مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان موفق به ساخت لنزهای طبی شده‌اند که درصورت استفاده از آنها به همراه عینک‌هایی ویژه، قدرت دید تلسکوپی را به انسان خواهد بخشید.

لنز

براساس گزارش BBC، ترکیب این لنزها و عینک، بزرگنمایی درحدود 2.8 برابر را به وجود خواهد آورد. فیلترهای پلاریزه در عینک نیز به کاربر امکان خواهد داد تا میان دید معمولی و تلسکوپی تغییر وضعیت دهد. این سیستم بینایی تلسکوپی ویژه افراد مسنی ابداع شده که به نابینایی ناشی از کهنسالی مبتلا هستند.

نابینایی ناشی از کهنسالی یکی از رایج‌ترین شکل‌های نابینایی‌است و ناشی از آسیب بخشی از چشم به نام ماکولا است که دیدن جزئیات تصاویر را برای انسان ممکن می‌سازد. با از بین رفتن این منطقه از چشم، بیماران توانایی تشخیص دادن چهره‌ها و انجام کارهای مختلف از قبیل رانندگی یا مطالعه را از دست خواهند داد.

این لنزهای طبی از بخشی مرکزی برخوردارند که برای ایجاد دید معمولی به نور اجازه ورود می‌دهند. بخش تلسکوپی در اطراف این بخش مرکزی قرار گرفته ‌است. آینه‌های آلومینیومی کوچک که از الگوی ویژه‌ای برخوردارند عملکرد ذره‌بینی داشته و باعث می شود نور پیش از عبور دادن به شبکیه چشم،‌ دچار همگرایی چهاربرابر شود.

درشرایط عادی و بدون استفاده از عینک ویژه،‌تصاویر بزرگنمایی شده به صورت عادی دیده می‌شوند، اما با تغییر دادن فیلترهای عینک،‌می‌توان تصاویر بزرگنمایی شده را مشاهده کنند.

محققان دانشگاه سن‌دیه گو برای سیستم فیلترینگ نوری این لنزها از عینک‌هایی استفاده کردند که سامسونگ برای تلویزیون‌های سه‌بعدی‌اش تولید کرده‌است. قطر لنزهای ابداعی هشت میلیمتر است و ضخامتی برابر یک میلیمتر دارد. به گفته محققان دشوارترین بخش تکمیل این لنز ایجاد ویژگی تنفس در لنزها بود زیرا اگر فردی بخواهد بیش از 30 دقیقه از این لنزها استفاده کند، لنزها باید به گونه‌ای باشند که قابلیت عبور هوا را داشته باشند یا به عبارتی قابل تنفس باشند.

اکسیژن باید بتواند به داخل لنز نفوذ کرده و خود را به بخشهایی از چشم که توسط لنز پوشانده شده،‌برساند. این مشکل به واسطه ایجاد شبکه‌هایی بسیار ریز که اکسیژن از میان آنها جریان خواهد یافت، حل شد. آزمایش بالینی استفاده از این لنزها از ماه نوامبر آغاز خواهد شد و دانشمندان امیدوارند به تدریج این ابداع به گونه‌ای ارتقا پیدا کند که سالمندان بتوانند در تمام طول روز آن را به چشم داشته‌باشند.

کد خبر 221546
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز