همشهری آنلاین: اخترشناسان موفق به کشف انفجار امواج رادیویی کیهانی از فاصله 11 میلیارد سال نوری دورتر شده‌اند

انفجار امواج رادیویی کیهانی 11 میلیارد سال نوری دورتر

به گزارش ایسنا، در سال 2007 میلادی سیگنال مشابهی از انفجار امواج رادیویی توسط محققان شناسایی شد، اما به دلیل طول کوتاه این انفجار که کمتر از یک پلک بر هم زدن بود، تردیدهایی در خصوص روی دادن این انفجار مطرح شد.

در این حال، تلسکوپ رادیویی 64 متری Parkes در استرالیا موفق به ضبط چهار انفجار پر انرژی امواج رادیویی از فاصله بسیار دور شد.

دان تورنتون، سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه منچستر می‌گوید: ما موفق به کشف حجم عظیمی از جرم یا انرژی ناشی از انفجار امواج رادیویی شده‌ایم؛ این انفجارها تنها چند میلی ثانیه به طول انجامیده و محل وقوع آنها در فاصله 11 میلیارد سال نوری دورتر بوده‌اند.

پروفسور میتو بایلیز از محققان دانشگاه تکنولوژی سوئین برن در ملبورن استرالیا دیدگاه متفاوتی در این خصوص دارد؛ وی معتقد است که منبع این انفجارهای عظیم احتمالا از ستاره‌های نوترونی مغناطیسی موسوم به magnetars نشأت می‌گیرد.

مگنتارزها می‌توانند در یک میلی ثانیه، انرژی بیشتر از انرژی 300 هزار ساله خورشید در فضا رها کنند.

کشف این سیگنال‌های رادیویی یک دستاورد مهم محسوب می‌شود که دید جدیدی در خصوص جرم و نحوه تکامل کائنات در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد؛ همچنین نتایج این مطالعه روشی نوین برای بررسی خواص فضا بین زمین، جایی که این انفجارها روی می‌دهند، ایجاد می‌کند.