سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: 2 هفته پس از عزل رئیس‌جمهور مصر و تردیدهای آمریکا برای اتخاذ موضع در این‌باره، سرانجام این کشور با اعزام دیپلماتی به قاهره، موضع خود را رسما اعلام کرد و در کنار ارتش مصر ایستاد.

مصر

همزمان با حضور معاون وزیر خارجه آمریکا در قاهره، درگیری‌های شدید میان طرفداران مرسی و نیروهای پلیس 300کشته و زخمی برجای گذاشت.دولت آمریکا که پس از عزل محمد مرسی، موضعی خاکستری درباره تحولات مصر اتخاذ کرده‌بود و تا فروکش کردن بحران، دیدگاه خود را درباره این رویداد رسمی نکرد، این بار از زبان ویلیام برنز معاون وزیر خارجه خود تأکید کرد که مصر اکنون رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر جدیدی دارد و نقشه راهی برای اصلاح قانون اساسی سال 2012طراحی کرده و از این‌رو، رویداد اخیر فرصتی دیگر برای تقویت دمکراسی در مصر است. اظهارات برنز رسمی‌ترین و شفاف‌ترین موضع آمریکا درباره تحول اخیر مصر است که در جریان آن ارتش و مخالفان، محمد مرسی را از ریاست‌جمهوری عزل کردند.

سفر ویلیام برنز به قاهره، نخستین سفر یک مقام آمریکایی در این سطح پس از عزل مرسی است و طی آن، برنز با عدلی منصور رئیس‌جمهور موقت، حازم الببلاوی نخست‌وزیر، ژنرال عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و فرمانده کل نیروهای مسلح و محمد البرادعی معاون رئیس‌جمهور به‌صورت جداگانه دیدار کرد. این درحالی است که جنبش تمرد از بانیان اعتراضات علیه مرسی، حزب سلفی النور و حمدین صباحی از چهره‌های ملی‌گرای مصر از دیدار با برنز سرباز زدند.

برنز در اظهاراتی، با اشاره به اینکه اولویت نخست مصر باید گفت‌وگو و پایان بخشیدن به خشونت‌ها باشد، افزود: مرحله انتقالی جاری، فرصتی دیگر پس از انقلاب 25ژانویه است که می‌تواند حاکمیتی قانون گرا و حامی حقوق بشر باشد. وی به‌صورت ضمنی به‌وجود اشتباهاتی در دوره ریاست‌جمهوری مرسی اذعان کرد و ابراز امیدواری کرد که اشتباهات 2 سال گذشته اصلاح شود.

معاون وزیر خارجه آمریکا تکرار رخدادهای سوریه را در مصر بعید دانست و خواستار اعطای فرصتی به اخوان‌المسلمین برای بازسازی و ورود به قدرت شد. در این میان، یکی از اعضای کادر رهبری حزب اخوانی آزادی و عدالت پیش‌بینی کرد که امروز چهارشنبه انفجارهایی در قاهره رخ‌دهد که مسئولیت آن به‌عهده حزبش گذاشته خواهد شد.

عصام العریان پلیس قاهره را به حمله به نمازگزاران در میدان رمسیس با گاز اشک‌آور متهم کرد و گفت: اخباری درباره یک طرح پلیسی احمقانه‌تر در اختیار داریم که براساس آن پلیس قصد دارد امروز چهارشنبه در مناطق مختلفی از قاهره و جیزه انفجارهایی صورت دهد و سپس اعتصاب‌کنندگان و طرفداران مرسی را به ایجاد این انفجار متهم سازد تا بدین‌ترتیب اعتصابات و تظاهرات‌ها را متفرق سازد. وی اما به منبع اخبار خود اشاره‌ای نکرد. عصام العریان که حکم بازداشت وی اخیرا صادر شده، در صفحه اینترنتی خود نوشت که تظاهرات اخوان المسلمین از همان ابتدا مسالمت‌آمیز بوده و هرگز رو به خشونت نخواهد گذاشت.

این اظهارات درحالی بیان می‌شود که تظاهرات روز دوشنبه طرفداران اخوان‌المسلمین و مرسی به خشونت گرایید و هواداران مرسی در مناطق مختلف قاهره با نیروهای پلیس درگیر شدند که کشته و زخمی شدن بیش از 300نفر را در‌پی داشت.وزارت بهداشت مصر در بیانیه‌ای با اشاره به درگیری طرفداران اخوان‌المسلمین و پلیس در مناطق مختلفی از قاهره، اعلام کرد که در این درگیری‌ها، دست‌کم 7نفر کشته و حدود 300نفر دیگر زخمی شده‌اند. یکی از کشته‌شدگان افسر سابق ارتش بوده است.

این تظاهرات یک روز پس از آن رخ‌می‌دهد که محمد بدیع رهبر اخوان‌المسلمین در اظهاراتی اعلام کرده بود که تا زمان بازگشت محمد مرسی به قدرت، مصر روی آرامش را نخواهد دید و بسیاری از مصری‌ها حاضرند برای بازگشت وی به ریاست‌جمهوری، جان خود را فدا‌کنند. وی همچنین گفت که به‌زودی ارتش آزاد مصر برای آزادسازی مصر از دست نیروهای ارتش اعلام موجودیت خواهد کرد.

کد خبر 223468
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز