همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: درباره آخرین وضعیت دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن متاسفانه هنوز خبر جدیدی نداریم. از نزدیک پیگیر این موضوع هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدعباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: سفارت ایران در یمن در تماس با مقامات امنیتی این کشور است. ما دولت یمن را در این باره مسوول می‌شناسیم و حفظ جان این دپیلمات ایرانی با دولت یمن است که امیدواریم با تلاش‌های دولت یمن شاهد آزادی سریعتر ایشان باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره انتشار بیانیه‌ای از سوی اخوان‌المسلمین مبنی بر اینکه شرط کمک به خروج از بحران، آزادی مرسی است گفت: ما مواضع‌مان را درباره تحولات مصر به روشنی بیان کرده‌ایم. خواهان انسجام و اتحاد ملی در این کشور از طریق گفت‌وگو بین همه جناح‌های سیاسی هستیم. امیدواریم با درایت رهبران مصر و اخوان‌المسلمین گفت‌وگوها بین طرفین به نتیجه برسد. ما تاکیدمان بر حفظ آرامش و ثبات در مصر است که مسلما نقش مهمی در تحولات منطقه‌ای ایفا می‌کند.

وی به تماس تلفنی روز گذشته صالحی با وزیر خارجه مصر اشاره کرد و گفت: در این تماس تلفنی بر حفظ انسجام ملی در مصر تاکید شد و اینکه دو کشور بتواند درباره مسائل مهم منطقه‌ای به خصوص تحولات سوریه و فلسطین رایزنی‌های خود را ادامه دهند که مورد استقبال وزیر خارجه مصر هم واقع شد.

خبرنگار دیگری درباره اخبار منتشر شده مبنی بر تصمیم برای بازرسی‌های جدید از تاسیسات هسته‌یی ایران پرسید که عراقچی پاسخ داد: هیچ توافق جدیدی با آژانس صورت نگرفته است. مذاکراتی که در چارچوب همکاری‌های جدید بین دو طرف آغاز شده هنوز به سرانجام نرسیده است که درباره آن مطلع هستید ما در قالب تعهدات پادمانی خود و تعهدات بین‌المللی در چارچوب ان پی تی کماکان آماده همکاری با آژانس هستیم و فعلا به فراتر از آن چارچوب انتقاد داریم و آن را قبول نداریم.

وی همچنین درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه القاعده مسوول ربوده شده دیپلمات ایرانی در یمن است، گفت: این اخبار صرفا در رسانه‌ها منتشر شده است اخبار مختلفی در رسانه‌ها منتشر شده اما هنوز هیچ خبر تایید شده‌ای نداریم بنابراین قضاوت نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره اینکه اعلام شده مقامات ارشد امارات در مراسم تحلیف روحانی، رییس‌جمهور منتخب کشورمان شرکت می‌کنند و چه دعوت‌هایی از دیگر کشورها انجام شده گفت: مراسم تحلیف رییس جمهور منتخب کشورمان 13 مرداد در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی تصمیم گرفته شده از مقامات خارجی برای شرکت در این مراسم دعوت شود. البته امری مرسوم در دنیا است که برای مراسم تحلیف روسای جمهور جدید از سایر کشورها نیز دعوت‌هایی صورت بگیرد. معمولا کشورهای همسایه و کشورهای دیگری که دوستی نزدیک دارند در این مراسم شرکت می‌کنند. اما ما دعوت عام انجام دادیم. دعوت‌نامه ما شامل همه کشورها می‌شود البته غیر آمریکا و همچنین رژیم صهیونیستی که اصولا آن را به عنوان یک کشور قبول نداریم.

وی توضیح داد: تمرکز ما بر کشورهای منطقه است. استقبال بسیار خوبی در حد استانداردهای یک مراسم تحلیف از این دعوت صورت گرفته است به خصوص از طرف کشورهای منطقه که ما در حال جمع‌بندی هستیم. پس از رسیدن به جمع‌بندی کشورهای شرکت‌کننده را اعلام خواهیم کرد. اخباری که تا قبل از آن منتشر می‌شود در حد گمانه‌زنی است که هیچ‌کدام را تایید نمی‌کنم.

کد خبر 224304
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز