سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که بیش از یک هفته از اقامت ادوارد اسنودن افشاگر برنامه‌های جاسوسی آمریکا در فرودگاه مسکو می‌گذرد، اسنادی که وی منتشر می‌کند، روابط آمریکا را با کشورهای اروپا دستخوش تلاطم کرده است.

آلمان از آمریکا به‌خاطر جاسوسی شکایت می‌کند

 انتشار اسناد مربوط به جاسوسی گسترده سازمان امنیت ملی آمریکا در کشورهای اروپایی به‌خصوص آلمان خشم مقامات این کشور را برانگیخته است.فرانسوااولاند، رئیس‌جمهور فرانسه هم دیروز در سخنانی خواستار توقف جاسوسی آمریکا از شهروندان اروپایی شد. آمریکا در پاسخ می‌گوید که این فعالیت‌ها امر نامعمولی در روابط بین‌الملل نیست. به گزارش خبرگزاری‌ها، به‌نظر می‌رسد اسنودن در فرودگاه مسکو فرصت زیادی برای رو کردن اسناد فوق‌سری دارد که می‌تواند روابط بین آمریکا و دیگر متحدان آن را دستخوش تنش کند. پس از انتشار برنامه گسترده جاسوسی آمریکا در آلمان که همطراز با جاسوسی واشنگتن در کشورهایی همچون عربستان، عراق و چین است، اینک دادستان‌های فدرال می‌گویند در حال آماده کردن اتهام جنایی علیه جاسوس‌های آمریکایی و انگلیسی هستند. دولت آلمان روز دوشنبه گفته اگر گزارش‌های رسانه‌ها درباره جاسوسی گسترده آمریکا در امور اتحادیه اروپا درست باشد، این امر رفتاری به سبک دوره جنگ سرد و غیرقابل پذیرش است.

اسناد جدیدی که اسنودن فاش کرده است، نشان می‌دهد دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا ماهانه حدود 500میلیون ای‌میل و تماس تلفنی را در آلمان زیرنظر دارند. بخشی دیگر از این اسناد حاکی از آن است که آمریکا در دفاتر اتحادیه اروپا در واشنگتن و نیویورک ابزار شنود نصب و به شبکه کامپیوتری آنها نفوذ کرده است. جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا در دفاتر اتحادیه اروپا در این کشور به قدری برای مقامات اروپایی گران آمده است که اکنون آنان با صراحت از به خطر افتادن پیمان تجاری بین 2سوی اقیانوس اطلس سخن می‌گویند. لورن فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز گفته که اگر این اقدام‌ها درصورت تأیید کاملاً‌ غیرقابل‌قبول هستند.

وی خواستار پاسخ سریع مقامات آمریکایی شد. قرار است هفته آینده واشنگتن و بروکسل باب مذاکرات تجارت آزاد را پس از سال‌ها آماده‌شدن بگشایند. اما مقامات اروپایی از این ابراز نگرانی می‌کنند که شاید افشای جاسوسی‌های اخیر، سایه سنگینی را بر فضای مذاکرات بیندازد. برخی دیگر از ناخرسندی پارلمان اروپا می‌گویند که می‌تواند مانع از گسترش روابط با آمریکا شود. سخنگوی کمیسیون اروپا گفته که مطالب روزنامه به اطلاع مقامات آمریکایی رسانده شده و قرار است آنان بعداً‌ توضیح لازم را به مقامات اروپایی بدهند. نمایندگان پارلمان اروپا از هرمان ون رامپوی رئیس شورای اروپا و خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپا خواسته‌اند به صحن پارلمان بیایند و درباره اقدامات خود در قبال جاسوسی گسترده آمریکا و انگلیس با برنامه‌های منشور و تمپورا توضیح دهند. آمریکا و اروپا می‌خواهند بزرگ‌ترین منطقه آزاد تجاری جهان را ایجاد کنند که می‌تواند حجم معاملات دوجانبه را میلیاردها دلار افزایش دهد.

در مقابل، مقامات آمریکایی می‌گویند که آنان همان اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کنند که دیگر کشورها برای حافظت از امنیت ملی خود جمع‌آوری می‌کنند. جان کری وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه خبری در برونئی‌ در واکنش به این مسائل گفته که این قبیل فعالیت‌ها در روابط بین‌الملل نامعمول نیستند. وی عنوان کرده که هر کشوری فعالیت‌های زیادی برای حفاظت از امنیت ملی می‌کند و همه گونه اطلاعات به این امر کمک می‌کند. وی گفته که بیش از این اطلاعاتی درباره این برنامه‌های جاسوسی ندارد. اکنون درحالی‌که ادوارد اسنودن در فرودگاه مسکو نشسته و بمب‌های اطلاعاتی یکی پس از دیگری را منفجر می‌کند و کشورها را به جان هم می‌اندازد، برخی سیاستمداران آلمانی خواستار اعطای پناهندگی به وی شده‌اند. یورگن تریتین رهبر حزب مخالف سبزها گفته که اسنودن باید در اروپا مأمن پیدا کند زیرا وی با افشا کردن حمله گسترده به شهروندان و شرکت‌های اروپایی، به ما خدمت کرده است.

کد خبر 221361

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز