گروه اقتصادی: ارزش قاچاق کالا در ایران سالانه حدود 51هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

به گزارش همشهری، روز دوشنبه مسئولان کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به استان‌های سراسر کشور در تهران گرد هم آمده ‌بودند تا در مورد آخرین وضعیت قاچاق کالا تبادل نظر کنند. دیروز اگرچه آمار متفاوتی از 14تا 20میلیارد دلار برای قاچاق کالا به داخل کشور ارائه شد، اما ماحصل این نشست چیزی جز ناموفق‌بودن تلاش‌ها در سال‌های اخیر برای مهار و کنترل قاچاق کالا و ارز نبود. با احتساب قیمت آزاد ارز و با درنظر گرفتن رقم حداقلی برای قاچاق کالا، در سال حدود 51هزارمیلیارد تومان کالای قاچاق وارد کشور می‌شود که این حجم بالا نتیجه‌ای جز رکود تولید و بازار اشتغال ندارد.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حدود 90درصد لوازم آرایشی وارد شده به کشور قاچاق است، گفت: سالانه 14میلیارد دلار قاچاق به کشور صورت می‌گیرد که اگر هزینه ایجاد هر شغل 70هزار دلار باشد، 200هزار فرصت شغلی از بین می‌رود، یک‌هزار و 800میلیارد تومان فرار مالیاتی خواهیم داشت و معادل مالیات ماهانه 3میلیون کارمند هزینه می‌شود.

محمدصادق مفتح با اعلام اینکه ایران جزء کشورهایی است که بالاترین میزان قاچاق سیگار را دارد، بیان داشت: گردش مالی قاچاق در دنیا طی 20سال گذشته صد برابر شده است. کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تأکید بر اینکه به روایتی بین ۱۳ تا ۱۴ میلیارد دلار و براساس برخی آمارها ۲۰ میلیارد دلار قاچاق در کشور وجود دارد، گفت: باید تعرفه و بوروکراسی واردات کاهش پیدا کند تا وارد‌کنندگان به سمت قاچاق نروند.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در سال گذشته 480میلیارد تومان پرونده‌های قاچاق کالا و ارز تشکیل شده است و از جمع 9هزار و 500پرونده که تشکیل شده، در بررسی 3هزار پرونده مشخص شد که وارد‌کنندگان با استفاده از ارز مرجع کالای خود را به قیمت مناسب فروخته‌اند. وی همچنین در پاسخ به سؤال فارس درباره واردات کالا توسط مرزنشینان گفت:

تمهیداتی انجام شده است تا مرزنشینان بتوانند ماهانه 2میلیون تومان کالا وارد کشور کنند که در واقع این موضوع، هم کمک به اشتغال کشور است و هم آمار قاچاق را کاهش می‌دهد لذا به‌دنبال آن هستیم که این رقم را در آینده بیشتر کنیم. وی اضافه کرد: خروج طلا از کشور، قاچاق روزانه 3میلیون لیتر سوخت و همچنین کاهش 50درصدی قاچاق دام و جلوگیری از قاچاق گندم و آرد ازجمله اقداماتی است که در این مدت انجام شده است. وی افزود: برای کاهش قاچاق، مرزنشینان می‌توانند ماهانه ۲ میلیون تومان کالا وارد کشور کنند.

کد خبر 222412
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز