همشهری آنلاین: حوزه مطالعات بدن که در سلسله مراتب سنت‌ها و شاخه‌های علوم اجتماعی، کمتر مورد توجه قرار می گرفت، در چند دهه اخیر به حوزه‌ای پویا، پر اهمیت و جذاب برای پژوهشگران اجتماعی تبدیل شده است.

کتاب درآمدی بر تاریخ فرهنگی بدن در ایران منتشر شد

محمد سعید ذکایی و مریم امن پور، با یادآوری این نکته که بدن، وجه مهمی از فرهنگ عمومی، ارزش‌ها و شیوه زندگی ساکنان یک سرزمین را آشکار می‌سازد، اخیراً کتاب «درآمدی بر تاریخ فرهنگی بدن در ایران» را تألیف کرده‌اند.

این اثر جدید، با حمایت اداره‌کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران توسط انتشارات تیسا به چاپ رسیده است.

مدیرکل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اعلام این خبر افزود: اثر یاد شده، برش‌هایی از حوزه مغفول مانده مطالعات بدن را با رویکردی تجربی و از منظری بین رشته‌ای در سنت مطالعات فرهنگی مورد توجه قرار می‌دهد.

علی اصغر محکی با یادآوری این نکته که در مسیر تحول هیجان‌ها و کنش‌های جسمانی در بستر تاریخی ایران، دین مهم‌ترین عامل تعیّن و نظم‌دهی به هنجارهای مختلف آن بوده است، اضافه کرد: علاوه براین، روندها و الگوهایی مانند انعطاف‌پذیری، تنوع و تکثر، غیررسمی شدن، نمایشی شدن و دموکراتیزه شدن، که در حال حاضر وجه مشخصه بسیاری از کدهای رفتاری بدن در ایران محسوب می‌شوند، از کانون‌های معنایی غیر ایرانی و به ویژه غربی تأثیر پذیرفته‌اند.

شایان ذکر است چاپ اول کتاب درآمدی بر تاریخ فرهنگی بدن در ایران، تابستان 1392 در 440 صفحه به بهای 12000 تومان به بازار عرضه شده است.

کد خبر 224365
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز