سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۱
۰ نفر

المیرا صدیقی: شایعه خیلی زود منتشر شد و دهان به دهان چرخید: در چند روز گذشته تلفن‌های ناشناسی به بعضی افراد شده و آنها بلافاصله بعد از این تلفن، به‌خاطر ویروسی که از راه تلفن به آنان منتقل شده جانشان را از دست داده‌اند.

این شایعه کودکانه به ظاهر که اکنون ابعاد بسیار گسترده‌ای در برخی کشورهای منطقه پیدا کرده است در ابتدا از شهر کوچک سیالکوت در پاکستان آغاز شد.

در این شهر پیام‌های کوتاهی بین مردم پخش شد که نشان دهنده آن بود که اگر کسی تلفن مشکوکی را پاسخ دهد دچار ویروس مرگباری می‌شود که تنها چند دقیقه فرصت زندگی کردن دارد و بلافاصله جان خود را از دست خواهد داد.

در این پیغام کوتاه آمده بود که افراد به شماره 09a88888 جواب ندهند، زیرا این شماره یکی از شماره‌هایی است که حاوی ویروس است اگرچه این ویروس هیچ آسیبی به تلفن همراه وارد نمی‌کند، اما اثر خود را روی  آن کس که تلفن را جواب داده است می‌گذارد و دقیقاً مانند فیلم‌های بسیار ترسناک، بلافاصله جان فرد را می‌گیرد.

در اوایل ماه اردیبهشت این ترس شدید میان مردم پاکستان شدت بیشتری به خود گرفت و باعث شد که بسیاری از افراد از ترس آنکه این شماره با آنها تماس نگیرد تلفن‌های خود را خاموش نگه‌داشتند و برخی دیگر آن را شوخی بی‌مزه‌ای خواندند که تنها باعث شد که شهروندان بسیاری بر اثر این خرافه دچار توهمات شدید شوند.

زندگی مردم و استفاده از تلفن‌های همراه در کشورهای منطقه ما مثل پاکستان شکل بسیار گسترده‌ای دارد. میزان استفاده آنها از تلفن‌های همراه بسیار زیاد تر است و آنها در هر حالی که باشند به صحبت خود با تلفن ادامه می‌دهند و فرقی نمی‌کند که در سالن سینما نشسته باشند و یا آنکه در مطب دکتر در حال ویزیت شدن روی تخت دراز کشیده باشند. تلفن همراه آنها تا قبل از این شایعه هرگز از آنها جدا نمی‌شد.

اما با وجود چنین شایعه‌ای که حتی در برخی از روزنامه‌های این کشور نیز به آن اشاره شده اوضاع شکل بسیار بدتری به خود گرفت و برخی افراد با بیان اینکه با چشمان خود دیده‌اند که راننده‌ای پس از پاسخ دادن به تلفن همراهش بلافاصله انگار که مسموم شده باشد پشت فرمان جان سپرده و خون از دهانش جاری شده است، باعث شد که حتی افرادی هم که به این شایعات خنده دار اهمیتی نمی‌دادند کمی نگران شوند.

این نگرانی گسترده در نهایت چندی پیش دولت را وادار به واکنش کرد و شرکت‌های خدمات تلفن همراه با فرستادن پیغام‌هایی از مردم خواستند تا آرامش خود را حفظ کرده و به این موضوعات اهمیتی ندهند، زیرا اتفاق افتادن چنین شایعه‌ای از محالات است.

اما شایعه از مرزهای پاکستان عبور کرد و به کشورهای عربی منطقه رسید.سال گذشته نیز در هند، چنین شایعه‌ای به سرعت گسترش یافت. آنها که سابقه اعتقاد به خرافات را داشتند به شدت در مورد این موضوع نگران شده و تا مدت بسیاری دولت را با مشکلات فراوان مواجه ساختند.

برخی معتقدند که این شایعات از طریق خود کمپانی‌های مختلف تلفن‌های همراه پخش می‌شود که می‌خواهند افراد تعداد بیشتری پیام کوتاه ارسال کنند تا پول بیشتری به گردش درآید اما این شایعه نیز توسط مقامات پاکستان تکذیب شده است.

به هر حال خبر به سرعت در کشورهای عربی رو به گسترش است و حتی وزارت ارتباطات یمن صحت چنین شایعاتی را رسماً تکذیب  کرده، اما این شایعه به سرعت به دیگر کشورهای عربی همچون سودان راه یافته و موجی از ترس و وحشت را به راه ‌انداخته است.

کد خبر 22092

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز