همشهری آنلاین: رویترز گزارش داد که قانونگذاران مجلس نمایندگان کنگره آمریکا قصد دارند در روزهای آینده تحریم‌های شدید نفتی علیه ایران را به رای بگذارند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز برخی مقامات کنگره آمریکا اعلام کردند که مجلس نمایندگان این کشور به رهبری جمهوری‌خواهان قصد دارند روز چهارشنبه درباره طرحی که بر اساس آن صادرات نفتی ایران در عرض یک سال آینده یک میلیون بشکه‌ دیگر در روز کاهش می‌یابد، رای‌گیری کنند.

این طرح که ممکن است به راحتی در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شود بلافاصله به قانون تبدیل نخواهد شد؛ زیرا نسخه همراه آن هنوز در سنا تصویب نشده است.

کمیته بانکداری سنای آمریکا در ماه سپتامبر نسخه خود از این طرح را بررسی خواهد کرد و پس از آن این قانون در کل کنگره به رای گذاشته خواهد شد.

به گزارش رویترز، اگر مجلس نمایندگان امریکا روز چهارشنبه برای رای‌گیری درباره این طرح دست به کار شود، این اقدام نشانه اختلاف نظر بین قانون‌گذاران کنگره آمریکا و برخی از مقامات دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا خواهد بود.

بسیاری از قانونگذاران آمریکایی سعی دارند در زمینه کاهش سرعت برنامه هسته‌یی ایران سرسخت به نظر برسند، ولی دولت اوباما هفته گذشته دست به اقدامی زد تا تحریم‌های ایران (در زمینه دارو) کمی کاهش یابد.

وزارت امور خارجه آمریکا از مدت‌ها پیش هشدار داده بود که استفاده عجولانه از تحریم‌ها برای قطع صادرات نفتی ایران می‌تواند به اقتصاد متحدان آمریکا آسیب برساند.

طرح مجلس نمایندگان آمریکا در زمینه کاهش بیشتر صادرات نفتی ایران می‌تواند چین و هند را که بزرگترین خریداران نفت ایزان هستند، عصبانی کند و موجب افزایش ناگهانی قیمت نفت در جهان شود.

برخی از طرفداران افزایش تلاش‌های دیپلماتیک در قبال ایران در آمریکا نگران این هستند که تصویب این طرح در مجلس نمایندگان قبل از روی کار آمدن حسن روحانی، رییس‌جمهور منتخب ایران پیام نادرستی را پیش از مذاکرات هسته‌یی ارسال کند.

ژنرال ژوزف هور، فرمانده مرکز فرماندهی مرکزی آمریکا و لارنس ویکرسون، رییس ستاد مشترک پیشین آمریکا هفته گذشته در مقاله‌ای در روزنامه هیل نوشت: مجلس نمایندگان نباید حتی قبل از این‌که روحانی فرصتی به دست آورد، امید ما برای میانه‌روی ایران را نقش بر آب کند.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز نیز روز یکشنبه از تشدید مناقشه میان کاخ سفید و کنگره بر سر برنامه هسته‌یی تهران به دنبال انتخاب یک رییس‌جمهور میانه‌رو در ایران خبر داد.

این روزنامه آمریکایی با بیان این‌که دولت اوباما که امیدوار است در ماه سپتامبر برای احیای تلاش‌ها با هدف محدود کردن فعالیت‌های هسته‌یی ایران با تیم حسن روحانی دیدار کند، در روزهای اخیر لغو تحریم‌ها در زمینه تامین تجهیزات پزشکی، محصولات دارویی و بشردوستانه را اعلام کرد افزود که این اقدام تغییری شدید بعد از چند سالی بود که در طول آن مقامات آمریکایی با امید منصرف کردن ایران از دنبال کردن برنامه هسته‌یی لایه به لایه به تحریم‌ها می‌افزودند.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که اگرچه می‌خواهند با ایران گفت‌وگو کنند، اما قصد ارایه هیچ‌گونه پیشنهاد جدیدی را ندارند. آن‌ها می‌گویند که بر عهده تهران است که با پاسخ به پیشنهاد آمریکا و پنج کشور دیگر که در نشست آوریل به ایران ارایه شد، گام اول را بردارد.

 

کد خبر 225071
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز