همشهری آنلاین: کشورهای ونزوئلا، بولیوی، اکوادور و کوبا در اعتراض به رویداد دو هفته قبل لغو اجازه پرواز هواپیمای اوو مورالس رییس جمهوری بولیوی از فراز اسپانیا، ایتالیا و فرانسه، سفیران خود را از این کشورها فراخواندند.

ونزوئلا، بولیوی، اکوادور و کوبا سفیران خود در اسپانیا، ایتالیا و فرانسه را فراخواندند

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی تله سور ونزوئلا گزارش داد: این کشورهای آمریکای جنوبی همچنین سفیران کشورهای اروپایی در خاک خود را نیز احضار کرده اند.

با این حال، روشن نیست چرا با وجود آنکه پرتغال هم در فهرست کشورهای لغو کننده مجوز پرواز هواپیمای مورالس بود، کشورهای امریکای جنوبی در این زمینه به پرتغال اعتراض نکرده اند.

الیاس خائوا وزیر امور خارجه ونزوئلا که کشورش از جمعه گذشته ریاست دوره ای بازار مشترک جنوب موسوم به مرکوسور را بر عهده دارد روز سه شنبه به وقت محلی - چهارشنبه به وقت ایران- در یک کنفرانس مطبوعاتی از اعمال چنین اقداماتی خبر داد و گفت که این اقدامات در چارچوب تصمیمات نشست جمعه گذشته سران کشورهای مرکوسور در مونته ویدئو پایتخت اوروگوئه صورت گرفته است.

دو هفته پیش ، مورالس پس از شرکت در نشست کشورهای صادر کننده گاز جهان که در مسکو برگزار شد ، روسیه را به مقصد بولیوی ترک کرد اما کشورهای ایتالیا ، فرانسه ، اسپانیا و پرتغال به هواپیمای وی اجازه ندادند که از فراز آسمان آنها عبور کند و این وضعیت، باعث شد هواپیمای وی به طور اضطراری در فرودگاه وین فرود آید.

دلیل اقدام مذکور، احتمال حضور ادوارد اسنودن کارمند سابق سازمان جاسوسی آمریکا که پس از افشای اطلاعات سری و تحت تعقیب قرار گرفتن از سوی آمریکا اکنون در روسیه به سر می‌ برد، در هواپیمای رییس جمهوری بولیوی بود.

پس از 14 ساعت توقف اجباری مورالس در وین، سرانجام چهار کشور مذکور به او اجازه پرواز دادند اما این اقدام کشورهای اروپایی با محکومیت بسیاری از سوی کشورهای جهان و خشم سران کشورهای امریکای لاتین روبرو شد.

وزیر خارجه ونزوئلا گفت که هنگام احضار سفیران کشورهای اروپایی، یادداشت اعتراضی که از سوی سران کشورهای عضو مرکوسور امضا شده بود را به سفیران اسپانیا ، فرانسه و ایتالیا در کاراکاس تحویل داده است.

وی افزود: سفیران ونزوئلا در این سه کشور نیز روز چهارشنبه با نیکولاس مادورو رئیس جمهوری، جلسه ای را برگزار خواهند کرد تا به بررسی این وقایع بپردازند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که بولیوی اعلام کند از عذرخواهی ها و ارائه توضیحات و جزئیات از سوی کشورهای اروپایی ابراز رضایت می‌ کند، ونزوئلا به عنوان رییس دوره ای مرکوسور به پیگیری این مساله ادامه خواهد داد.

این در حالی‌ است که دولت بولیوی شب گذشته اعلام کرد سه کشور اروپایی ، عذرخواهی های خود را به طور کتبی‌ و رسمی‌ به این کشور ارائه داده اند و این عذرخواهی ها را کافی‌ دانست، هرچند گفت که امروز چهارشنبه به بررسی متن این عذرخواهی ها خواهد پرداخت.

دولت بولیوی از طریق داوید چوکه هوانکا وزیر امور خارجه خود همچنین اعلام کرد که سفیران خود در سه کشور اروپایی را فرا خوانده است و امروز در نشستی با آنها به بررسی واقعه لغو مجوز پرواز رییس جمهوری بولیوی خواهد پرداخت.

اکوادور و کوبا نیز به نشانه حمایت از مورالس ، سفیران خود در این کشورها را فرا خواندند. در این رابطه ، ریکاردو پاتینیو وزیر امور خارجه اکوادور تصریح کرد که دولت آنها می‌ خواهد اطلاعات لازم را در مورد آنچه که رخ داد، در دست داشته باشد و به بررسی آنها بپردازد.

کد خبر 223603
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز