گروه محیط‌زیست: مدیر پروژه حفاظت از تالاب‌های ایران، با بیان اینکه برنامه مدیریت جامع دریاچه ارومیه به شکل جدی در دستگاه‌های ذی‌ربط اجرا نشده است، ‌گفت: دستگاه‌های مسئول به وظایف خود در اجرای این برنامه عمل نکردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، محسن سلیمانی روزبهانی دلیل اصلی مشکلات دریاچه ارومیه را توسعه ناپایدار در حوضه آبخیز دانست و گفت: خشکسالی در به‌وجود آوردن شرایط دریاچه ارومیه تأثیر‌گذار است؛ این درحالی است که اگر فقط خشکسالی عامل بود، اوضاع این دریاچه به این وخیمی نبود. وی با اشاره به اینکه از سال 1385زنگ خطر این موضوع در سازمان حفاظت محیط‌زیست به صدا در آمد و طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، مطالعات خود را درخصوص وضعیت دریاچه ارومیه آغاز کرد، گفت: با مشارکت همه دستگاه‌ها ازجمله وزارتخانه‌های نیرو، جهادکشاورزی و صنعت، ‌معدن و تجارت برنامه مدیریت جامع دریاچه ارومیه تدوین شد.

سلیمانی روزبهانی افزود: این برنامه در سال 1387به امضای وزرای وقت و استانداران استان‌های درگیر رسید و در هیأت دولت به تصویب رسید. با وجود این، این برنامه به شکل جدی در دستگاه‌های ذی‌ربط اجرا نشد. وی با تأکید بر اینکه برنامه توافق شده مدیریت جامع دریاچه ارومیه به‌طور جدی در حوزه دریاچه ارومیه عملیاتی نشد، اظهار داشت: دستگاه‌های مسئول به وظایف خود در اجرای این برنامه عمل نکردند.

سلیمانی روزبهانی ادامه داد: در طرح مدیریت جامع دریاچه ارومیه، کلیه وظایف کشاورزان، ‌وزارت نیرو، ‌وزارت کشاورزی، ‌وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر ذینفعان مشخص شده است. وی با بیان اینکه در مورد وضعیت دریاچه ارومیه نباید به‌دنبال یک مقصر و یک راه‌حل خاص بگردیم گفت: نجات دریاچه ارومیه عزم همه متولیان از جوامع محلی گرفته تا بدنه دولت را می‌طلبد. سلیمانی روزبهانی ادامه داد: همه باید به شکل جدی درگیر کار شوند تا منابع آب در این منطقه مدیریت شود و بهره‌وری در حوضه‌آبخیز دریاچه ارومیه افزایش یابد.

مدیر پروژه حفاظت از تالاب‌های ایران ابراز امیدواری کرد با این روند می‌توان در 5-4سال آینده شاهد بهبود وضعیت دریاچه ارومیه باشیم. وی با بیان اینکه پرداختن به یک موضوع مانند باروری ابرها و انتقال آب بین حوزه‌ای نمی‌تواند مشکلات دریاچه ارومیه را برطرف کند، گفت: حل مشکلات دریاچه ارومیه یک موضوع چند وجهی است که منجر به بهبود وضعیت این دریاچه می‌شود.

سلیمانی روزبهانی در پایان یاد آور شد: سازمان حفاظت محیط‌زیست وظایف خود را تا حد زیادی برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه انجام داده است و باید تمام بهره‌برداران این حوزه برای نجات دریاچه ارومیه وارد عمل شوند.

 

کد خبر 223324

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز