همشهری آنلاین: مردم بخشِ هندی کشمیر در اعتراض به کشته شدن دو جوان به دست نیروهای ارتش هند در دره هیمالیا اعتصاب سراسری برگزار کرده‌اند.

هندوستان

 به گزارش شبکه رس تی وی تقریبا همه موسسه‌های آموزشی، بانک‌ها و ادارات دولتی و شرکت‌ها در بخش هندی کشمیر روز دوشنبه (۱۰ تیر، اول ژوئیه) تعطیل بوده‌اند. همچنین، خیابان‌های شهر سرینگر، مرکز بخش هندی کشمیر و شهرهای دیگر این بخش شاهد ترافیک بوده است.

این در حالی است که نظامیان ارتش هند روز یک‌شنبه دو جوان را در منطقه باندیپورا به ضرب گلوله کشتند. این حادثه موجب برگزاری اعتراض‌های گسترده در کشمیر شد و معترضان خشمگین شعارهایی علیه ارتش هند سر دادند.

در واکنش به کشته شدن این دو جوان، چند گروه‌جدایی طلب در کشمیر هند از مردم خواستند اعتصاب سراسری برگزار کنند. بیشتر ساکنان منطقه کشمیر هند مسلمان هستند. رهبران گروه‌های جدایی‌طلب می‌گویند دولت هند باید از نیروهای امنیتی بخواهد برای نقض آشکارای حقوق بشر در کشمیر پاسخگو باشند.

در همین حال، نیروهای ارتش هند برای جلوگیری از افزایش اعتراض‌ها، در بخش‌هایی از منطقه کشمیر مستقر شده‌اند. نظامیان هند به نقض آشکار حقوق بشر در کشمیر متهم هستند.

همچنین، مقام‌های هندی برای جلوگیری از برگزاری اعتراض‌های خیابانی بیشتر در سرینگر، شمار زیادی از نیروهای پلیس و شبه‌نظامیان را در بیشتر بخش‌های این شهر به حالت آماده‌باش درآورده‌اند.

این در حالی است که نظامیان هند همواره با شبه‌نظامیان استقلال‌طلب در منطقه هندی کشمیر درگیر هستند. شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در تاریخ ۲۴ ژوئن (۳ تیر) به نظامیان ارتش هند حمله کردند و هشت تن از آنان را کشتند و شماری را نیز مجروح کردند.

دولت هند نیز در واکنش به این حمله مقررات منع رفت‌وآمد اعلام کرد.

کشمیر در بیش از ۶۰ سال گذشته کانون اصلی اختلاف بین هند و پاکستان بوده است. هر دو کشور بر سر این منطقه ادعای حاکمیت دارند اما هر یک بر بخش‌هایی از آن حکومت می‌کنند.

هند و پاکستان در سال ۲۰۰۳ آتش‌بس اعلام کردند و یک سال پس از آن گفت‌وگوهای صلح بین دو طرف آغاز شد. از آن زمان تا کنون منطقه شاهد درگیری‌های پراکنده بوده است و هر دو کشور یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند.

در درگیری‌های ۲۰ سال گذشته‌ی کشمیر هزاران نفر کشته شدند.

کد خبر 221282
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز