درحالی‌که هر روز بر وسعت پدیده خشکیدگی بلوط‌ها افزوده می‌شود و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور برای مقابله با این پدیده به تجهیزات و اعتبارات ویژه نیاز دارد، در سیاست‌های کلان به‌خصوص در بخش تخصیص اعتبار، این رویشگاه‌ها با بی‌مهری مواجه شده‌اند.

جنگل

 یک فعال محیط‌زیست با اشاره به تخصیص اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای کل جنگل‌های زاگرس در سال‌جاری گفت: بر این اساس سهم هر هکتار از این جنگل‌ها 2هزار ‌تومان است. این اعتبار اندک نشان‌دهنده بی‌توجهی مسئولان به اهمیت اقتصادی و زیست‌محیطی جنگل‌های زاگرس است.

هومان خاکپور در گفت‌وگو با مهر عامل اصلی افزایش تخریب جنگل‌ها را عدم ارزشگذاری اقتصادی جنگل‌های کشور دانست و افزود: در حالی نسبت به رویشگاه‌های جنگلی کم‌لطفی می‌شود که بنا بر آمارهای معتبر علمی، هر هکتار جنگل 54/1 تن اکسیژن در سال تولید می‌کند. بر این اساس، جنگل‌های کشور با تولید ۲۲ میلیون تن اکسیژن در سال، اکسیژن ۹۰ میلیون نفر را تأمین می‌کنند.

این کارشناس منابع طبیعی تصریح کرد: عدم‌ارزشگذاری اقتصادی منابع طبیعی به‌ویژه در جنگل‌های زاگرس باعث کمرنگ‌شدن اهمیت‌های زیستی و اقتصادی آن می‌شود درحالی‌که اهمیت دادن به کارکرد‌های زیست‌محیطی علاوه بر حفاظت از محیط‌زیست، پیشرفت کارکرد‌های اقتصادی و افزایش تولید را درپی دارد.

وی با اشاره به تخصیص اعتبارات اندک به منابع طبیعی و محیط‌زیست افزود: متأسفانه در بحث تأمین منابع اعتباری توجهی به جنگل‌های زاگرس نشده که این بی‌توجهی می‌تواند خسارت زیادی را به این منطقه وارد کند.

کد خبر 221326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز