همشهری آنلاین: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره آنچه که تحت عنوان سبقت تعداد موتورسیکلت‌های تهران از تعداد خودروهای این کلان‌شهر مطرح می‌شود، گفت: بخشی از این موضوع متأثر از شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و رشد ناگهانی چند برابری قیمت انواع خودرو‌ و نشان‌دهنده تأثیر شرایط اقتصادی بر شرایط اجتماعی است.

به گزارش مهر، سید جعفر تشکری هاشمی گفت: بسیاری از موتورسواران فارغ از قوانین و مقررات و محدودیت‌های قانونی به هر معبری که اراده می‌کنند، وارد شده و از هر چراغ قرمزی که بخواهند، رد می‌شوند و در واقع هیچ خط قرمزی برای خود قائل نیستند. تابلوهایی همچون ورود ممنوع، دور زدن ممنوع و توقف ممنوع برای این عده، معنا و مفهوم چندانی ندارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، عدم رعایت حق تقدم و تغیر ناگهانی مسیر، خرابی روشنایی چراغ‌ها و دیده نشدن هنگام تاریکی، حمل بار و سرنشین اضافه و تبدیل موتورسیکلت به وسیله‌ای برای باربری و مسافربری را بخشی از تخلفات موتورسواران برشمرد و اظهار کرد: ورود به خطوط ویژه و تندروی اتوبوسرانی، انجام حرکات نمایشی در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها، بی‌توجهی به معاینه فنی و تولید آلودگی هوا و صدا و نیز عدم استفاده از کلاه ایمنی، از دیگر تخلفاتی است که در افزایش تعداد و شدت تصادفات رانندگی موثر است.

معاون شهردار تهران با تأکید بر افزایش فزاینده استفاده از موتورسیکلت در تهران خاطرنشان کرد: پایین بودن قیمت و امکان خرید آسان با توجه به تسهیلات فراوان، رها شدن از ترافیک به ویژه در مناطق مرکزی شهر و امکان ورود به محدوده طرح ترافیک و محدوده طرح زوج و فرد، از جمله دلایل استقبال از این وسیله در تهران است که البته به دلیل عدم رعایت قانون از سوی راکبان موتورسیکلت، موجب افزایش تصادفات موتورسواران و رشد سهم این وسیله در مجموع تصادفات شده است.

گفتنی است بالغ بر 37 درصد تصادفات منجر به فوت و نیز 55 درصد تصادفات رانندگی منجر به جرح در تهران مربوط به موتورسواران است و در این میان 36 درصد از آمار مرگ و میر ناشی از این تصادفات در سال گذشته مربوط به موتورسواران جوانی بوده که میانگین سنی آن‌ها کمتر از 25 سال است و در واقع نیروهای مولد جامعه محسوب می‌شوند.

کد خبر 223764
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز