گروه اقتصادی: ابهام درباره دخل و خرج ارزی دولت محمود احمدی‌نژاد در روزهای پایانی حضور او در نهاد ریاست‌جمهوری همچنان مطرح می‌شود و در تازه‌ترین رخداد، احمد توکلی نماینده منتقد سیاست‌های اقتصادی دولت نهم و دهم در نامه‌ای به علی لاریجانی نسبت به تسویه ۷۴ هزار میلیارد تومان بدهی دولت با دستکاری نرخ ارز دولتی هشدار داده است.

چند روز پیش هم دیوان محاسبات مجلس در گزارشی از وضعیت تفریغ بودجه سال 90 از تخلف 9میلیارد دلاری دولت در هزینه‌کردن مازاد درآمد ارزی پرده برداری کرده بود. پیش از این هم در حیات دولت نهم دیوان یادشده از تخلفات ارزی در دوره نخست ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد در سال 85خبر داده بود.

احمد توکلی که نماینده ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار هم هست در نامه اخیر خود به رئیس مجلس اعلام کرده که مجمع عمومی بانک مرکزی با دستکاری نرخ ارز دولتی ۷۴ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت ایران را تسویه کرده است. به گفته وی، تصمیم اخیر مجمع عمومی بانک مرکزی غیرقانونی است و مجلس باید به به هر طریق ممکن جلوی این تصمیم را بگیرد. او در بخشی از نامه خود عنوان کرده که نرخ دلار را ۲۵۰۰ تومان تعیین کردند و مابه‌التفاوت آن را نسبت به ارز ۱۲۲۶ تومانی، یعنی مبلغ ۱۲۷۴ تومان در هر دلار را در ۵۸میلیارد دلار ارزی که دولت به بانک مرکزی فروخته بود، ضرب کردند و به عدد سود فرضی ۷۴هزار میلیارد تومان رسیدند.

کد خبر 220926
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز