سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۴
۰ نفر

گروه اجتماعی: متولی آسیب‌های اجتماعی در کشور مشخص نیست اگر چه سازمان‌های مختلفی وظایفی در این زمینه دارند با وجود این همچنان نکات مبهمی در این‌باره وجود دارد.

این موضوع در نشست تقویت فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی که با هدف بررسی آسیب‌های اجتماعی تشکیل شده بود، مطرح شد.مهدی براتی، ‌جامعه‌شناس، در‌ نشست تقویت فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: مردم درگیر مسائل داخلی خودشان هستند و فرصتی برای اندیشیدن به جامعه ندارند. ما در حوزه مسائل اجتماعی به بی‌پدر و مادری مدرن دچار شده‌ایم. بیشتر پدر و مادرها به‌دنبال رفاه اجتماعی فرزندان‌شان هستند و نمی‌دانند تنها 25درصد از نیازهای یک انسان مسائل رفاهی است و 75درصد از نیازهای افراد نیاز به آرامش و امنیت است درحالی‌که مادران و پدران خسته به‌دنبال سرگرم کردن کودکان باسی دی و کامپیوتر برای رفع خستگی خود هستند.

این در حالی است که شهلا کاظمی‌پور، جمعیت شناس و از دیگر شرکت‌کنندگان در این نشست معتقد است که مهاجرت سبب شده تا فرهنگ در جامعه کمرنگ شود و یکی از مشکلاتی که اجتماع ما در حال حاضر با آن روبه‌روست کاهش نظارت‌های اجتماعی است. او با بیان اینکه فرهنگ قابل آموزش نیست بلکه باید منتقل شود، از آموزش و پرورش به‌عنوان یکی از ابزارهای انتقال فرهنگ نام برد و گفت: متأسفانه معلمان ما که باید از فرهیختگان طراز اول کشور باشند در کلاس های‌شان به بچه‌ها توصیه می‌کنند که درس بخوانید تا مانند ما بدبخت نشوید.

به گزارش خبرگزاری مهر شهلا اعزازی جامعه شناس با تأکید بر اینکه انتظاراتی که از یک خانواده ایده‌آل در جامعه وجود دارد مربوط به زمان قاجار و یا حتی پیش از آن است توضیح داد: صمیمیت در خانواده‌های گسترده وجود نداشت بلکه در عصر روابط مدرن است که ما صمیمیت را در خانواده‌ها می‌بینیم.این جامعه شناس با بیان اینکه ازدواج کودکان یکی از آسیب‌های مهم است، گفت: نمی‌توان طلاق را آسیب دانست آنقدر که ازدواج زودرس یک آسیب است. طلاق راه‌حلی است که خانواده‌های به بن‌بست رسیده دارند.

دیگر آسیب‌های اجتماعی پنهان نیست

در ادامه‌ این نشست حسن موسوی چلک مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دیگر آسیب‌های اجتماعی پنهان نیست و کافی است ما کنار همین خیابان بایستیم تا شاهد بسیاری از آسیب‌های اجتماعی باشیم، گفت: آسیب‌های اجتماعی واقعیت جامعه امروز ماست، واقعیتی که مرگ تدریجی انسان‌ها را به‌دنبال دارد. می‌توان گفت بازگشت یک ورشکسته اقتصادی به زندگی بسیار آسان‌تر از بازگشت یک آسیب دیده به زندگی است.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی آسیب‌های اجتماعی نگاه امنیتی، قضایی، سیاسی و انتظامی به این موضوع است، گفت: متأسفانه نگاه فرهنگی که ارتباط نزدیکی به موضوعات اجتماعی دارد در این حوزه نادیده گرفته شده است.موسوی چلک با اشاره به برخی آسیب‌های اجتماعی در کشور گفت: 5/5 میلیون نفر درگیر مسئله اعتیاد در کشور هستند. همچنین در سال91-90ازدواج 5.9 درصد رشد منفی و طلاق 2.6 رشد مثبت داشته است. متأسفانه در این زمینه آمارها در ثبت اسناد با ثبت احوال متفاوت است.

او با بیان اینکه متأسفانه انتقال ایدز از طریق روابط جنسی بسیار افزایش داشته است، گفت: اما همچنان تزریق مواد‌مخدر رتبه نخست انتقال ایدز را دارد. همچنین در حوزه خشونت‌های خانگی فعالیت 35درصد مراکز مداخله گر را به‌خود اختصاص داده هر چند در این زمینه آمارها واقعی نیست زیرا کودکان را ملک شخصی و خود را مالکان همسر می‌دانند و بحث در رابطه با خشونت‌های جنسی نیز تابو است.این آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه آسیب‌ها به درون خانواده‌ها رفته گفت: متأسفانه وقتی آسیب‌ها پنهان شود تبعات بدی را در جامعه به‌دنبال دارد.

به گفته موسوی چلک با وجود آنکه زندان برای برخی از جرائم حذف شده سالانه 600هزار ورودی زندان‌های ماست که بسیار نگران‌کننده است. اگر همچنان این نگاه امنیتی در آسیب‌های اجتماعی حاکم باشد آسیب‌های اجتماعی زیر زمینی شده و حل آنها سخت‌تر از گذشته می‌شود. وی وجود هویت دینی، ملی و تأثیر جامعه جهانی را از مواردی دانست که در کاهش آسیب‌های اجتماعی دخیل است و گفت: اگر نشاط اجتماعی افزایش پیدا کند شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.

خسرو منصوریان که از دیگر شرکت‌کنندگان در این نشست بود با اشاره به تحقیقی که در سال 47 در زمینه روسپی‌گری در شهر تهران انجام شد، گفت: براساس نتایج آن تحقیق سن روسپی‌گری بالای 29سال بود اما امروز این سن به 14سالگی رسیده است.این جامعه‌شناس با بیان اینکه کار سیاسی برای NGO‌ها حرام است گفت: باید برای حل مشکلات اجتماعی نهادهای مردم نهاد و دولت و نیروهای امنیتی انتظامی در کنار هم کار کنند، آسیب‌های اجتماعی را نباید دولتی کرد.نشست تخصصی هم‌اندیشی نخبگان اجتماعی با موضوع تقویت فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی با حضور جامعه‌شناسان و آسیب‌شناسان برگزار شد.

کد خبر 222570
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز