همشهری آنلاین: مراسم نکوداشت فرهاد ناظرزاده کرمانی در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد و طی این مراسم سالن شماره یک تماشاخانه به نام ناظرزاده کرمانی ثبت شد.

مراسم تقدیر

به گزارش مهر، مراسم نکوداشت و همچنین ثبت سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر به نام فرهاد ناظرزاده کرمانی شامگاه شنبه 29 تیرماه با حضور چهره های تئاتری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده فرزاد حسنی بود، مجید سرسنگی رئیس تماشاخانه ایرانشهر با اشاره به اینکه در مقام دانشجوی ناظرزاده کرمانی صحبت می‌کند از برگزاری این مراسم ابراز خوشحالی کرد.

وی با اشاره به حضور دانشجویان و دوستان قدیم در کنار یکدیگر در مراسم نکوداشت استاد خود یادآور شد: در یک فرهنگ و تمدن سال های سال طول می‌کشد که فردی مانند دکتر ناظرزاده به ثمر بنشیند و تبدیل به استوانه فرهنگی یک ملت شود.

در همه کشورها محققان، معلمان و پژوهشگران زیادی هستند اما تعداد کمی از آن ها تشخص لازم را برای ثبت در فرهنگ دارند و فرهنگ به آنها افتخار می‌کند.

سرسنگی با اشاره به اینکه از سال 66 دانشجوی ناظرزاده کرمانی بوده است، بیان کرد: دکتر ناظرزاده هم میراث، میرا‌ث‌دار و هم میراث‌ساز تئاتر ایران هستند.

در دهه 60 که فقر کتاب‌های مرجع تئاتری فضای نامناسبی را ایجاد کرده بود با تلاش هایی که دکتر ناظرزاده انجام داد این روند تغییر کرد و باعث شد که اکنون نسبت به سه دهه گذشته حوزه تالیف و ترجمه پر رونق تر باشد.

وی در پایان سخنان خود رونمایی از مجموعه مقالات فرهاد ناظرزاده کرمانی را یکی دیگر از بخش های ویژه مراسم نکوداشت این چهره آکادمیک تئاتر ذکر کرد.

سپس کلیپی از صحبت های ناظرزاده کرمانی پخش شد که توسط حمیدرضا اردلان تهیه شده بود.

بعد از پخش این تصاویر ناظرزاده کرمانی در بین تشویق حاضران در سالن روی صحنه حضور پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه خود را لایق این همه محبت خانواده تئاتر نمی‌داند یادآور شد: امشب دوستانی نظیر حمید فرخ نژاد را دیدم که چندین سال بود ندیده بودم و گمان می‌کردم که آن ها فراموشم کرده اند.

این جلسه کار جدایی و فراغ را به رویارویی و آشنایی تبدیل کرد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به وسعت پیدا کردن معنای متن و گفتمان توضیح داد: درباره متن یا گفتمان چند اصطلاح داریم که عبارتند از تفسیر، تعبیر و تآویل. حال می‌خواهم تأویل خود که در اصل تأویل خواننده از یک متن است را نسبت به شعری از مولانا برای تان بگویم.

مولانا می‌گوید "از جمادی مردم نامی شدم ...". تأویل من این است که مولانا می‌گوید اگر انسان می‌خواهد زنده باشد باید مدام بمیرد و زنده شود.

این مدرس با سابقه تئاتر یادآور شد: چیزی که در آخر عمرم نتیجه گرفتم رستاخیز است.

انسان باید مدام به دنبال تولدی دیگر باشد تا زنده بماند. هنری که بر اساس پایه های محکمی بالا می‌رود وقتی به اوج می‌رسد باید بمیرد و از کنارش ققنوس وار رشدهای دیگری شکل بگیرد.

اگر تعزیه و نقالی ما از نو زاییده می‌شدند در چنین وضعیتی گرفتار نمی‌شدند. آرزوی من این است که تئاتر و فرهنگ ایران به این استحاله نو و دگردیسی برسد و در آینده پروانه های متعددی شود نه اینکه همواره کرمی در پیله باقی بماند.

محمدرضا اصلانی کارگردان سینما و مستندساز از هنرمندانی بود که برای ایراد سخنانی در خصوص شخصیت ناظرزاده کرمانی روی صحنه رفت.

وی یادآور شد: باید به دکتر ناظرزاده به مدت 30 سال سلام کرد. او در این 30 سال یک متن برای تئاتر بوده است. تاریخ تئاتر دانشگاهی مان را می‌توانیم در او ببینیم.

کاری که او کرد حالا جواب می‌دهد و تئاترهایی که از نسل جوان می‌بینم بسیار پیشرو هستند و من را متحیر می‌کنند.

در این بخش از مراسم حمید فرخ نژاد در جمع حاضران در مراسم نکوداشت فرهاد ناظرزاده کرمانی با اشاره به آشنایی خود با این مدرس تئاتر در سال 68 گفت: دکتر ناظرزاده آنقدر زیبا صحبت کردند که نگاه مان به هنر عوض شد.

جزو معدود اساتیدی بود که در هر قدم چیز جدیدی به ما ارائه می‌داد.

یکی از برنامه های ویژه این مراسم رونمایی از تابلوی ثبت سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر به نام فرهاد ناظرزاده کرمانی با حضور جمشید مشایخی، هما روستا، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی و مجید سرسنگی بود.

هادی مرزبان، شهره سلطانی، افسانه ماهیان، خسرو احمدی، رحمت امینی، فرهاد مهندس پور، ناصر آقایی، جواد نمکی، نیما دهقان، رضا گوران، علی اصغر دشتی، عباس غفاری، علی شمس، بهروز بقایی، محمدباقر قهرمانی و هما جدیکار از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

 

کد خبر 224010
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز