رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران با بیان اینکه میزان دام در جنگل‌های کشور بیش از دوبرابر ظرفیت آن است، افزود: اگر طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل‌ متوقف شود، شدت تخریب جنگل‌ها بی‌نهایت خواهد شد.

دکترهادی کیادلیری افزود: در حال حاضر حدود 6 میلیون دام در جنگل‌های شمال وجود دارد که اگر هر کدام از آنها روزی 2نهال را بخورند طی یک روز 12میلیون نهال از بین می‌رود و اگر این کار در 150روز انجام گیرد، روند نابودی نهال‌ها نجومی خواهد بود. علاوه بر آن، با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که اگر برای تولید هر نهال 200تومان هزینه شود، سالانه میلیاردها تومان خسارت می‌پردازیم.

وی با بیان اینکه طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل به‌هیچ‌وجه شکست نخورده است، به ایسنا گفت: طی سال‌هایی که این طرح به اجرا درآمد حدود 500هزار هکتار از اراضی نیز آزادسازی شده است. همچنین طبق برآوردها اگر دام‌ها در جنگل باقی بمانند، سالانه خساراتی که تنها به نهال‌ها وارد می‌شود، حدود 400میلیارد تومان است. کیادلیری درخصوص برخی گفته‌ها مبنی بر عدم‌موفقیت این طرح اظهار کرد: دلیل این مسئله مدیریت اشتباه و اجرانشدن این طرح به‌صورت کامل است. به‌عنوان مثال، در سال84 اعتبار اجرای طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل 84/5درصد کاهش پیدا کرد که باعث ایجاد وقفه در اجرای آن شد و اگر این اتفاق نمی‌افتاد، اکنون وضع بهتری داشتیم؛ زیرا در همان چند سال اول یک میلیون و 250هزار راس دام از جنگل‌ها خارج شده بودند. وی افزود: البته مشکلات دیگری هم وجود داشت مانند اینکه به‌درستی بررسی نشده بود که آیا واگذاری زمین‌های پایین‌دست جنگل‌ها به دامداران درست است یا نه؟ همانگونه که سرانجام دیدیم برخی افراد به طمع مالکیت زمین‌ها انگیزه‌ای برای پرورش دام‌های بیشتری پیدا کردند.

رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران با بیان اینکه توقف طرح خروج دام از جنگل به نفع هیچ‌کس نیست، افزود: دامداری در جنگل‌ها به‌صورت سنتی بوده و حتی 50درصد از علوفه‌ای که خوراک دام می‌شود، هدر رفته و نه‌تنها هیچ سودی برای دامدار ندارد بلکه اجازه زادآوری و تجدید حیات را از جنگل می‌گیرد.کیادلیری با بیان اینکه طرز تفکر سنتی و روستایی در راستای توسعه پایدار نیست، افزود: باید به جای توجه به سودهای کوتاه‌مدت، به منافع و نتایج بلندمدت توجه کنیم نه اینکه به بهانه اشتغال‌زایی ابعاد بلندمدت طرح‌های مختلف را درنظر نگیریم.

 

کد خبر 217207

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز