شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: مدیران فرهنگی دولت دهم در روزهای پایانی فعالیتشان میراثی را از خود به‌جا می‌گذارند که می‌تواند باعث دردسر متولیان فرهنگی دولت یازدهم شود.

مهم‌ترین اتفاق سینمای ایران در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد بسته‌شدن خانه سینما بود و در تمام این سال‌ها حاشیه‌های این تشکل صنفی ادامه داشت؛ دعوایی که از همان روزهای اول حضور جواد شمقدری در پست معاونت سینمایی آغاز شد و آنقدر ادامه یافت تا اینکه ارشاد حکم به انحلال خانه سینما داد. پس از آن هم ماجرای تدوین اساسنامه جدید پیش آمد که پس از به نتیجه رسیدن درنهایت از سوی مدیران دولتی سینما مورد بی‌اعتنایی واقع شد. این درحالی است که در مورد خانه سینما میان رئیس سازمان سینمایی و دفتر ریاست جمهوری اختلاف‌نظری جدی وجود دارد یا دست‌کم اینطور به‌نظر می‌رسد که دولتی‌ها دلشان نمی‌خواهد سر ماجرای خانه سینما بی‌جهت هزینه کنند. اصرار برای بازگشایی خانه سینما قبل از پایان فعالیت دولت دهم نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود.

انتشار نامه رئیس‌جمهور خطاب به رئیس سازمان سینمایی و پس از آن مصاحبه‌های مدیران دولتی نشان از اختلاف‌نظر جدی و تازه‌ای میان شمقدری و احمدی‌نژاد داشت. در این میان حتی شایعه استعفای رئیس سازمان سینمایی نیز منتشر شد. با تمام این حاشیه‌ها، آنچه این روزها با آن مواجه هستیم، تلاش مدیران سازمان سینمایی برای ایجاد خانه سینمای2 است. شمقدری در آخرین روزهای حضورش در سازمان سینمایی می‌خواهد سینماگران هم‌طیف و همسو با خود را صاحب یک تشکل صنفی کند که اتفاقا نامش نیز خانه سینماست! آن هم درحالی‌که اغلب اصناف سینمایی با این اتفاق مخالفند. رئیس سازمان سینمایی خوب می‌داند که تشکیل چنین خانه سینمایی با تحریم اغلب اهالی سینما مواجه خواهد شد، اما ظاهرا این موضوع نیز اهمیت چندانی ندارد؛ به‌خصوص اینکه برخی از افراد افراطی یک تشکل تهیه‌کنندگی، زمام امور را در دست گرفته‌اند. کسانی که یک‌سال‌ونیم پیش از بسته شدن خانه سینما ابراز شادمانی می‌کردند و آنجا را «لانه‌سینما» می‌نامیدند، حالا طرفدار بازگشایی این تشکل صنفی با حضور دوستان و رفقای خود شده‌اند. طیف موسوم به اتحادیه2، حالا خواب خانه سینمای2 را می‌بینند.

سیدضیاء هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان (اتحادیه2) در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه 11 صنفی که در وزارت ارشاد ثبت قانونی شده‌اند، می‌خواهند خانه سینمایی جدید تشکیل دهند، بیان کرد: «یک هیأت 5نفره از سوی این صنوف به‌عنوان هیأت مؤسس تشکیل شده و فراخوانی را نیز منتشر کرده است. این هیأت از صنوف دعوت کرده روز چهارشنبه 19تیرماه با شرکت در مجمع عمومی، مقدمات تأسیس مرکزی را به‌عنوان جامعه اصناف سینمای ایران فراهم کنند.» به این ترتیب با حضور اقلیتی از اهالی سینما قرار است خانه سینمایی تشکیل شود تا طیف نزدیک به رئیس سازمان سینمایی در دولت یازدهم نیز که خانه سینمای حقیقی بازگشایی خواهد شد، تشکلی برای خود داشته باشد.

سکوت و انفعال مدیران وزارت ارشاد دربرابر این اقدام و تأیید و حمایت رئیس سازمان سینمایی کشور می‌تواند نشانه این باشد که برخی بدشان نمی‌آید وزیر ارشاد دولت یازدهم از همان ابتدای کار با دعوایی تازه مواجه شود؛ اینکه سینما، 2 خانه سینما داشته باشد و هرکس سنگ تشکل خود را به سینه بزند. جریانی که حیات و ممات خود را در ایجاد حاشیه و دعوا می‌بیند قصد دارد از آخرین فرصت‌ها برای بهره‌برداری جناحی استفاده کند.

کد خبر 221861

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز