دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: «امیدها برای بازگشایی زودهنگام خانه‌سینما زنده شد.» این نکته‌ای است که از حرف‌های دیروز محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده «استرداد» استنباط می‌شود.

 «اتفاق جدیدی نیفتاده و ماجرای بازگشایی خانه‌سینما همچنان در کوچه بن‌بست گرفتار شده.» برآیند گفت‌وگوهای دیروز فرهاد توحیدی رئیس هیأت مدیره خانه‌سینما با خبرگزاری‌ها چنین حاصلی را درپی دارد. می‌توان گفت بیم‌ها و امیدها برای خانه‌سینما همچنان ادامه دارد. در شرایطی که حتی گفت‌وگوی 3 نماینده اصناف سینمایی با دبیر هیأت بازگشایی هم نتیجه مثبتی را درپی نداشت و نامه سرگشاده تند و تیز هیأت مدیره خانه‌سینما خطاب به احمدی‌نژاد هم نشان از ادامه تنش و مجادله با وزارت ارشاد داشت یک پیشنهاد کمی داستان را تغییر داد. شورجه پیشنهاد داد. شمقدری استقبال کرد و علی اکبری هم حرف‌های خوشبینانه زد.

جمال شورجه پیشنهاد داد برای حل مشکل خانه‌سینما فرهاد توحیدی به نمایندگی از هیأت مدیره خانه‌سینما و محسن علی‌اکبری به نمایندگی سازمان سینمایی با یکدیگر مذاکره کنند. به فاصله کوتاهی از انتشار صحبت‌های شورجه، جواد شمقدری اعلام کرد از هر پیشنهادی برای بازگشایی خانه‌سینما استقبال می‌کند. حالا هم محسن علی‌اکبری خود را نماینده سازمان سینمایی خوانده و ابراز امیدواری کرده خانه‌سینما به‌زودی بازگشایی شود. او پس از حضور در ششمین جلسه هیأت بازگشایی خانه‌سینما که روز شنبه برگزار شد، گفت: در تلاشیم تا نشستی مشترک بین فرهاد توحیدی به‌عنوان نماینده خانه‌سینما و من به‌عنوان نماینده سازمان سینمایی برگزار شود تا با تعامل، پروسه بازگشایی این نهاد صنفی تا 10روز آینده به نتیجه برسد. علی‌اکبری همچنین به قرار نشستی مشترک میان خود و توحیدی در پنجشنبه هفته گذشته اشاره کرد قراری که به گفته علی‌اکبری بعد از انتشار نامه اعضای هیأت مدیره خانه‌سینما به رئیس‌جمهور، لغو شد.

در نامه سرگشاده هیأت مدیره خانه‌سینما به احمدی‌نژاد از رفتارهای مدیران وزارت ارشاد به‌شدت گلایه شده بود؛ ضمن اینکه هیأت مدیره از برگزاری مجمع عمومی میان اعضای خانه‌سینما خبر داده بود. پس از انتشار این نامه، مهدی عظیمی میرآبادی دبیر هیأت بازگشایی خانه‌سینما اعلام کرد. برای جلوگیری از تحرکات هیأت‌مدیره، اگر لازم باشد از نیروی انتظامی کمک گرفته خواهد شد. با این همه و براساس آنچه علی‌اکبری از آخرین نشست هیأت بازگشایی روایت می‌کند، خروجی این جلسه برپایی نشست مشترک نماینده سازمان سینمایی با نماینده خانه‌سینما بوده است.

تهیه‌کننده فیلم استرداد گفت: با برپایی چند جلسه میان من و فرهاد توحیدی تکلیف نحوه برگزاری مجمع عمومی و انتخابات برای برگزیدن اعضای هیأت مدیره جدید روشن شده و درنهایت خانه‌سینما بازگشایی می‌شود. روزی که جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی به معاونش مهدی عظیمی حکم دبیری هیأت بازگشایی را داد ابراز امیدواری کرد مشکل خانه‌سینما تا 2 ماه آینده حل شود. اما ظاهرا مسئولان سینمایی نظرشان تغییر کرده و می‌خواهند تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، خانه‌سینما را باز کنند. علی‌اکبری در این‌باره گفته است: در ابتدا قرار بود خانه‌سینما در طول 2 ماه بازگشایی شود اما در جلسه شب‌گذشته هیأت بازگشایی مصوب شد که کارهای مربوط به بازگشایی خانه‌سینما با تعاملی که صورت می‌گیرد تا 10روز آینده به انجام برسد.

علی‌اکبری در انتها به حل مشکل در روزهای آتی ابراز امیدواری کرده و گفته با همکاری و تعامل خانه‌سینمایی‌ها، کارها به نحو احسن پیش برود. این درحالی است که فرهاد توحیدی اینقدر امیدوارانه به ماجرا نگاه نمی‌کند. رئیس هیأت‌مدیره خانه‌سینما می‌گوید: ابتدا باید نماینده سازمان سینمایی به‌صورت رسمی معرفی شود؛ ضمن اینکه ما همچنان منتظر ابلاغ اساسنامه جدید خانه‌سینما که در کمیته رسمی 7نفره تصویب و به دفتر رئیس‌جمهور و وزارت ارشاد هم ارائه شده هستیم تا مجمع عمومی را برگزار کنیم.

رئیس هیأت مدیره خانه سینما درباره پیشنهاد محسن علی‌اکبری برای برپایی نشست مشترک نیز گفت: آقای علی‌اکبری چند نوبت با این عنوان که نماینده سازمان سینمایی است تلاش داشت تا مشکل حل شود، اما بعد معلوم شد که سازمان سینمایی نمایندگی به ایشان نداده است. بنابراین تا زمانی که ایشان یا هر دوست دیگری رسما به‌عنوان نماینده سازمان سینمایی معرفی نشود، نمی‌توان درباره چیزی قطعی صحبت کرد. توحیدی درمورد حل مشکل خانه سینما نیز با سازمان سینمایی و سینماگران نزدیک به این سازمان اختلاف دارد. او در این رابطه معتقد است: از نظر ما راه‌حل مشکل خانه سینما در اساسنامه‌ای که به امضای نمایندگان سازمان سینمایی، خانه سینما و رئیس‌جمهور رسیده وجود دارد. در این اساسنامه مشخص شده که هیأت مدیره مسئول امور جاری خانه سینماست و ما موظف هستیم تا با دستور جلسه اصلاح اساسنامه، مجمع عمومی را تشکیل دهیم. ضمن اینکه هیأت مدیره خانه سینما برای ابراز حسن‌نیتش آماده مذاکره و تعامل با نماینده رسمی سازمان سینمایی است تا مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل و تکلیف عضویت اضافی که خارج از خانه سینما و در پروسه تعریف‌شده از سوی وزارت ارشاد تشکیل شده‌اند، مشخص شود.

داستان بازگشایی خانه سینما آنقدر فصل‌های عجیب داشته که به‌سختی می‌شود ادامه ماجرا را پیش‌بینی کرد؛ به‌خصوص اینکه جواد شمقدری نشان داده این توانایی را دارد که هر لحظه با اظهارنظر جدید همه را غافلگیر کند. او پس از پایان کار هیأت 7نفره تدوین اساسنامه خانه سینما، فعالیت این هیأت را در حد مشاوره خواند و با تشکیل هیأت بازگشایی، عملا فعالیت چندماه هیأت 7نفره تدوین اساسنامه را زیر سؤال برد. ضمن اینکه تعطیلی خانه سینما نیز که خود اتفاقی عجیب بود درپی مناقشه و دعوای طولانی شمقدری با عسگرپور مدیرعامل خانه سینما اتفاق افتاد. مدیرعامل خانه سینما می‌گوید شمقدری دوست ندارد این نهاد صنفی بازگشایی شود. از سوی دیگر اما گفته می‌شود مقام‌های بالاتر به سازمان سینمایی فشار آورده‌اند که تکلیف بازگشایی خانه سینما تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص شود. به نظر می‌رسد دولت علاقه‌ای ندارد بازشدن خانه سینما در زمان رئیس‌جمهور بعدی اتفاق بیفتد.

کد خبر 217215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز