همشهری آنلاین: تنش میان هند و پاکستان دو همسایه اتمی در پی اتهام زنی دهلی نو به ارتش پاکستان مبنی بر دخالت داشتن ارتش در کشتار سربازانش در منطقه مورد مناقشه کشمیر بالا گرفته است.

هند

به گزارش پرس تی وی، ۵ سرباز هندی روز سه شنبه (۱۵ مرداد) پس از آن که خودروی کاروان مرزی در منطقه پونچ در منطقه کشمیر تحت کنترل هند مورد حمله قرار گرفت، کشته شدند.

دولت هند نیروهای پاکستانی را متهم به حمله به کاروان نظامی هند می‌کند. اگرچه اسلام آباد این اتهام را رد کرده و آنها را بی اساس می‌خواند.

مذاکرات صلح میان این دو کشور همسایه در سال ۲۰۰۸ و پس از حمله تروریستی به شهر بمبئی هند که در آن ۱۶۶ نفر کشته و بیش از ۶۰۰ تن زخمی شدند، به حال تعلیق در آمد.

نواز شریف نخست وزیر جدید پاکستان برای ادامه مذاکرات صلح با هند ابراز تمایل کرده است. در همین حال سوجاتا سینگ وزیر امور خارجه جدید هند چند روز پیش گفت دهلی نو آماده شرکت در مذاکرات صلح با پاکستان است.

اگرچه این گونه به نظر می‌آید که حوادث اخیر احتمال دارد بر روند مذاکرات دو کشور تاثیر داشته باشد.

دو نیروی نظامی پاکستان روز چهارشنبه (۱۶ مرداد) در تبادل آتش با سربازان هندی در منطقه کشمیر زخمی شدند.

از زمان استقلال دو کشور هند و پاکستان از انگلیس در سال ۱۹۴۷، منطقه کشمیر منطقه ای مورد مناقشه میان دو کشور بوده است. از آن زمان تاکنون، هند و پاکستان سه بار که دو بار آن بر سر مالکیت منطقه کشمیر بود، با یکدیگر وارد جنگ شده‌اند.

این دو همسایه، هر دو مدعی کنترل کامل بر منطقه کشمیر هستند اما هم اکنون هر دو کشور بخشی از کنترل کشمیر را بر عهده دارند.

در بیست سال اخیر و در ناآرامی های منطقه کشمیر، تاکنون هزاران نفر جان خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 226337
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز