شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، میزبان آثاری از قدمای خوشنویسی ایران از عصر صفویه و قاجاریه است که برای اولین بار در بخش هنری نمایشگاه قرآن به نمایش درآمده است.

به گزارش فارس، زهرا اسکندری مدیر بخش هنری بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم درباره بخش‌های هنری این نمایشگاه توضیح داد: بخش هنری نمایشگاه قرآن امسال به نام «آیه‌های هنر» نام‌گذاری شده است که در 10 رشته مختلف هنری اعم از خوشنویسی، نقاشیخط، معرق، منبت، نگارگری، تذهیب، تشعیر و ... برگزار شده است.

او یکی از تفاوت‌های بخش هنری این نمایشگاه‌ را با دوره‌های قبلی اضافه شدن بخشی به آثار قدمای خوشنویسی عنوان کرد و گفت: در این بخش آثاری از قدمای خوشنویسی ایران به نمایش گذاشته شده است که شامل 180 اثر از استادانی چون احمد نیریزی،‌ عمادالکتاب، اصفهانی و ... است که مربوط به عصر قاجار، صفویه و قبل از آن می‌شود.

این آثار را از مجموعه‌داران و آرشیو شخصی هنرمندان به امانت گرفته‌ایم.

نمایش 120 اثر از استادان خوشنویسی

او در ادامه بخش دوم این نمایشگاه را شامل آثاری از استادان خوشنویس عنوان کرد و گفت: در این بخش حدود 120 اثر از استادان خوشنویسی ایران از جمله امیرخانی، اخوین، عطارچیان،‌ خروش،‌ علی شیرازی،‌ یدالله کابلی و ... به نمایش گذاشته شده است که برخلاف دوره‌های قبل که استادان در این نمایشگاه شرکت نمی‌کردند،‌امسال استقبال خوبی داشتند.

وی افزود: در بخش اساتید علاوه بر آثاری از استادان خوشنویس، خوشنویسان دارای مدرک فوق ممتاز نیز آثارشان به نمایش گذاشته شده است و به همراه هنرمندانی از 10 رشته مختلف هنری اعم از نقاشیخط،‌ معرق، مشبک، منبت،‌ قلم زنی،‌ نستعلیق، نسخ،‌ جلدسازی قرآن، نگارگری، تذهیب، تشعیر و ... در قالب کارگاه به ارائه آثارشان در برابر حاضران می‌پردازند.

نمایش 700 اثر هنری با مضامین قرآنی

وی افزود: در بخش دیگری از این نمایشگاه که به صورت فراخوان برگزار شده است، در مدت زمان کمتر از 10 روز حدود 4500 اثر از سراسر کشور به دست ما رسید که با توجه به محدودیت فضای نمایشگاهی این آثار داوری شد و حدود 700 اثر پذیرفته شده و به نمایشگاه راه یافت که این آثار در 10 رشته هنری به نمایش درآمده است و قرار است در هر بخش به سه نفر برگزیده جوایزی اهدا شود.

اهدای جوایز به 30 برگزیده

اسکندری جوایز این برگزیدگان را به ترتیب نفرات اول تا سوم یک میلیون و 200 هزار تومان، یک میلیون تومان و 800 هزار تومان عنوان کرد و گفت: این جوایز به همراه تندیس نمایشگاه و لوح تقدیر به 3 برگزیده در هر 10 بخش هنری اهدا می‌شود.

برپایی نشست‌های هنری

وی همچنین از برگزاری نشست‌های تخصصی هنری در این دوره خبر داد و گفت:‌ از این هفته نشست‌هایی با حضور هنرمندان در نمایشگاه قرآن خواهیم داشت که از استادان هنر دعوت می‌کنیم تا درباره بخش‌های هنری چون خوشنویسی، نقاشیخط، گرایش‌های نوین خوشنویسی،‌ نگارگری، نگاره‌های چوبی و ... به ارائه سخنرانی بپردازند.

ضرورت دایر شدن دبیرخانه دائمی

اسکندری درباره عدم ارائه آثاری در بخش حجم و مجسمه‌سازی هم گفت: سال‌های قبل آثاری از آقای عاقلی را در نمایشگاه داشتیم ولی این دوره به دلیل کمبود وقت فرصت کافی برای استفاده از آثار هنرمندان در بخش حجم و مجسمه‌سازی را نداشتیم.

مدیر بخش هنری نمایشگاه قرآن همچنین بر ضرورت دایر شدن دبیرخانه دائمی بخش هنری نمایشگاه قرآن تأکید کرد و گفت: اگر دبیرخانه دائمی برای بخش هنری نمایشگاه قرآن داشته باشیم می‌توانیم در فرصت کافی یک ساله برای برپایی بخش هنری این نمایشگاه اقدام کنیم تا هنرمندان هم بتوانند فرصت ارائه آثار تازه را برای نمایشگاه قرآن داشته باشند.

 

کد خبر 223876
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز