سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: استعفای محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر رساترین شعاری بود که در 2 روز گذشته میلیون‌ها مصری یکصدا آن را فریاد زدند و محمد مرسی هر جا که بود قطعا آن را شنید.

اعتراضات مصر

این در حالی است که دیروز گروهی از معترضان با حمله به مقر اخوان‌المسلمین در قاهره، این ساختمان را ویران کردند. در این حمله 8نفر کشته شدند. جبهه نجات ملی که ترکیبی از احزاب منتقد دولت بود، روز دوشنبه در بیانیه شماره یک انقلاب تأکید کرد که تظاهرات میلیونی در شهرهای قاهره، اسکندریه و دیگر شهرها نشانگر سرنگونی نظام محمد مرسی است. جنبش تمرد هم در بیانیه‌ای اینترنتی به محمد مرسی مهلت داد تا امروز سه‌شنبه از قدرت کناره‌گیری کند و در غیر این صورت، از ساعت 5 عصر امروز، نافرمانی مدنی کاملی کشور را فلج خواهد کرد. این بیانیه‌ها در حالی صادر شد که پس از آنها سخنگوی رئیس‌جمهور مصر در کنفرانسی خبری بیانیه‌ای را خواند که بیش از آنکه به مطالبات مردم پرداخته باشد، موضوع آزار جنسی یک شهروند بیگانه را مطرح کرده بود تا بدین‌ترتیب به‌صورتی غیرمستقیم جایگاه اخلاقی معترضان را به نازل‌ترین حد ممکن فروکاهد. ایهاب فهمی در این کنفرانس خبری با اشاره به اینکه حاکمیت با هرگونه قانون گریزی به‌شدت برخورد خواهد، تصریح کرد که گفت‌وگو تنها ابزار برای حل مشکلات کشور است.

تنش ارتش و ریاست‌جمهوری

در این میان، رسانه‌های خبری گزارش دادند که رئیس‌جمهور مصر پس از تظاهرات در مقابل کاخ الاتحادیه ابتدا به کاخ القبه پناه برده اما برای تسهیل تأمین امنیتش، به باشگاه گارد ریاست‌جمهوری در نظامی‌ترین منطقه پایتخت رفته است. یک منبع نظامی هم اعلام کرد که به‌علت خودسری‌های رفاعه الطنطاوی رئیس دفتر مرسی و 2 معاون اخوانی‌اش در تماس مستقیم با فرماندهان پایین‌دستی نیروهای مسلح، تنش و نزاعی میان عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و ریاست‌جمهوری درگرفته و وزیر دفاع دستور داده تا به هیچ کدام از تماس‌های تلفنی دفتر مرسی پاسخی داده نشود. وزیر دفاع مصر همچنین درخواست ریاست‌جمهوری برای شرکت یکی از فرماندهان ارتش در کنفرانس خبری ریاست‌جمهوری را رد کرد. این نخستین باری است که ارتش اینگونه رودرروی مرسی و دفترش قرار می‌گیرد.

مرسی همچنین با محمد ابراهیم وزیر کشور دچار تنش شده و وی را به‌علت ناتوانی در حفاظت از مقرهای اخوان‌المسلمین در شهرهای کشور، توبیخ کرده است. در استان‌های مصر و ازجمله اسکندریه، افراد پلیس از هرگونه حمایت از مقرهای حزب آزادی و عدالت حزب سیاسی اخوان‌المسلمین سر باز زده‌اند. اما علاوه بر میدان التحریر مناطق دیگری نظیر مقابل کاخ الاتحادیه در قاهره هم صحنه حضور میلیونی معترضان بود. این درحالی بود که طرفداران محمد مرسی صرفا در چهارراه رابعه العدویه جمع شدند و مصری‌ها روز یکشنبه محمد مرسی را نه رئیس‌جمهور مصر بلکه رئیس‌جمهور یک چهارراه دانستند که برای حفظ همان طرفداران و ترساندن شهروندان مصری دست به دامن یوسف القرضاوی شده که شخصا از قطر به مصر آمده بود تا هشدار دهد که سقوط مرسی یعنی ریاست‌جمهوری فردی بدتر از او و به‌گونه‌ای غیرمستقیم بفهماند که آنان میان بد و بدتر باید بد را انتخاب کنند. در تظاهرات میدان التحریر شخصیت‌هایی نظیر محمد البرادعی و حمدین صباحی هم حضور داشتند.

هرچند نظام محمد مرسی کوشید با هشدار درباره درگرفتن جنگی داخلی در کشور، مردم را از ریختن به خیابان‌ها منع کند، اما این تظاهرات میلیونی کمترین تلفات جانی و مالی را در پی داشت و تنها در شهرها و مناطقی که اخوانی‌ها در پیرامون دفاتر حزب متبوع خود مستقر شده بودند، افرادی کشته شدند. در جریان تظاهرات‌ها علیه مرسی تاکنون 16نفر کشته و 760نفر دیگر زخمی شده‌اند. بالاترین تعداد کشته‌شدگان مربوط به آتش سوزی مقر اخوان‌المسلمین در کوی المقطم در شمال قاهره است که در آن 7نفر کشته شدند. در همین حال،‌ دیروز 4 وزیر در حمایت از خواسته های معترضان استعفا کردند.

کد خبر 221364

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز