چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

گروه اجتماعی: ثبت‌نام در مدرسه «خوب» دغدغه مشترک پدران و مادرانی است که امسال فرزندانشان به پایه‌های اول ابتدایی، متوسطه اول (اول راهنمایی) و متوسطه دوم (اول دبیرستان) و چهارم ابتدایی می‌روند.

وزارت آموزش و پرورش در دولت دهم با شعار اعتبار‌بخشی به مدارس دولتی بسیاری از مدارس دولتی عادی را به مدارس خاص شهریه‌بگیر با آزمون ورودی تبدیل کرده و بدین‌ترتیب از تعداد مدارس دولتی عادی با کیفیت در مقایسه با سال‌های گذشته به‌طور چشمگیری کاسته شده است. تا پیش از این کم نبود تعداد مدارس دولتی عادی که توان رقابت با مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و حتی غیرانتفاعی(غیردولتی) را داشتند، ولی طی 3سال اخیر از تعداد این مدارس کم شده است تا شاهد وضعیت کنونی باشیم. رویکرد وزارت آموزش و پرورش کاستن از تعداد مدارس دولتی عادی و تبدیل آنها به مدارس شهریه بگیر است تا از بار مالی این مدارس روی دولت کاسته شود و دولت در این زمینه هزینه چندانی نکند، ولی این رویکرد مغایر اصل 30قانون اساسی است.

اذعان به‌وجود مشکل

در برخی مناطق آموزش و پرورش سطح کیفی آموزشی و پرورشی مدارس دولتی عادی قابل قیاس با مناطق دیگر نیست، به همین علت پدران و مادران دانش‌آموزان همه تلاش خود را به کار می‌بندند تا فرزندشان را در یک مدرسه خوب دولتی عادی ثبت‌نام کنند. این گروه توان پرداخت شهریه‌های چند میلیونی مدارس غیردولتی و دولتی خاص را ندارند. میزان درخواست برای ثبت‌نام در مدارس خارج از محدوده جغرافیایی محل سکونت دانش‌آموزان بی‌تردید تأیید‌کننده این سخن است. دبیر ستاد مرکزی نظارت بر امر ثبت‌نام دانش‌آموزان در این باره به فارس گفت: بیشترین درخواست مردم، ثبت‌نام فرزندشان در خارج از منطقه سکونت بود. قاسم مستقیم با اشاره به فراوانی درخواست‌ها اظهار کرد: بیشترین شکایات و درخواست‌ها به ثبت‌نام خارج از منطقه محل سکونت اختصاص داشت، به این معنی که برخی خانواده‌ها مدرسه خاصی را شناسایی کرده و خواستار ثبت‌نام فرزندشان در آن مدرسه هستند.سخنان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز تأیید دیگری بر وجود این معضل است، به گفته علی یزدی‌خواه بیشترین مشکل ثبت‌نام دانش‌آموزان در شهر تهران مربوط به درخواست‌های خارج از محدوده است. وی در این‌باره به فارس گفت: برخی والدین، مدرسه فرزندشان را تغییر می‌دهند و احساس می‌کنند مدرسه محله‌های دیگر بهتر از مدرسه محله خودشان است. اگر والدین موافقت کنند که فرزندشان را در مدرسه محل سکونت ثبت‌نام کنند، مشکلی نداریم.

کمک‌های مالی فراموش نشود

اکنون آموزش و پرورش با مسائل مالی دست و پنجه نرم می‌کند و بیش از یک‌سال است که به مدارس دولتی عادی سرانه پرداخت نشده است و مدیران این مدارس هم به ناچار تحت عناوین مختلف از پدران و مادران دانش‌آموزان پول دریافت می‌کنند و مسئولان هم از این موضوع مطلع هستند، البته آنها می‌گویند کمک‌ها داوطلبانه است و انجمن اولیا و مربیان مدارس تعیین کرده است!مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن اینکه از خانواده‌ها خواسته تا کمک فکری، مالی و تجهیزاتی به مدارس داشته باشند، گفته اکنون در تلاش هستیم تا مدارس را هوشمند کنیم زیرا وقتی کلاس درس هوشمند می‌شود، در درک، فهم، عمق و یادگیری دانش‌آموزان تأثیر بسیاری دارد.براساس شنیده‌ها به برخی مدارس هیأت امنایی نامه داده شده تا از والدین برای هوشمندسازی مدارس 300هزار تومان دریافت شود.

در همین حال یزدی‌خواه مدعی شده است در تابستان تقریباً گزارشی مبنی بر گرفتن پول در مدارس دولتی از خانواده‌ها بابت ثبت‌نام نداشتیم، وی اظهار کرد: وقتی از بین 4هزار مدرسه، 2یا 3مدرسه اقدام به اخذ وجه در هنگام ثبت‌نام می‌کنند، قابل احصا نیست. البته مسئولان آن مدرسه که چنین تخلفی می‌کنند، تخلف فردی انجام نمی‌دهند بلکه به‌خاطر ارتقای کیفیت مدرسه و دانش‌آموزانشان تلاش می‌کنند.

کد خبر 221569

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز