همشهری آنلاین: خطرات ناشی از چربی بالا که مرتبط با سنجش سلامتی و حتی حیاتی‌تر از آن است برای همه مشخص است، اما افراد کمی آن را به دقت کنترل می‌کنند.

آشنایی با پنج ماده غذایی مفید برای کاهش تری گلیسرید خون

به گزارش ایسنا، تری گلیسرید، چربی خون است که عنوان آن در بین پزشکان "کلسترول زشت " است.

کلسترول از ( LDL ) کلسترول بد و (HDL ) کلسترول خوب و تری گلیسرید ساخته شده است. مقدار معین تری گلیسرید برای بدن لازم است اما انباشته شدن بیش از حد آن چربی محسوب و میزان بالای این ترکیب موجب افزایش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود.

بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه دانمارک درافراد با تری گلیسرید بالا در مقایسه با افراد با LDL بالا احتمال بیماری‌های قلبی سه برابر افزایش می یابد. همچنین در تحقیقات دیگری مشخص شده در زنان با تری گلیسرید بالا نسبت به افراد با LDL بالا احتمال سکته مغزی افزایش می‌یابد.

محقق این تحقیق "جفری برگر" اظهار کرد: ما معتقدیم میزان کلسترول تام و LDL مهم ترین نشانه‌ها برای تشخیص خطر سکته مغزی هستند. زمان اندازه گیری تری گلسیرید خون بعد از 12 ساعت ناشتا و میزان آن 150 mg/dl و کمتر از آن است.

محققان پنج ماده غذایی را در کاهش کلسترول موثر دانسته‌اند که عبارتند از:

- ماهی قزل آلا: ماهی قزل آلا، تن و ماهی روغن که دارای امگا 3 هستند به کاهش تری گلیسرید کمک می‌کنند و در این میان ماهی قزل آلا در پایین آوردن تری گلیسرید موثرتر است و درصورت نبود ماهی می‌توان از مکمل‌های روغن ماهی استفاده کرد.

- روغن زیتون: کره گیاهی، روغن حیوانی، خرما و روغن نارگیل موجب بالارفتن میزان تری گلیسرید می‌شود اما روغن زیتون و روغن گردو باعث کاهش تری گلیسرید می‌شوند.

- انگور: خوردن آب نبات و بقیه غذاهای شیرین میزان تری گلیسرید را افزایش می‌دهد اما خوردن انگور با شیرینی طبیعی به دلیل وجود ماده آنتوسیانین‌ به کاهش تری گلیسرید کمک می‌کند. همچنین زغال اخته نیز حاوی این ترکیب است.

- لوبیا: غذاهایی با فیبر بالا از جمله لوبیا و حبوباتی مانند نخود فرنگی و عدس با کند کردن گوارش موجب جذب مواد مغذی غذا و کاهش تری گلیسرید می‌شوند.

-اسفناج: اسفناج حاوی آلفا لیپوئیک است که تا 60 درصد تری گلیسرید را کاهش می‌دهد و سایر سبزیجات مانند کلم بروکلی، نخود فرنگی و برخی از میوه‌ها از جمله گوجه فرنگی، پرتقال، گریپ فروت، لیمو و لیموترش نیز حاوی آلفالیپوئیک هستند.

کد خبر 220844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز