سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۵

همشهری آنلاین: اخترشناسان هلندی برای نخستین بار موفق به رصد یک کارخانه تولید ستاره دنباله دار در اطراف یک ستاره جوان شدند

کارخانه دنباله‌دارسازی

به گزارش ایسنا، تله گرد و غباری در اطراف ستاره جوان Oph-IRS48 با استفاده از آرایه میلیمتری - زیر میلیمتری بزرگ آتاکاما (ALMA) رصد شده است؛ این کشف یکی از قدیمی‌ترین اسرار در خصوص نحوه شکل گیری دنباله دارها و سیارات توسط ذرات گرد و غبار در دیسک‌های ستاره‌ای را حل کرده است.

ذرات گرد و غبار در اطراف ستاره جوان با تجمع و درآمیختن با یکدیگر، دنباله دارها یا سیارات را تشکیل می‌دهند.

مشاهدات اولیه با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT)‌ نشان داد که ذرات گرد و غبار کوچک ساختار حلقه‌ای مشابهی ایجاد می‌کنند، اما رصدهای صورت گرفته با تلسکوپ ALMA‌ درخصوص ذرات گرد و غبار بزرگ‌تر بسیار متفاوت است.

دکتر نینکه فاندر مارل، از متخصصان رصدخانه لایدن تأکید می‌کند: شکل گرد و غبار بسیار حیرت انگیز بود و درحالی که در انتظار مشاهده یک حلقه بودیم، تصویری مشابه پوسته بادام هندی مشاهده کردیم.

چیزی که محققان کشف کردند، منطقه‌ای است که در آن ذرات گرد و غبار بزرگ‌تر در آن گرفتار شده و به مرور رشد کرده و بزرگ‌تر می‌شوند.

دکتر فاندر مارل، خاطر نشان می‌کند: این منطقه در حقیقت یک تله گرد و غبار است که گهواره‌ای برای سیارات تازه متولد شده محسوب می‌شود؛ مدل‌های مجزای رایانه‌ای نشان می‌دهد، چنین مناطق پرفشاری نشأت گرفته از حرکت گاز در لبه یک حفره گازی هستند.

این تله گرد و غبار در دیسک اطراف سیستم ستاره‌ای Oph-IRS48 یک پناهگاه ایمن برای ذرات کوچک محسوب می‌شود که اجازه تجمع و رشد ذرات برای شکل دادن دنباله دارها و سیارات را فراهم کرده است.

منطقه سبز محل تجمع ذرات بزرگ‌تر (سایز میلیمتری) است که توسط تلسکوپ ALMA‌ کشف شده است؛ حلقه نارنجی محل تجمع ذرات گرد و غبار بسیار کوچک‌تر (سایز میکرون) را با استفاده از ابزار VISIR بر روی تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT)‌ نشان می‌دهد.