانه کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در کشور از حدود 41درصد در سال 1384به36.9درصد در سال 1390و37.7درصد در سال 1391است.

او توضیح نداده که دلیل واقعی کاهش نرخ مشارکت اقتصادی جویندگان بالقوه بازار کار در این سال‌ها چه بوده است؛ ابهامی که از نظر کارشناسان به‌دلیل ناامیدی جویندگان کار بوده که باعث شده آنها راه تحصیل را درپی بگیرند و افزایش جمعیت دانشجویی ایران در هشت سال اخیر مهر تأییدی است بر همین واقعیت.

کد خبر 209753
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز