همشهری آنلاین: مهر و فارس نوشتند: رئیس جمهور که در بخش پایانی مراسم ثبت جهانی کاخ گلستان گفته بود «احمدی‌نژاد به عنوان آخرین میراث فرهنگی ایرانیان ثبت جهانی شد» درباره تاسیس بنیاد بهار پس از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش نیز به جمله‌ای کوتاه بسنده کرد.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان در حاشیه مراسم ثبت جهانی کاخ گلستان که عصر 16 تیر ماه در کاخ موزه گلستان برگزار شد در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه برخی گمانه زنی‌ها از این حکایت دارد که شما تصمیم دارید پس از پایان دوره ریاست جمهوری بنیاد «بهار» را راه اندازی کنید،گفت: همه عالم در بنیاد بهار است.

رئیس جمهور در بخش پایانی این مراسم در سخنان خود خطاب به حضار گفت: احمدی‌نژاد به عنوان آخرین میراث جهانی ایرانیان ثبت جهانی شد.

مهر نیز اظهارات رئیس جمهور در کاخ گلستان را اینگونه روایت کرده است: رئیس جمهور کشورمان در مراسم جشن ثبت جهانی کاخ گلستان پس از دریافت لوح یادبود از سوی دست اندرکاران این مراسم به مزاح خطاب به حاضران گفت: احمدی نژاد به عنوان آخرین میراث فرهنگی ایران ثبت جهانی شد.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در مراسم جشن ثبت جهانی کاخ گلستان که چند روز پیش در اجلاس میراث جهانی یونسکو ثبت شد گفت: انسان با هویت خودش خود را نسبت به محیط تعریف و با دیگران ارتباط برقرار می‌کند.

وی ادامه داد: در مقایسه تاریخی و جهانی، میراث فرهنگی در حکم حافظه ثبت یک ملت است. برخی فکر می‌کنند اوج هنری این کاخ این بوده است که شخصیتی حافظ استقلال این سرزمین و پایه گذار حرکت‌های نو در ایران توسط فردی که در اینجا حکومت می‌کرده کشته شده است این چه اهمیتی دارد؟ آنها متوجه نیستند این است که انسان‌ها برش تاریخی و به تنهایی یک نقطه نیستند بلکه خط سیر هستیم.

احمدی نژاد ادامه داد: یک کاشی ممکن است صدها میلیارد ارزش داشته باشد چون قابل جابجایی نیست همه مسئول صیانت از میراث فرهنگی هستیم این صیانت تضمین آینده یک ملت است و بخشی از عبرت های تاریخی به حساب می‌آید. اگر ساعت‌ها درباره ویژگی‌های ایران سخن بگوییم کم است. یکی از ویژگی‌های برجسته ملت ایران در تاریخ این بوده که هیچ وقت رابطه خود را بر اساس نژاد و قبیله پایه گذاری نکرده‌اند، هیچ آثار بت پرستی در ایران نیست عده‌ای که برای آتش پرستی به صورت محسوس فعالیت می‌کردند جعل تاریخ کرده‌اند اگر 10 نفر در دخمه‌ای تخلف کنند نمی‌توان گفت ملت ایران متخلف است. نمی‌خواهم برخی از عصبیت‌های قومی را تحریک کنم. ملت ایران از ابتدا کمال جو بوده است. زیباترین سنت‌ها در ایران پایه گذاری شد سنت‌هایی که سرشار از انسانیت است. ملت ایران در تاریخ دستاوردهایش را با دیگران تقسیم کرده است چون سرآمد دانش فناوری و تمدن بود.

وی ادامه داد: جهان می‌داند تا عدالت حاکم نشود زندگی انسان در زمستان است. آداب و رسوم ایرانی را ببینید ایرانی‌ها 5 هزار سال است که در انتظار بهار عدالت به سر می‌برند.

رئیس جمهور گفت: من این توفیق را داشته‌ام که تقریبا همه جای دنیا و همه اقوام را دیده‌ام. اسم کشورها را به یاد بیاورید و ببینید یاد چه چیزی می‌افتید.

وی پیشنهاد داد مسابقه‌ای ترتیب داده شود که نام کشورها آورده شود و نظر مخاطبان را درباره اسم آن کشور بپرسند.

احمدی نژاد گفت: تا وقتی اسم برخی از کشورها بیان می‌شود انسان یاد بمب اتم و جنگ می‌افتد اما برخی اسم‌ها ما را به یاد فرهنگ می‌اندازد. به عنوان مثال وقتی می‌گوییم ایران همه به یاد شعر، ادبیات و عظمت‌های فرهنگی انسان می‌افتند. این تصویر ایران امروز است اما دایره این ویژگی‌ها بسیار گسترده‌تر است. این ویژگی‌ها اتفاقی به دست نیامده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در یکی از سفرها به غرب آفریقا وارد کشوری شدیم که مانند بسیاری از کشورهای دیگر آفریقا غنی اما فقیر است و در مهمترین شهر این کشور یک متر آسفالت هم پیدا نمی‌شد. مردم در حالی به استقبال ما می‌آمدند که روی خاک راه می‌رفتند و کفش نداشتند. ما را به مرکز علما و اندیشمندان که کتابخانه‌ای بدون قفسه بندی و امکانات ارتباطی بود بردند اما در این کتابخانه کتاب‌های خطی ارزشمندی از دانشمندان ایرانی را نشانمان دادند که از 600 سال پیش تاکنون در آن کشور تدریس می‌شد.

وی افزود: 7 اثر تاریخی قبل از دولت نهم به ثبت جهانی رسیده بود و 9-10 اثر دیگر نیز در این دولت ثبت شده اما هر کدام چندین اثر تاریخی را در دل خود داشتند و متولیان میراث فرهنگی تدبیر ایرانی به خرج داده و برخی از آنها را در قالب یک پرونده ثبت کردند مانند 9 باغ ایرانی که در قالب باغ‌های ایرانی ثبت جهانی شد و یا 9 کلیسای ایرانی که به عنوان کلیساهای تاریخی در فهرست میراث جهان قرار گرفت.

احمدی نژاد آمار کلیساهای ثبت شده جهانی را در حالی 9 مکان اعلام کرد که در پرونده کلیساهای تاریخی ایران تنها 3 کلیسا وجود دارد.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: باب ثبت جهانی میراث ایران را آقای مشایی در زمان مسئولیتش در سازمان میراث فرهنگی باز کرد. بعدها همین خط روشن را مدیران سازمان میراث فرهنگی ادامه دادند. من همین جا از همه مدیرانی که در ثبت این پرونده تلاش کردند تشکر می‌کنم.

سپس لوح یادبودی از سوی ندایی مدیر پایگاه شیخ صفی الدین اردبیلی و شبان پور از مسئولان سازمان میراث فرهنگی به احمدی نژاد اهدا شد.

پس از آن احمدی نژاد دوباره پشت تریبون رفت و گفت: احمدی نژاد به عنوان آخرین میراث فرهنگی ایران ثبت جهانی شد.

کد خبر 222238
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز