مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: کهکشان کیهان که ۲۰ میلیارد برابر بیشتر از راه شیری و ۹۰۰ برابر بیشتر از خورشید نورانی تر است توسط یکی از قویترین تلسکوپ های جهان کشف شد

کهکشانی 900 برابر درخشان‌تر از خورشید

به گزارش ایرنا، ستاره شناسان آمریکایی می‌گویند: مطالعه کم جرم‌ترین کهکشان شناخته شده کیهان، سرنخ‌هایی در مورد این نوع مجموعه‌های کیهانی که یافتن آنها سخت است ارائه می‌دهد.

محققان ادامه دادند: این مجموعه آسمانی که Segue ۲ خوانده می‌شود، دارای هزار و یا شمار بیشتری ستاره است و اندکی ماده سیاه این ستارگان را دور هم نگاه داشته است.

جیمز بولاک، کیهان شناس گفت: کشف یک کهکشان کوچک به اندازه Segue ۲ شبیه کشف یک فیل کوچک‌تر از یک موش است.

‌ستاره شناسان از مدت‌ها پیش حدس می‌زدند که این کهکشان‌های کوتوله باید اطراف راه شیری جمع شده باشند و سال‌ها است که به دنبال آنها گشته‌اند.

وی گفت: کشف Segue ۲ توسط تلسکوپ کک در هاوایی - یکی از تنها تلسکوپ‌های قدرتمند جهان که برای کشف این کهکشان‌ها به اندازه کافی قوی است- مانند رصد نوک یک توده یخ شناور است و احتمالا هزاران سامانه کم جرم دیگر از این نوع کهکشان‌ها در حال چرخش هستند که ما قادر به کشف آنها نیستیم.

محققان می‌گویند: Segue ۲ یکی از کوچک‌ترین کهکشان‌های شناخته شده است و نور خروجی آن ۹۰۰ برابر نور خورشید است که در مقایسه با راه شیری، ۲۰ میلیارد برابر درخشان‌تر است.

ایوان کربای، که ریاست این مطالعه را بر عهده داشت می‌گوید: این قطعا یک کهکشان است و نه یک خوشه ستاره‌ای. ستارگان این کهکشان توسط ماده سیاه به دور هم جمع شده‌اند چرا که بدون این چسب کهکشانی، این نهاد ستارگان واجد شرایط یک کهکشان نیست.

کد خبر 218333
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز