سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور از مردم خواست با مدیریتِ مصرف آب، به حفظ تعادل در بهره برداری از منابع و مصرف آب کمک کنند.

مصرف آب

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو؛ حمیدرضا تشیعی، معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تشریح اقدام های صورت گرفته برای تامین آب شرب در تابستان گفت: مردم باید با مدیریت مصرف و رعایت الگوی مصرف، تعادل تولید و مصرف را دستخوش تغییر نکنند در غیر این صورت ممکن است در برخی مناطق با کمبود یا افت فشار روبرو شویم که امیدواریم این اتفاق روی ندهد.

وی با اشاره به آغاز تابستان افزود: اقدام های پیشگیرانه شرکت های آب و فاضلاب ازجمله برآورد میزان افزایش و کمبود آب و اقدام های کوتاه مدت شامل بهسازی چاه ها و منابع تولید، حفر و تجهیز چاه های جدید، تدارک تامین آب از بخش خصوصی و خرید آب از بخش کشاورزی بسیار موثر بوده است.

تشیعی ادامه داد: همچنین کارهایی مانند اجاره و استفاده از منابع تامین آب دیگر ارگان های دولتی و غیردولتی و تسریع در اجرای پروژه های آبرسانی، مدیریت مصرف و مدیریت تقاضا در شبکه های توزیع آب توسط شرکت ها آغاز شده است.

بر اساس این گزارش اکنون تنها سه شهر کوچک به طور جدی برنامه نوبت بندی آب دارد که عمدتا روستا- شهر بوده و به شهر تبدیل شده است و با وجود محدودیت اعتبار داخلی و تملک دارایی شرکت ها، با تلاش همکاران آبفا در سطح کشور، وضع تحت کنترل است.

وی با اشاره به روند افزایشی دمای هوا از نیمه خرداد گفت: اوضاع عادی است و پیش بینی ما این است که بتوانیم با همین وضع تابستان را بگذرانیم.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور یادآور شد: البته اکنون در بسیاری از شهرها تنش آبی وجود دارد و در شرایط سر به سر قرار داریم اما انتظار این است که مردم با مدیریت مصرف و رعایت الگوی مصرف، ترازِ تولید مصرف را تغییر ندهند.

وی درباره شهرهایی که تولید و مصرف آب در آن سر به سر است و ممکن است در صورت صرفه جویی نکردن با افت فشار روبرو شوند گفت: شهرهایی مانند اصفهان یا یزد که وابستگی به حوضه زاینده رود دارند، با مشکل و محدودیت در منابع سطحی آب روبرو هستند.

تشیعی افزود: در برخی شهرها مانند بندرعباس سطح آب زیر زمینی کاهش یافته و ممکن است در شرایط سر به سر با افت فشار روبرو شوند و البته امیدواریم که این اتفاق روی ندهد.

وی تصریح کرد: شهر جیرنده در استان گیلان، شهرهای روئیدر و سیریک در استان هرمزگان و شهر جوزم در استان کرمان نوبت بندی آب دارند.

کد خبر 221394
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز