همشهری آنلاین: محمود برآبادی داستان نویس حوزه کودک و نوجوان گفت: معمولا این طور به نظر می‌رسد که بچه‌ها بویژه در دوران کودکی کم‌حوصله هستند و حوصله خواندن توضیحاتی را که نویسنده درباره قهرمان داستان می‌دهد، ندارند؛ به همین دلیل رمانی توسط کودکان خوانده می‌شود که زبان روان، ساده و صمیمی داشته باشد و عاری از جملات طولانی و کلمات دشوار باشد.

کتاب

به گزارش همشهری آنلاین، وی در ادامه با بیان اینکه نوع گفت و گوی شخصیت‌های یک رمان کودک باید به بیان کودکان نزدیک باشد تاکید کرد: اگر رمانی این ویژگی‌ها را داشته باشد می‌تواند باب طبع کودکان قرار گیرد.

برآبادی گفت: سختی کار هم درست همین است یعنی پرداخت یک داستان خوب به شیوه‌ای که باب طبع و سلیقه گروه سنی کودک باشد.

این کار مستلزم شناخت درست و دقیق نویسنده از مخاطب است. نویسنده رمان کودک باید حساسیت کودک را به خوبی بشناسد.

این داستان نویس ادامه داد: نویسنده باید متوجه باشد که مخاطب کودک به اندازه مخاطب بزرگسال پشتوانه فکری و ذهنی ندارد و نویسنده نمی‌تواند با قلقلک دادن و بالا و پائین کردن حسیاست آن‌ها مخاطب خود را به داستان جلب کند.

از این نظر آزادی عمل نویسنده رمان کودک کمتر از نویسنده رمان بزرگسال است.

برآبادی افزود: نویسنده رمان کودک می‌تواند با موضوعات و سوژه‌هایی که برای کودکان ملموس است و در اطراف کودک وجود دارد و کودکان آن‌ها را می‌بیند و لمس می‌کنند، پل ارتباطی با کودک برقرار کند.

وی گفت: به جای توصیف‌های شاعرانه و ادیبانه باید با نشان دادن چیزهای ملموسی که شخصیت‌ها درگیرش هستند و توصیف صحنه و داشتن دیالوگ صمیمانه و نزدیک به بیان کودک می‌توان رمان خوبی برای کودکان خلق کرد.

دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری تا پایان امسال 25 رمان کودک را تهیه می‌کند و برای انتشار به سوره مهر تحویل می‌دهد.

کد خبر 224123
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز