مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

گروه شهری: تلاش مدیریت شهری باعث شده تا ضمن قرارگرفتن تهران در میان 20شهر برتر سازنده مترو دنیا، صرفه‌جویی ریالی چشمگیری در هزینه‌های تردد پایتخت صورت گیرد.

استفاده از مترو تاکنون سبب صرفه‌جویی 26هزار و 308میلیارد ریالی در هزینه‌های شهری شده است. سرعت ساخت و بهره‌برداری مترو در تهران در شرایطی است که این صنعت توانسته ظرف مدت کوتاهی به برابری با شهرهای بزرگ آسیا و حتی جهان برسد.

متروی تهران در قالب 3برنامه طراحی شده که شامل خطوط یک، 2، 3، 4، 5، 6و7 است. توسعه شمالی خط یک، توسعه جنوبی آن تا کهریزک و بعد از آن تا فرودگاه امام (ره) و شهر جدید پرند، توسعه شرقی خط2، توسعه خط4 تا فرودگاه مهرآباد و توسعه غربی خط 4 جمعا به طول 293کیلومتر با 174ایستگاه در برنامه توسعه بوده است. در حال حاضر با اتمام عملیات احداث و راه‌اندازی خطوط برنامه اول مترو و بخش‌هایی از برنامه دوم باعث شده تا حدود 140کیلومتر مترو با 84 ایستگاه در حال بهره‌برداری باشد. با اتمام اجرای حدود 12کیلومتر تونل قطعه جنوبی خط 3مترو، ریل‌گذاری حدفاصل بزرگراه آزادگان در جنوب غربی تهران تا چهارراه ولیعصر به همراه 3 ایستگاه انجام شده و قرار است به‌زودی به بهره‌برداری برسد.

در خط 4، بهره‌برداری کامل (ایستگاه بیمه) در پایان سال انجام می‌شود. در بخش توسعه جنوبی خط یک مترو تا شهر جدید پرند نیز حدود 30کیلومتر عملیات خاکی انجام شده است. این خط در نیمه دوم سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد. در خطوط 6 و 7 که به‌صورت مکانیزه در حال احداث هستند نیز تاکنون به‌ترتیب حدود 7 و 11کیلومتر تونل ساخته شده است. اما ضرورت توسعه ناوگان مترو، سهولت در امر خدمت‌رسانی و کاهش سرفاصله زمانی حرکت قطارها از مواردی است که لازم است تا بدان توجه شود.

در حال حاضر 805 دستگاه واگن یک‌طبقه و 198دستگاه واگن دوطبقه به همراه 62دستگاه لکوموتیو موجود است که درخصوص تقویت ناوگان و بهبود زمان تعمیرات و کاهش سرفاصله حرکت قطارها باید برنامه‌ریزی جدی صورت بگیرد. جایگاه متروی تهران در آسیا نشان می‌دهد که امروز توان تخصصی مهندسان ایرانی در زمینه ساخت مترو بسیار ارتقا یافته است؛ به‌طوری که مقایسه متروی تهران در آسیا و بین پایتخت‌های جهان (سال 2012) نشان می‌دهد که پایتخت ایران اسلامی از نظر طول شبکه در آسیا جایگاه هشتم و در جهان دوازدهم را به‌خود اختصاص داده است.

از نظر تعداد ایستگاه نیز در آسیا 13و در جهان رتبه 16را دارد. از منظر تعداد مسافر در سال هم در آسیا سیزدهم و در جهان شانزدهم است. از منظر بازدهی اقتصادی، با توجه به میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت از ابتدای بهره‌برداری مترو تاکنون 1004میلیون لیتر در بنزین و 669میلیون لیتر در گازوئیل صرفه‌جویی شده است.

کد خبر 222423
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز