گروه اقتصادی- رضا کربلایی: بانک مرکزی سرانجام با افزایش 100درصدی قیمت ارز مرجع، نرخ ارز مبادله‌ای را از چرخه ارزی کشور حذف و قیمت ارز دولتی را تک نرخی کرد با این امید که قیمت کالاهای اساسی که پیش از این با دلار 1226تومانی وارد می‌شد، گران‌تر نمی‌شود.

به این ترتیب قیمت رسمی دلار آمریکا حدود 2هزارو 478 تومان، پوند انگلیس 3هزارو 695 تومان و یورو 3هزارو180 تومان تعیین شد. به گزارش همشهری، حذف ارز دولتی با نرخ مبنای دلار 1226تومانی پیش از این با توقف اختصاص آن به کالاهای اساسی عملی شده بود، اما با اقدام روز گذشته بانک مرکزی برای همیشه از صحنه روزگار ناخوش ارزی ایران رخت بر بست.

با این اتفاق همچنان مرکز مبادلات ارزی به فعالیت خود ادامه خواهد داد و واردکنندگان کالاها برای تأمین نیاز ارزی خود باید به این مرکز رفت‌وآمد داشته باشند. تصمیم اخیر بانک مرکزی در چارچوب اختیاراتی است که مجلس در قانون بودجه امسال برای نرخ ارز و مصارف ارزی تعیین کرده است. نگرانی جدی از تغییر نرخ ارز رسمی کشور این است که قیمت کالاهای اساسی از این پس چه تغییراتی را تجربه خواهد کرد؟

دلار 1226تومانی برای کالاهای اساسی؟

اما قائم‌مقام وزیر صنعت در امور اجرایی با اشاره به اینکه فقط واژه «مرجع» از ارز برداشته شده و کالاهای اساسی همچنان ارز ۱۲۲۶ تومانی دریافت می‌کنند، افزود: نباید تفسیرهای متفاوتی در حذف عبارت مرجع از نرخ ارز صورت گیرد. به گزارش تسنیم، محمدصادق مفتح با اشاره به اینکه عنوان ارز مرجع به‌معنای ارز ارزان نیست، اظهار داشت: براساس گفته‌های رئیس‌کل بانک مرکزی به هیچ عنوان نمی‌گذاریم که قیمت کالاها افزایش یابد، چراکه در قانون بودجه پیش‌بینی‌های‌ لازم برای تأمین نیازهای مالی کالاهای اساسی و دارو درنظر گرفته شده است.

یک کارشناس بانکی با بیان اینکه با حذف ارز مرجع قیمت کالا‌ها به تناسب دریافت ارز مرجع افزایش خواهد یافت، گفت: دولت می‌تواند این افزایش قیمت‌ها را با دادن یارانه جبران کند زیرا مردم به‌خصوص بیماران تحمل این افزایش قیمت‌ها را ندارند. فرید ضیا‌الملکی در پاسخ به این سؤال که این اقدام چه تأثیری روی بازار خواهد داشت، گفت:

حذف ارز مرجع قیمت کالا‌هایی را که از این ارز استفاده می‌کردند افزایش خواهد داد و همانطور که در اخبار اعلام شده به نسبتی که از این ارز استفاده می‌کردند، قیمت‌ آنها می‌‌تواند حدود 40تا 90درصد رشد داشته باشد. ضیاالملکی افزود: اگر به تک‌نرخی‌کردن ارز نزدیک شویم به صلاح کشور است؛ هر‌چند ممکن است مردم طاقت این افزایش را نداشته باشند ، می‌توان با دادن یارانه به آنها کمک یا به هر نحو دیگری این مسئله را جبران کرد.

کد خبر 222057
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز