گروه شهری - محمد باریکانی: قهرمانان و پیشکسوتان ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای دوشنبه شب در جزیره ابوموسی جمع شدند و تا نیمه‌شب همان روز ثبت جهانی آیین‌های زورخانه‌ای و پهلوانی ایران در یونسکو را جشن گرفتند.

رونمایی از لوح ثبت جهانی آیین های پهلوانی در ابوموسی


آیین‌های زورخانه‌ای و پهلوانی ایران در سال 2010 به همراه تعزیه و مهارت‌های فرشبافی در کمیته میراث جهانی یونسکو به نام ایران به ثبت رسید. اکنون پس از 3‌سال که از ثبت جهانی آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای ایران در یونسکو گذشته است سازمان میراث فرهنگی در برنامه‌ای که با حضور قهرمانان کشتی کشور و پیشکسوتان ورزش‌های زورخانه‌ای و باستانی ایران در جزیره ابوموسی برگزار شد لوح ثبت جهانی آیین‌های پهلوانی ایران را به امضای پیشکسوتان ورزش‌های پهلوانی کشور رساند.

آیین‌های پهلوانی در اساطیر ایرانی

در این مراسم که محمدرضا طالقانی، رئیس فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای کشور و محمد نصیری نخستین مدال‌آور المپیک برای ایران نیز حضور داشتند بر توجه به ویژگی‌های آیین‌های پهلوانی در جامعه تأکید شد. جزیره ابوموسی که پس از یک‌سال قبل و پس از سفر محمود احمدی‌نژاد به آن منطقه به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری کشور انتخاب شده است در ماه‌های گذشته برای نخستین‌بار در تاریخ این جزیره میزبان گردشگرانی بوده که با هماهنگی مسئولان استان هرمزگان و مدیران داخل این جزیره به‌مدت محدود قادر به سفر به این جزیره بوده‌اند.

ساسان قاسمی، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی و فرهنگی کشور نیز که در رونمایی از لوح ثبت جهانی آیین‌های پهلوانی ایران در جزیره ابوموسی حضور داشت در این مراسم که تا نیمه شب به طول انجامید گفت: آیین‌های پهلوانی ریشه در اعتقادات مردم به اساطیر ایران زمین دارد که در ورزش باستانی کشور نمود یافته و تأثیرگذاری آن به اندازه‌ای قوی بود که سازمان میراث فرهنگی توانست یونسکو را متقاعد کند که ورزش‌های پهلوانی ایران به‌عنوان یک آیین در ایران رواج دارد.

وی با اشاره به اینکه آیین‌های پهلوانی و ورزش‌های باستانی در حال همگانی‌شدن در کشور است، افزود: ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای افراد را برای رزم آماده می‌کند و به‌عنوان یک تمرین برای رزم است و سازمان میراث فرهنگی نیز همین‌جا اعلام می‌کند آماده تکمیل پرونده رزم است تا هنر رزم را بار دیگر احیا کند.

آمادگی برای ثبت جهانی رزم ایرانی

ساسان قاسمی افزود: امکان ثبت جهانی آیین‌های رزمی نیز وجود دارد. وی همچنین از تصمیم سازمان میراث فرهنگی برای ایجاد موزه آیین‌های پهلوانی خبر داد و گفت: از آقای طالقانی رئیس فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای نیز می‌خواهیم تا برای تجهیز موزه آیین‌های پهلوانی سازمان میراث فرهنگی و این موزه را یاری کند.

تندیس‌ها در موزه آیین‌های پهلوانی

محمدرضا طالقانی نیز در این مراسم بر آمادگی برای تجهیز موزه آیین‌های پهلوانی کشور تأکید کرد و گفت: 17مجسمه از بزرگان پهلوانی ایران برای این موزه ساخته می‌شود. محبی، معاون فرماندار ابوموسی نیز در جمع پهلوانان کشور و در آیین رونمایی از لوح ثبت جهانی آیین‌های پهلوانی گفت: ابوموسی با جمعیتی در حدود 5هزار و 600نفر تا یک‌سال قبل یک جزیره بسته بود و مشکل داشت که بعد از سفر رئیس‌جمهور این فضا شکسته شد و اقشار مختلفی به ابوموسی سفر کردند و با این جزیره آشنا شدند.

درخواست برای جشن‌‌های مداوم

معاون فرماندار ابوموسی با اشاره به ثبت جهانی آیین‌های پهلوانی در یونسکو و رونمایی از لوح آن در ابوموسی گفت: امیدواریم رونمایی از لوح ثبت جهانی آیین‌های پهلوانی، ابوموسی را بیشتر به ایرانی‌ها معرفی کند. وی با اشاره به ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به ابوموسی در یک‌سال و نیم گذشته گفت: امیدوریم رئیس‌جمهور جدید نیز ابوموسی را به آنچه حق این جزیره است برساند. وی با اشاره به لزوم برگزاری جشن‌های مداوم در جزیره ابوموسی افزود: با این اقدامات ابوموسی به ملت ما و مردم جهان بهتر شناسانده می‌شود.

دبیرکل فدراسیون ورزش‌های باستانی کشور نیز در ادامه این مراسم که تا نیمه شب روز دوشنبه ادامه یافت پس از اجرای گروه‌های پهلوانی گفت: اکنون در 5 قاره جهان آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای ایران معرفی شده و این آیین‌ها دارای فدراسیون مسابقات جهانی هستند. خوش‌جان در پایان با اشاره به زیبایی‌های جزیره ابوموسی گفت: همه ملت ایران بوموسایی هستند و با گوشت و پوست خود از این آب و خاک نگهداری خواهند کرد.

کد خبر 222604

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز