سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۲

همشهری آنلاین: کهکشان کیهان که ۲۰ میلیارد برابر بیشتر از راه شیری و ۹۰۰ برابر بیشتر از خورشید نورانی تر است توسط یکی از قویترین تلسکوپ های جهان کشف شد

کهکشانی 900 برابر درخشان‌تر از خورشید

به گزارش ایرنا، ستاره شناسان آمریکایی می‌گویند: مطالعه کم جرم‌ترین کهکشان شناخته شده کیهان، سرنخ‌هایی در مورد این نوع مجموعه‌های کیهانی که یافتن آنها سخت است ارائه می‌دهد.

محققان ادامه دادند: این مجموعه آسمانی که Segue ۲ خوانده می‌شود، دارای هزار و یا شمار بیشتری ستاره است و اندکی ماده سیاه این ستارگان را دور هم نگاه داشته است.

جیمز بولاک، کیهان شناس گفت: کشف یک کهکشان کوچک به اندازه Segue ۲ شبیه کشف یک فیل کوچک‌تر از یک موش است.

‌ستاره شناسان از مدت‌ها پیش حدس می‌زدند که این کهکشان‌های کوتوله باید اطراف راه شیری جمع شده باشند و سال‌ها است که به دنبال آنها گشته‌اند.

وی گفت: کشف Segue ۲ توسط تلسکوپ کک در هاوایی - یکی از تنها تلسکوپ‌های قدرتمند جهان که برای کشف این کهکشان‌ها به اندازه کافی قوی است- مانند رصد نوک یک توده یخ شناور است و احتمالا هزاران سامانه کم جرم دیگر از این نوع کهکشان‌ها در حال چرخش هستند که ما قادر به کشف آنها نیستیم.

محققان می‌گویند: Segue ۲ یکی از کوچک‌ترین کهکشان‌های شناخته شده است و نور خروجی آن ۹۰۰ برابر نور خورشید است که در مقایسه با راه شیری، ۲۰ میلیارد برابر درخشان‌تر است.

ایوان کربای، که ریاست این مطالعه را بر عهده داشت می‌گوید: این قطعا یک کهکشان است و نه یک خوشه ستاره‌ای. ستارگان این کهکشان توسط ماده سیاه به دور هم جمع شده‌اند چرا که بدون این چسب کهکشانی، این نهاد ستارگان واجد شرایط یک کهکشان نیست.