همشهری آنلاین: نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی دو فوریتی طرح نحوه تسعیر ( قیمت گذاری) دارایی‌ها وبدهی‌های ارزی بانک مرکزی،‌ گفت که با خلق ناگهانی 74 هزار میلیارد تومان برای کشور معجزه بزرگی اتفاق افتاده است.

محمدحسن ابوترابی‌فرد در اخطاری مستند به اصل 53 قانون اساسی، گفت: در اصل 53 آمده که کلیه دریافت‌های دولت در حساب‌های خزانه متمرکز می‌شود و پرداخت‌ها هم در حدود اعتبارات به موجب قانون انجام می‌شود.

وی افزود: آنچه مورد بحث است از ابعاد مختلف اهمیت دارد اولا اینکه خلق ناگهانی 74 هزار میلیارد تومان برای کشور معجزه بزرگی اتفاق افتاده است و دیگر اینکه مدیریت این کار دست بانک مرکزی است و اگر تعلل شود بانک مرکزی می‌تواند با همین سیاست‌ها ارزش پول ملی را دوباره به نصف کاهش دهد که دومرتبه با خلق درآمد دیگری مواجه می‌شویم.

وی در پایان گفت: این مساله کوچکی نیست که به راحتی از کنار آن بگذریم.

به گزارش ایسنا، در همین رابطه کمال علیپور نماینده قائمشهر نیز در اخطاری مستند به اصل 138 قانون اساسی، گفت: ما طرح‌های فوریتی اولویت‌دار دیگری هم داشتیم ضمن اینکه تصویب‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های دولت به اطلاع رییس مجلس می‌رسد تا آنها را خلاف قانون بیابد مواردش را ذکر کند.

علی لاریجانی رییس مجلس در این باره تصریح کرد که این مصوبه، مصوبه هیات دولت نبوده بلکه به مجمع عمومی بانک مرکزی مربوط است.

نادر قاضی‌پور نیز در اخطاری مستند به اصول 43، 53، 55 و اصل سوم قانون اساسی، گفت: مجلس باید برای دفاع از حق و حقوق بیت‌المال وارد عمل شود.

وی با طرح این سوال که سود حاصل از تسعیر نرخ ارز به کجا رفته است؟ گفت: این طرح مجلس باید روز یکشنبه مطرح می‌شد.

سیدسعید زمانیان نیز در اخطاری مستند به اصل سوم قانون اساسی، تاکید کرد که بررسی دو فوریتی این طرح ضروری است زیرا این موضوع با پول بیت‌المال سر و کار دارد.

شکرخدا موسوی نماینده اهواز هم در اخطاری مستند به اصل 60 قانون اساسی، گفت: نمی‌توانیم در این مورد قانونگذاری کنیم که علی لاریجانی رییس مجلس به او پاسخ داد: برداشت شما اشتباه است زیرا اقدامات رییس‌جمهور باید بر اساس موارد قانونی انجام شود و نه یله.

علیرضا محجوب، نماینده تهران نیز در اخطاری مستند به اصول 53 و 55 قانون اساسی، گفت: این طرح با وجود اینکه جلوی اقدام دولت را می‌گیرد و نسبت به شرایط حاضر بهتر است اما تضمینی ندارد.

پس از اظهارات مخالفان و موافقان و اخطارهای نمایندگان مجلس،‌ دو فوریت این طرح به رای نمایندگان گذاشته شد که مجلس با 178 رای موافق به آن رای داد.

 

کد خبر 223383
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز