همشهری آنلاین: محمود احمدی نژاد با حضور در همایش نکوداشت 8 سال تلاش جهادی ضمن نقد افرادی که سخن گفتن از امام زمان را منشاء احساسی می‎دانند در رابطه با ارسال نامه به بوش گفت: نامه دادن ما به بوش کار سیاسی است؟ به خدا سیاسی نبود. من تمام آن نامه را با وضو نوشتم و نیتم این بود که خدای بزرگ در این نامه هدایتی قرار بدهد و بعدش هم گفتم که اگر نپذیرفت، آنچه شایسته است انجام شود، که البته او نپذیرفت و دیدیم چه شد.

رئیس دولت دهم در همایش نکوداشت 8 سال تلاش جهادی گفت: در ابتدا با ابراز خرسندی از حضور در این جمع گفت: انتظار تقدیر و تشکر نداشتم و بزرگواری کردید که از همکار خود تشکر کردید.

وی با خنده خطاب به مدیران صداوسیما اظهار کرد: ما در طول این هشت سال هم برای شما زحمت درست کردیم، هم خبر درست کردیم. ما همکار شما بودیم و از شما صمیمانه تشکر می‌کنم.

اهم اظهارات احمدی نژاد به نقل از ایسنا را در ادامه بخوانید:

موضوع

اظهارات

شیوه عملکرد دولت

  • دولت از ابتدا با یک نظریه جامع و روشن و یک برنامه عملیاتی کار خود را شروع کرد و من می‌خواهم عرض کنم در طول این هشت سال حتی یک روز و یک ساعت نبود که ما ندانیم چه کار باید کنیم و در واقع ما در طول این هشت سال در یک چارچوب برنامه معین فعالیت کردیم و دولت مطلقا کار پراکنده‌ای نکرد. مثلا اگر در جلسه‌ای گفتم به رسانه ملی اعتماد دارم، این صحبت در یک چارچوب نظریه و برنامه عملیاتی دولت بیان شده است و به همین خاطر می‌خواهم بگویم که کارها هدفمند بوده است.
  • اگر بخواهم مبانی عملکرد دولت در طول هشت سال گذشته را بیان کنم باید به اصل انقلاب برگردیم.
  • دولت منهای انقلاب اسلامی بی‌معناست و هر روز باید خودمان را با انقلاب اسلامی و معیارها و آرمان‌های آن ارزیابی کنیم، چراکه انقلاب اسلامی راه و معیار است.

تکیه به اندیشه انقلاب اسلامی

  • ما باور داریم که ملت ایران می‌تواند بر اساس اصول و اندیشه‌های انقلاب اسلامی یک ایران مقتدر و پیشرفته الهام‌بخش را بسازد و همچنین ایران می‌تواند مناسبات دنیا را تغییر دهد و همچنین ما معتقدیم که با تکیه بر ایران می‌توان پرچم ارزش‌های الهی را در تمام جهان برافراشت و نظم الهی را جایگزین نظمی ظالمانه کرد.
  • اگر خاستگاه انقلاب جای دیگری بود به سال اول نمی‌رسید. برخی فکر می‌کنند، امام از راه رسید و انقلاب شد در حالیکه انقلاب حاصل مجاهدت‌های مجاهدان و انبیا و صالحان است، اما وقتی به نقطه‌ مناسب رسید امام با هوشمندی از فرصت‌های تاریخی استفاده کرد.

اصلاح جهان ماموریتی جهانی مردم ایران

  • برخی می‌گویند که اصلاح ایران و اصلاح جهان از هم جداست و ما باید ایران را بسازیم و کاری به دنیا نداشته باشیم، در حالی‌که ما معتقدیم این دو لازم و ملزوم یکدیگرند و امکان ندارد، بدون مداخله در مناسبات جهانی بتوانیم ایران را به جایگاه والایی برسانیم و هیچ کس نمی‌تواند دور خود دیوار بکشد و بگوید با کسی کاری نداریم، دیدید که شوروی این کار را کرد و چه شد. حتی اگر بخواهیم این کار را بکنیم استثمار و استبداد پدیده‌های جاری در محیط بین‌الملل هستند که اجازه چنین کاری را به ما نمی‌دهند.
  • هم‌اکنون می‌خواهیم اقتصاد خود را درست کنیم، امکاناتش را هم داریم، اما آنها بهانه می‌آورند و ما را تحریم می‌کنند و اصلا آنها مگر اجازه می‌دهند کشوری رشد کند و سیطره آنها را به خطر بیندازند.
  • معقتدیم در داخل کشور، ایران باید به یک جامعه نمونه تبدیل شود. ما باید الگو باشیم و می‌توانیم چنین شرایطی را ایجاد کنیم. برخی خیال می‌کنند در دوره‌ای که ایران تقریبا همه جهان را مدیریت می‌کرد به زور شمشیر چنین کاری را انجام می‌داد، در حالیکه اینطور نبود و وجه تمدن ایران آنچنان برجسته بود که دیگران با اشتیاق زیر سیطره ایران می‌آمدند و در واقع سیطره ایران فرهنگی گسترده‌تر از ایران سیاسی امروز بوده است.
  • ما معتقدیم کشور باید بسیار پیشرفته و مقتدر باشد؛ چرا که یک کشور فقیر، ضعیف و توسری‌خور نمی‌تواند خودش را نگه دارد چه برسد به این‌که بخواهد ارزش‌های الهی را در دنیا منتشر کند.

پرهیز از نظام دموکراسی لیبرال

  • همه باید مراقب باشیم و بدانیم بیت‌المال امانت مردم است. یکی از زشت‌ترین اقدامات، دست‌اندازی به بیت‌المال است و همه باید مراقب باشیم.
  • همه باید مراقبت کنیم که خدای نکرده کسب رای و پیروزی در انتخابات‌ها به جای آرمان‌ها اصالت پیدا نکند؛ چرا که در این صورت همه ارزش‌ها قربانی می‌شود.
  • می‌بینیم که کسی برای جمع کردن رای یک مشت آدم بی‌هویت حاضر است به آنها رسمیت ببخشد. باید مراقب باشیم خدای نکرده چشم باز نکنیم و ببینیم ما همان قبلی‌ها هستیم منتهی اسم‌مان عوض شده است.
  • باید مراقب باشیم که مبادا اقدامات برجسته رقیب‌مان را نفی و اقدامات خلاف خود را توجیه کنیم، همچنین مراقب باشیم که خدای نکرده افترا، تخریب و قضاوت‌های ناعادلانه وارد ادبیات سیاسی ما نشود. دموکراسی لیبرال حاصلی جز سقوط انسان‌ها نداشته است.

مردم معیار تشخیص

  • همه خود را بهترین معرفی می‌کنند، ولی باید ببینیم برداشت عامه چیست. در همین راستا یکی دیگر از مبانی نظر و عمل دولت، جایگاه مردم است و ما معتقدیم مردم، صاحب کشور و حکومت هستند و باید محور همه برنامه‌ها باشند. قانون اساسی نیز حاکم بودن اراده مردم را مدنظر قرار داده است و هر جا که اراده مردم حاکم بوده، خیر و صلاح حاصل شده است.
  • معتقدم در هر کجای دنیا اگر ما به مردم فرصت انتخاب آزاد و رقابت برابر به آرمان‌های انسانی و بقیه گرایش‌ها بدهیم، منتهی نه با تبلیغات گمراه‌کننده و خفه کردن ذهن‌ها و اندیشه‌ها، توده‌های مردم به سمت آرمان‌های الهی و انسانی رای می‌دهند و حتی در آمریکا و اروپا نیز چنین اتفاقی رخ خواهد داد، بنابراین ما هر اقدامی که در کشور انجام می‌دهیم باید ببینیم که نتیجه آن در زندگی توده‌های مردم چگونه است.

لزوم پویایی اندیشه در جامعه

  • یکی دیگر از موضوعات مهم اندیشه است و باید دانست که یک ملت با اندیشه و پویایی آن زنده است و اگر در جامعه‌ای رشد و اندیشه متوقف شد آن جامعه خواهد مرد.
  • ما معتقدیم پذیرش اندیشه الهی و اجرای احکام آسمانی باید با آگاهی و انتخاب آزاد همراه باشد. جامعه نیازمند اندیشه و زایش فکری مستمر است و دولت و حکومت خیلی باید مراقبت کنند که زایندگی فکری محدود نشود.
  • حاکمان در این حوزه باید مراقب باشند و سعه صدر داشته باشند. باید نقد عالمانه کنیم، همچنین اگر در دنیا مدعی هستیم که می‌خواهیم جایی باز کنیم، باید برنامه‌های والاتر از دنیا عرضه کنیم و اگر می‌خواهیم این اندیشه گسترش پیدا کند لازمه آن تعمیق معرفت، آگاهی، مهربانی و نشان دادن الگوهای عملی است، یعنی وقتی من به پاکی و عدالت دعوت می‌کنم خودم باید در درجه اول پاک و عادل باشم.

رعایت عدالت در سه قوه

  • عدالت منحصر به قوه مجریه نیست.
  • در قانونگذاری اولا، در قضاوت ثانیا و در اجرا ثالثا باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر خدای نکرده در جامعه احساس تبعیض شکل بگیرد این خطرناک است.

نظام ولایت

  • نظام ولایت یک چتر فراگیر است و همه می‌توانند تحت این چتر به آرامش برسند، مگر آنکه عده‌ای خود را از آن محروم کنند.این اندیشه متعلق به هفت میلیارد انسان است و باید مراقب باشیم که این چتر را محدود نکنیم و تلاش برای محدود کردن آن جفا به کل بشریت است، چراکه این اندیشه متعلق به همه بشریت است.

آزادی

  • آزادی بالاترین هدیه خداوند به انسان است و در واقع خداوند انسان را آفرید که آزادانه راه کمال را انتخاب کند.
  • باید طرح انتقادات و نظریات در فضای عمومی جامعه همراه با احساس آزادی و کرامت صورت بگیرد و نباید اجازه داد که چنین امری آسیب ببیند. وقتی این امر آسیب ببیند ممکن است در جامعه آزادی وجود داشته باشد که انتقادات مطرح شود ولی افراد خیال کنند نمی‌توانند حرف‌هایشان را مطرح کنند و بگویند حرف ناگفتنی زیاد دارند. هیچ‌کس نباید فکر کند که نمی‌تواند حرفی را بزند. باید این احساس ایجاد شود که هر کسی می‌تواند حرف خود را بزند و اداره چنین جامعه‌ای باعث افتخار است.
  • دولت در این مدت با حساسیت بالا مراقبت کرده که به این اصول، نه فقط به عنوان یک شعار بلکه به عنوان آنچه که به آن باور دارد، پایبند باشد. مسیر کمال و تحقق آرمان‌های ما در همین راه است و دولت تلاش کرده والاترین احترام را بر آزادی‌ها قائل باشد و اینکه هیچ‌کس در انتقاد و حتی اهانت به دولت کوچک‌ترین نگرانی را نداشته باشد.
  • دولت سعی کرده است فاصله‌ها را بردارد، در بین مردم باشد و در راستای خدمت به مردم حرکت کند و موجودیت خود را در راستای خدمت به مردم قرار داده است.

کمک دولت به مطبوعات

  • بیشترین کمک‌ها به مطبوعات در این دوره صورت گرفته است. دولت همه را دوست داشته و خدا شاهد است من حتی مخالفان خود را نیز دوست دارم، ما سعی کرده‌ایم که به همه احترام بگذاریم و دولت تلاش کرده که با همه حتی با دشمنان خود نیز با صداقت برخورد کند.

ارتباط دولت با مردم

  • هیچ‌کس به دلیل مخالفت با دولت از حقی محروم نشده است. بیشترین سطح ارتباط با توده‌های مردم در دولت برقرار شد و اگر یک روزی بخواهم این خاطرات زیبا را که در ارتباط با مردم داشته‌ایم، بنویسم، شاید به اندازه عمر دولت باید بنشینم و بنویسم.
  • این دولت متعلق به مردم و برای مردم است و جز به مردم و ارزش‌های الهی به هیچ چیز تعهد ندارد.

دولت احمدی نژاد؛ محرم الاسرار مردم

  • مثلا از یک دختر که خاطرخواه پسری بوده و رویش نمی‌شده این موضوع را بیان کند و از ما برای این حل این مساله کمک می‌خواسته تا دیگر مسائل، در نامه‌هایی که مردم به دولت نوشته‌اند، وجود دارد. در نامه‌ها مردم اسرار زندگی‌شان را روی کاغذ می‌آورند، مشکلات زندگی‌شان را بیان می‌کنند و برای حل این مشکلات کمک می‌خواهند. وظیفه دولت اسلامی است که محرم اسرار مردم باشد.

انتخابات

  • در دولت‌های قبل مشارکت‌های مردم در آخرهای دولت نسبت به روزهای اول دولت کاهش پیدا می‌کرد ولی ما در این دولت شاهد افزایش بودیم.
  • انتخابات در سال‌های 84، 88 و 92 در کمال صحت برگزار شد. در انتخابات سال 84 دولت وقت موضعش رقیب ما بود؛ البته من نمی‌خواستم در این زمینه گله‌ای کنم و وارد مجادله‌ای شوم چراکه وارد مجادله شدن در ارتباط با چنین امری کار خطایی بود.
  • من بارها به مسئولان مربوطه در وزارت کشور اعلام کرده‌ام که اگر کسی کاری خلاف قانون کند با آن برخورد می‌کنم و مهم نیست به نفع چه کسی باشد و چه کسی نباشد. انتخابات در کشور ما مردمی است، مکانیزم آن مردمی است و دولت در تمام دوره‌های انتخابات امانتدار بود و نشانه آن مشارکت بالای مردم در انتخابات است.

فعالیت دولت در بخش اقتصادی

  • ما در این دوره بالاترین همبستگی ملی را شاهد بودیم. در بخش اقتصاد نیز دولت با نظریه وارد شد.
  • در آن زمان مبانی اقتصاد ملی، بومی و اسلامی تعریف نشده بود و اقتصاد حاکم نسخه‌برداری از اقتصاد سرمایه‌داری بود.
  • اقتصاد سرمایه‌داری استعدادها را می‌خشکاند، راه کمال را می‌بندد و جریان سرمایه انسانی و مادی را از مناطق محروم‌تر به مناطق برخوردارتر و از جیب محرومین به جیب برخوردارها منتقل می‌کند. در اقتصاد سرمایه‌داری اکثریت مردم یا کارگرند یا منفعل‌ و یا عده قلیلی هستند که تصمیم‌گیری می‌کنند.
  • ما معتقدیم که همه مردم باید در حوزه اقتصاد بالنده باشند و این‌که اقتصاد به توده‌های مردم برگردد، جامعه اسلامی نیازمند مردم توانمند و مقتدر است و با مردم ضعیف نمی‌شود اقتدار ملی ایجاد کرد.
  • دولت در سخت‌ترین شرایط در حالی‌که رکود بین‌المللی حاکم بود، فشارهای داخلی وجود داشت و تحریم‌ها نیز بود، سعی کرد با یک برنامه روشن جریان سوء سرمایه‌داری را رفع کند و ثروت را از پایین به جامعه توزیع کند که یکی از راهکارهای آن هدفمندی یارانه‌ها بود، اما بیشترین جفاها نیز به هدفمندی شد، در حالی‌که هدفمندی جزء کامل‌ترین برنامه‌های اقتصادی بود و در حال حاضر بانک جهانی آن را به عنوان یک الگو به دیگر کشورها معرفی کرده است.
  • مردم در این دوره در اقتصاد فعال‌تر شدند و فاصله برخورداری کاهش پیدا کرد.

فعالیت‌های ستاد کشاورزی در دولت

  • با کمک این ستاد میلیاردها وام ارزان‌قیمت به روستاها برده شد و به کسانی که در زمینه کشاورزی کار می‌کردند و تحصیل کرده بودند، ارائه شد تا در این زمینه مشغول به کار شوند.

احیا تولید کشور در دولت احمدی نژاد

  • در این دوره ما شاهد افزایش سطح دانش و تحصیلات عمومی بودیم، شاخص توسعه انسانی افزایش پیدا کرد، امید به زندگی رشد پیدا کرد و درآمد سرانه نیز نسبت به قبل افزایش پیدا کرد و تولید کشور احیا شد.
  • ما در این دوره شاهد بودیم که تحریم‌های سختی که وجود داشت مهار شد و امیدواریم که تحریم‌های سخت‌تر نیز قابل مهار باشد با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد.

پیشرفت در حوزه انرژی هسته‌ای

  • من بارها گفته‌ام ما هسته‌ای شده‌ایم و دیگر نمی‌شود این را از ما گرفت و این نیست که ما التماس کنیم که آنها به ما این تکنولوژی را بدهند. مناسبات دنیا اینگونه نیست. ما باید از موضع اقتدار گفت‌وگو کنیم نه انفعال.
  • در پیش‌نویس ان‌پی‌تی آوردند که ایران باید فعالیت‌هایش را تعلیق کند. در این مورد رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواست یک طرفه حرف بزند ولی من هم گفتم که می‌خواهم حرف بزنم و او وقتی فهمید، جا زد و کنار رفت. موضوع هسته‌ای به عنوان یک الگو در دنیا جا افتاده است و در خلال بحث هسته‌ای تغییر نظام جهان و اندیشه مهدویت در دنیا مطرح شد و از فرصت هسته‌ای به این نحو استفاده و وحدت ملی تقویت شد.

ابتکارات دولت در سفرهای خارجی

  • یکی از ابتکارات این بود که ما در سفرها به روسای جمهور و مقامات دیگر کشورها هدیه فناوری با تکنولوژی بالا که ساخت کشور بود، تقدیم می‌کردیم و در سفر اخیرمان نیز یک ربات برای جراحی داخل مغز که تعداد بسیار کمی از کشورها چنین فناوری را دارا می‌باشند به رییس‌جمهور آن کشور هدیه دادیم.

پیشرفت در حوزه ورزشی و فرهنگی

  • آیا کسی فکر می‌کرد که والیبال ایران اینگونه در سطح جهان ارتقا پیدا کند؟ اکنون با ورزشکاران مختلف که صحبت می‌کنیم همه به المپیک فکر می‌کنند.
  • شاخص‌های فرهنگی افزایش یافت البته این سخن به اینگونه نیست که تمام فعالیت‌های صورت گرفته در این عرصه مورد قبول بنده یا نظام یا دولت باشد.

گسترش بی عدالتی در سطح جهان

  • معلوم است که جهان تحت یک نظام یکسویه است و این موضوع برای همه روشن است و ما نمی‌توانیم آن را پنهان کنیم .
  • می‌بینیم که قدرت و ثروت در دست یک عده خاص قرار گرفته است و فعالیت‌های غیرمولد در حال گسترش است که یکی از نمونه‌های آن جنگ ارزی است که وجود دارد.
  • هشتاد سال است که دلار، پول جهان‌ است و دائم به آن صفر اضافه می‌کنند بدون آنکه پشتوانه‌ای داشته باشند و در واقع هر روز از جیب ملت‌ها برمی‌دارند.

دلیل سخن گفتن احمدی نژاد از امام زمان

  • برخی فکر می‌کنند وقتی ما می‌گوییم امام زمان(عج)، احساساتی می‌شویم و این حرف را می‌زنیم و برخی هم وصله‌های دیگری را به ما می‌چسبانند در حالی که متوجه نیستند هم‌اکنون موضوعات نخبگی دنیا در مرز اندیشه‌های جهانی چیست. ما یک دنیای زیبا به جهان عرضه کردیم و معتقدیم اگر این اندیشه صادقانه صحیح و بدون پیرایه به دنیا معرفی شود، اکثریت قاطع هفت میلیارد به سمت آن گرایش پیدا می‌کند.
  • تلاش برای استقرار حکومت موعود محور مشترک همه بشریت است. برنامه ما اصلاح جهان با حاکمیت حکومت جهانی است و این اندیشه حتی برای ثروتمندان و قدرتمندان جهان هم کاربرد دارد، چراکه آنها هم بالاخره یک روزی می‌میرند و باید کمال پیدا کنند. به همین دلیل است که عرضه اندیشه توحیدی عمومیت دارد و البته ما باید از بزرگترها شروع کنیم و من در همین راستا به بوش نامه دادم.

نامه به بوش

  • نامه دادن ما به بوش کار سیاسی است. به خدا سیاسی نبود. البته هر کار دینی و آرمانی سیاسی است اما من تمام آن نامه را با وضو نوشتم و نیتم این بود که خدای بزرگ در این نامه هدایتی قرار بدهد و بعدش هم گفتم که اگر نپذیرفت، آنچه شایسته است انجام شود، که البته او نپذیرفت و دیدیم چه شد.

رویکرد دولت در سیاست خارجی

  • من بیش از صد سفر خارجی داشتم و 9 بار هم به سازمان ملل رفتم. در تمام مدتی که در نیویورک بودم جز خیابان منتهی به محل استقرار را ندیدیم چراکه مدام در برنامه و مصاحبه بودم و حتی برای روحانیون بودایی هم سخنرانی کردم.
  • تا به حال یک نفر نتوانسته است از حرف‌های من تناقض و خلاف واقع در بیارود"، اظهار کرد: امروز بحث جایگزینی حکومت جهانی در دنیا مطرح است و این بحث، بحث روز دنیا قلمداد می‌شود و همه به موعود فکر می‌کنند. مهم نیست که مخالف یا موافق داشته باشد بلکه مهم این است که راجع به آن بحث می‌کنند و استکبار جهانی هم به خوبی آثار طرح این بحث را می‌دانند. هم‌اکنون صدها فیلم علیه مهدویت ساخته می‌شود که عمده فیلم‌ها در این هشت سال اخیر ساخته شد. آنها تلاش کردند که ما نیویورک نرویم و گفتند خطر دارد ولی ما گفتیم اگر با دو حرف کارمان را انجام ندهیم در واقع یک فرصت تاریخی را از دست داده‌ایم.
  • یکی از مصاحبه‌گرها در نیویورک هست که خیلی بدعُنق و صهیونیست است. وقتی رفتیم و همه با ما مصاحبه کردند، او حاضر به مصاحبه نشد ولی آخرش ماند و التماسمان کرد اما من از آنجا که دل‌رحم هستم گفتم که بیاید بعد هم فحش و ناسزا گفت و همین به دلیل دوستان من به او اجازه ندادند که مصاحبه کند که البته من راضی نبودم.
  • فهرست فحش‌های 20 دقیقه‌ای در دانشگاه کلمبیا را مرور کنید. یکی از همکاران ما که البته از دولت بیرون رفت، گفت که خیلی بد شد که از موضع دانشگاه این بحث‌ها را مطرح کردند اما من دستش را گرفتم و به او گفتم اتفاقا برای آنها بد شد و آنها شکست خوردند. ‌آنها گفتند ما جنگ‌طلب هستیم اما ما گفتیم عشق و عدالت و صلح‌طلبی و بهار. حتی بحث هولوکاست را هم از موضع انسانی مطرح کردیم. گفتیم صبر کنید، اتفاقی افتاده، چرا فلسطینیان باید کشته شوند؟

هولوکاست

  • طرح مساله هولوکاست ستون فقرات نظام سرمایه‌داری را متلاشی کرد. این موضوع تنها عامل قدسی آنها بود. به هر حال ما مثل شما بسیجی و بی‌ترمزیم. سرمان را پایین انداخیتم و مباحث را مطرح کردیم. ما در بحث اصلاح جهان هم به دنبال جنگ نبودیم بلکه از تعامل و اندیشه‌ و فرهنگ حرف زدیم.

اجلاس غیرمتعهدها

  • این اجلاس طی 40 تا 50 سال اخیر موفق‌ترین اجلاس در ایران بوده است.
کد خبر 222178
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز