تولید بازی‌های رایانه‌ای صنعت نوظهور و مهمی است. بنیاد بازی‌های رایانه‌ای هم سعی‌کرده است در این سال‌ها با حمایت بخش خصوصی در این صنعت گام‌هایی بردارد. در این مسیر بازی‌هایی هم تولید شده که شاید تو هم مشتری بعضی از آن‌ها باشی.

گردش پنج روزه، در دنیای بازی‌های رایانه‌ای

اما توزیع نامناسب، باعث شده آشنایی نوجوانان با بازی‌های ملی رایانه‌ای هنوز کم‌رنگ به نظر برسد. امسال سومین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران، از 22 تا 26 مرداد در مصلای امام خمینی‌ره برگزار خواهد شد. سفر به سرزمین مجازی بازی‌ها حتماً برایت جذاب است.

 

دنیای بدون گیم

سومین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای در بخشی با عنوان «دنیای بدون گیم» میزبان خانواده‌ها است. علاقه‌مندان با حضور در این بخش از نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران می‌توانند از تفریحات به دور از فضای رایانه‌ای استفاده کنند. هدف از راه‌اندازی این بخش طراحی فضایی برای خانواده و مخاطبان با بهره‌مندی از سرگرمی‌های بدون بازی‌های رایانه‌ای است.

در این بخش سعی می‌شود به نوعی فرهنگ استفاده از سایر وسایل سرگرمی ترویج شود تا خانواده‌ها ضمن استفاده‌ی مناسب و منطقی از بازی‌های رایانه‌ای، فرصتی برای بهره‌مندی فرزندانشان از بازی‌های ساده و مفرح حرکتی و جنبشی فراهم ببینند، بازی‌هایی که بسیار جذاب‌اند، کمی فراموش شده‌اند. این یک پارادوکس این نمایشگاه است.

 

کارنامه‌ی بازی‌های رایانه‌ای در ایران

اما سؤال این‌جاست که در طول این سال‌ها چند بازی رایانه‌ای تولید شده است؟ و چه تأثیری گذاشته؟ بهروز مینایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این باره ‌می‌گوید: «80 بازی رایانه‌ای در طول چهار سال با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تولید شد و در سال‌های 90 و 91 نیز به ترتیب 1500 و 2700 مجوز نشر و توزیع بازی‌های ایرانی و خارجی صادر شده است.»

به گزارش خبرنگار هفته‌نامه‌ی دوچرخه، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هم‌چنین از صدور 20 مجوز تولید بازی رایانه ای در سال 90 و 42 مجوز ساخت گیم نت در سال 91 از سوی بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای خبر می‌دهد و می‌گوید: «در مجموع این دو سال نیز 21 مجوز برای فعالیت مؤسسات تولید، توزیع و ترجمه بازی های رایانه ای صادر شده است.»

مینایی با اشاره به صدور پنج مجوز برگزاری مسابقات رسمی بازی در سال 90 می‌گوید: «در سال 91 نیز هشت مجوز برگزاری مسابقه‌ی گیم صادر شد و در سال 92 نیز نخستین لیگ مسابقات در نمایشگاه و جشنواره بازی‌های رایانه‌ای با همکاری نهادهای فرهنگی برگزار خواهد شد.»

او هم‌چنین با اشاره به رده‌بندی بازی‌ها و تلاش برای ارتقای کیفیت بازی‌های رایانه‌ای ایرانی، شبکه‌ی توزیع بازی‌های رایانه‌ای را در کشور فاقد کارایی لازم می‌داند و خبر می‌دهد که به‌همین دلیل، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با همکاری بخش خصوصی به‌دنبال راه‌اندازی شبکه‌ی توزیع مویرگی است.

مدیر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ‌می‌گوید: «بازی‌های ایرانی در خارج از کشور و در آسیا جایگاه خوبی پیدا کرده‌اند و بسیاری از بازی‌های ایرانی را ناشران اروپایی و آمریکایی توزیع کرده‌اند.»

او در همین زمینه به یکی از بازی‌های ایرانی به نام گرشاسب اشاره می‌کند که به 10 زبان ترجمه شده‌ و از میان بازی‌های ایرانی که در بازارهای اروپایی توزیع شده‌اند، از سیاره‌ی میترا، شبان و طلای سیاه نام می‌برد.

مینایی به وضعیت بازار قاچاق بازی‌های رایانه‌ای هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «جمع‌آوری بازی‌های نامناسب و جلوگیری از عرضه و توزیع این دسته از بازی‌ها در بازار، وظیفه‌ی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیست و ستاد حمایت و صیانت از محصولات فرهنگی، هنری باید در این زمینه فعالیت کند. ولی ما در این زمینه با ستاد مذکور به‌طور جدی همکاری می‌کنیم و وظیفه‌ی خود می‌دانیم که با رصد بازار، اطلاعات مورد نظر را درباره‌ی تخلفات به این ستاد ارائه دهیم.»

کد خبر 222708
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز