گروه اقتصادی: اداره مطالعات مقررات بانکی بانک مرکزی در بخشنامه‌ای از نادیده‌گرفتن بخشنامه این بانک توسط بانک‌های عامل و پرداخت تسهیلات به افراد دارای چک برگشتی حتی از محل دلارهای نفتی واریز شده به صندوق توسعه ملی به نقل از سازمان بازرسی کل کشور خبر داد.

هرچند بانک مرکزی از بانک‌ها خواسته تا از این پس تمامی بخشنامه‌های صادر شده در ارتباط با استعلام وضعیت متقاضیان تسهیلات از صندوق توسعه ملی را رعایت کنند، جای شگفتی است در شرایطی که بانک‌ها برای اعطای وام یک میلیونی، انواع و اقسام موانع را به‌عنوان شرایط دریافت تسهیلات پیش روی مردم می‌گذارند، چگونه افراد دارای چک برگشتی یا مطالبات معوق موفق شده‌اند از منابع صندوق توسعه ملی به راحتی تسهیلات ارزی و ریالی بگیرند؟

در بخشنامه بانک مرکزی با اشاره به گزارشی از سازمان بازرسی کل کشور فاش شده است که برخی بانک‌ها در فرایند اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی، بخشنامه‌های صادره از سوی بانک مرکزی ازجمله استعلام از سامانه‌های چک برگشتی و تسهیلات و تعهدات، بررسی فنی، مالی و اقتصادی طرح، آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان، اخذ صورت‌های مالی حسابرسی شده و... را رعایت نمی‌کنند.

به گزارش همشهری، بانک مرکزی به نام بانک‌های متخلف اشاره‌ای نکرده و جزئیاتی از این تخلف آشکار در پرداخت تسهیلات آن از صندوق توسعه ملی و میزان آن را منتشر نکرده است، اما به‌نظر می‌رسد که ورود نهادهای نظارتی به‌ویژه مجلس به فرایند پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی و حتی تحقیق و تفحص از کارنامه این نهاد می‌تواند، هم به شفافیت فضای اقتصادی کشور و هم به کاهش حجم مطالبات معوق و غیرجاری بانک‌ها کمک کند. بانک مرکزی از بانک‌ها خواسته است مراتب را به قید تسریع به تمامی واحدهای ذی‌ربط ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت کنند.

کد خبر 225019
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز