همشهری آنلاین: نتایج نظرخواهی جدید جهانی "نیلسن" که بر ارزش‌های سبک زندگی متمرکز است، نشان می‌دهد که تنظیم خانواده، تحصیلات عالی و گذراندن زمان اختصاصی با عزیزان و نزدیکان از اولویت‌های مردم سراسر جهان هستند.

global

به گزارش رویترز نظرخواهی نیلسن از 29000 نفر در 58 کشور که نتایج آن روز جمعه 12 ژوئیه منتشر شده است، نشان داد که اغلب افراد قبول دارند که زنان باید در موضوعات مهم خانوادگی حق تصمیم‌گیری داشته باشند، اما برداشت افراد درباره چگونگی نقش همسری و مادری زنان متفاوت بود.

جیمز روسو، معاون ارشد رئیس "سازمان شناخت ‌مصرف‌کننده جهانی نیلسن"، یک سازمان جهانی فراهم‌آورنده اطلاعات و دریافت‌ها، می‌گوید: "این یافته که گذراندن زمان اختصاصی با خانواده مهمترین مورد در اولویت‌های افراد بود، بسیار چشمگیر بود."

در نخستین نظرخواهی نیلسن درباره ارزش‌های سبک زندگی، 80 درصد از افراد شرکت‌ کننده گفتند که صرف وقت با خانواده مهمترین اولویت برای‌شان شمرده می‌شود، و در آمریکای لاتین این رقم تا 88 درصد بالا می‌رود.

تنظیم خانواده، یا تصمیم‌گیری درباره تعداد فرزندانی که باید داشت، نیز یک اولویت اصلی بود، به طوری که 77 درصد افراد آن را مهم می‌شمردند، و باز در آمریکای لاتین رقم بالاتر بود.

در کشورهای عمدتا کاتولیک مانند ونزوئلا، برزیل و مکزیک، 90 درصد یا بیشتر افراد موافقت داشتند که این موضوع مهم است، در حالیکه این رقم در میان نروژی‌ها 45 درصد و در میان دانمارکی‌ها و فرانسوی‌ها 50 درصد بود.

آموزش عالی نیز به طور مشابهی اولویتی اصلی در سراسر جهان بود، به طوری که به طور میانگین 78 درصد افراد در جهان آن را یک اولویت می‌شمردند.

در بازارهای در حال ظهور مانند فیلیپین، برزیل، ترکیه، آفریقای جنوبی، کلمبیا، ونزوئلا و مکزیک 90 درصد یا بیشتر معتقد بودند که آموزش عالی ضروری است، در حالیکه این رقم در تایلند 35 درصد و در اتریش 37 درصد بود.

روسو گفت: "اهمیت دادن به آموزش عالی واقعا در صدر اولویت‌ها بود. آموزش موتور رشد است." 

او افزود تمایل به تحصیلات عالی و پایداری مالی عامل برانگیزاننده نرخ سریع تغییر در بازارهای در حال ظهور است.

گرچه حدود 78 درصد افراد مورد پرسش معتقد بودند که زنان در موضوعات خانوادگی حق تصمیم‌گیری دارند، فقط به طور میانگین 43 درصد آنها موافق بودند که مهمترین نقش برای زنان همسری و مادری است، و این میزان از حدود 30 درصد در آمریکای شمالی ومنطقه آسیا- اقیانوسیه تا 63 درصد در آمریکای لاتین متفاوت بود.

46 درصد مردان در کل جهان در مقایسه با 39 درصد مردان در کل جهان اصلی بودن نقش همسری و مادری برای زنان موافقت داشتند.

این نظرخواهی نشان داد که تفاوت‌های فرهنگی گسترده‌ای در رابطه با مذهب وجود دارد. در حالیکه در خاورمیانه و آفریقا 71 درصد معتقد بودند که مذهب منبع راهنمای زندگی است، این رقم در اروپا در حد 20 درصد و در بقیه نقاط جهان حدود 35 درصد بود.

در سراسر جهان مردان بیش از زنان برای مذهب اهمیت قائل بودند.

نیلسن این نظرخواهی آنلاین را در فاصل 10 اوت تا 7 سپتامبر 2012 انجام داده است. حاشیه خطای این نظرخواهی به علاوه یا منهای 0.6 درصد است.

کد خبر 223032
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز