دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: درحالی‌که به‌نظر می‌رسید مشکل بازگشایی خانه سینما پس از دیدار جواد شمقدری و اعضای هیأت 7نفره تدوین اساسنامه جدید خانه سینما با محمود احمدی‌نژاد در حال حل شدن است، صحبت‌های فرهاد توحیدی روی دیگر سکه را نمایان کرد.

خانه سینما

هرچند توحیدی از برگزاری مجمع عمومی خانه سینما نیز خبر داد تا در میان انبوه انتقاد ها خبر خوشی نیز به اهالی سینما داده باشد. پس از انتشار نامه شمقدری خطاب به اعضای هیأت مدیره خانه سینما و گفت‌وگوهای او با خبرگزاری‌ها، رئیس هیأت مدیره خانه سینما در نشستی خبری به آنچه وی خلف وعده رئیس سازمان سینمایی نامید، انتقاد کرد. توحیدی در این نشست گفت: روح کلی تفاهمی که روز پنجشنبه در دفتر ریاست جمهوری انجام شد با نامه اخیر شمقدری به هیأت مدیره کمی متفاوت است.

ایشان از قانون می‌گویند و ما هم خوشحالیم، اما ای کاش در حد استفاده زبانی از واژه قانون متوقف نشویم و کوشش کنیم در مقام عمل آن‌را پیاده کنیم. رئیس هیأت‌مدیره خانه سینما با اشاره به مسائل مورد اختلاف تفاهمنامه و نامه اخیر شمقدری به هیأت مدیره خانه سینما توضیح داد: اساسنامه‌ای که سازمان سینمایی روز 15تیر ماه به دفتر وکیل خانه سینما فرستاده، متأسفانه همان اساسنامه اصلاحی با امضای هیأت 7‌نفره نیست و لاک‌ومهری که دارد، کپی است و ثانیا موارد اساسنامه، نسبت به آنچه هیأت 7نفره آن‌را تصویب و امضا کرده تغییر پیدا کرده است، درحالی‌که اساسنامه باید بی‌کم‌وکاست به مجمع عمومی خانه سینما برده شود و به تصویب برسد.

متأسفانه نسخه‌ای که به ما رسیده است در بسیاری از بندهای تعیین‌کننده، ‌تفاوت‌های اساسی با نسخه امضاشده هیأت 7نفره دارد و حتی خارج از چارچوب‌های مورد توافق مشاوران حقوقی خانه سینما و سازمان سینمایی است. توحیدی درباره تشکل تهیه‌کنندگان سینما هم خاطرنشان کرد: براساس تفاهم، تشکل تهیه‌کنندگان هم به خود این صنف واگذار شده بود اما شمقدری در نامه اخیرش از برگزاری مجمع عمومی صحبت می‌کند که باید ظرف 5 روز تشکیل شود تا تهیه‌کنندگان را یکپارچه کند، این درحالی است که خود دوستان سازمان سینمایی بهتر می‌دانند که حل موضوع تهیه‌کنندگان که از 4 سال قبل تا امروز لاینحل مانده، منطقا و عقلا ظرف 5 روز قابل حل نیست. رئیس هیأت مدیره خانه سینما در پاسخ به پرسشی درباره امضای عباس بابویهی یکی از نمایندگان سازمان سینمایی که در زیر تفاهمنامه کنار امضا، عبارت انا لله و انا الیه راجعون را ذکر کرده بود، گفت: ایشان شوخ‌طبع هستند و در پایان جلسه پنجشنبه وقتی می‌خواستند امضا کنند، چون همه چیز را از دست رفته می‌دیدند آن عبارت را بالای امضایشان نوشتند، اما به گمان ما در این قضیه برد و باختی وجود ندارد چون تعطیلی خانه سینما برای هر دو سوی قضیه زیانبار بوده است. متأسفانه گرهی که با انگشت باز می‌شد، نهایتا قرار است با دندان باز شود. توحیدی درباره اینکه گفته می‌شود هیأت مدیره خانه سینما علاقه‌ای به بازگشایی این تشکل در دولت دهم ندارد، تصریح کرد: فکر می‌کنم هیچ‌کس بیشتر از ما دلش نمی‌خواهد خانه سینما باز شود و مطلوب ما این است که در دولت دهم بازگشایی شود. در جلسه اخیر هم به آقای احمدی‌نژاد همین نکته را گفتیم.

وی افزود: تلقی من این است که آقای شمقدری گروگان تصمیم‌گیری‌های تند دیگران شده‌اند، البته نه اینکه خودشان دخیل نبوده باشند. گمان می‌کنم که در یک بن‌بستی گیر کرده بودند که این تفاهم باعث نجات ایشان از این بن‌بست شده. پیشنهاد من این است که بن‌بست تازه ایجاد نکنند.

کد خبر 222263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز