گروه اقتصادی - رضا کربلایی: با اجرایی شدن مفاد قانون بودجه سال1392، اقتصاد ایران به‌طور رسمی با دلار 1226تومانی و فروش ارزهای دیگر با نرخ مرجع دولتی برای همیشه خداحافظی می‌کند.

قانون بودجه امسال تعیین تکلیف قیمت ارز را بر دوش بانک مرکزی نهاده است اما مهم این است که منابع درآمدی دولت از محل فروش ارز بر مبنای هر دلار 2450تومان خواهد بود که اساس تخصیص ارز در مرکز مبادلات ارزی است. به گزارش همشهری، پیش از این یعنی تا پایان خردادماه دست‌کم برای واردات 10قلم کالای اساسی، ارز بر مبنای دلار 1226تومانی داده می‌شد، اما از ابتدای تیرماه بانک مرکزی براساس قانون اجازه ندارد که دلارهای نفتی را ارزان‌تر از آنچه مبنای بودجه امسال قرار گرفته، به فروش برساند. دیروز معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی گفت: از زمان ابلاغ بودجه سال‌جاری ارز 1226تومان مبنای محاسبات نخواهد بود.

رحیم ممبینی تصریح کرد:مبنای محاسبات بودجه نرخ 2450تومان است و اگر نرخ بیشتر شد بیشتر واریز می‌شود و بالعکس. همزمان روز گذشته اخبار متفاوتی مبنی بر توقف تخصیص ارز با دلار 1226تومانی منتشر شد و خبرگزاری‌ها نوشتند که دولت رسما با ارز مرجع خداحافظی کرد و براساس بخشنامه جدید دولت از این پس ارز مرجع به کالاهای اساسی و دارو تعلق نخواهد گرفت. البته هنوز بانک مرکزی در اعلام روزانه نرخ ارزهای خارجی مبنای تعیین قیمت رسمی برخی ارزها را دلار 1226تومانی اعلام می‌کند، اما فعالان اقتصادی می‌گویند که عملا ارزی برای کالاهای اساسی با دلار 1226تومانی داده نمی‌شود.

 

کد خبر 221305

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز