فرشته اسماعیل‌بگی: شازده‌کوچولو پرفروش‌ترین کتاب تک جلدی و سومین کتاب پرخواننده‌ی جهان است. از این کتاب به‌طور متوسط سالی یک میلیون نسخه به فروش می‌رسد.

هرکی می‌دونست دستش بالا

* شازده‌کوچولو در هفدهم فروردین امسال 70 ساله شد و گفته می‌شود که تا به‌حال به بیش ‌از 210 زبان و به قول بعضی‌ها به بیش از 230 زبان و گویش ترجمه شده است.

* ماجرای این رمان کوتاه،  داستانی واقعی‌ دارد. وقتی هواپیمای اگزوپری در صحرای موریتانی دچار نقص فنی شد و مجبور شد فرود بیاید با کودکی دوست شد که با آدم‌های دیگر فرق داشت و سؤال‌های عجیبی طرح می‌کرد. بعدها این ماجرا تبدیل به کتاب «شازده کوچولو» شد.

* به مناسبت هفتادمین سال چاپ شازده کوچولو یک نسخه با جلد مقوایی برای نوجوانان، نسخه‌ی دیگری به همراه سی‌دی کتاب گویای شازده کوچولو با صدای ویگو مورتنسن، هنرپیشه‌ی فیلم «ارباب حلقه‌ها» و نسخه‌ای مصور به همراه نقاشی‌های ژوان سفار به چاپ رسید.

* شازده کوچولو یک سال قبل از مرگ نویسنده‌اش به چاپ رسید و اگزوپری هیچ‌وقت نتوانست ببیند کتابش چه‌قدر بین مردم محبوب شده است.

* شازده کوچولو از معدود کتاب‌هایی‌ است که هم کودکان و نوجوانان آن را خیلی دوست دارند و هم بزرگ‌ترها از آن به‌عنوان کتاب محبوبشان نام می‌برند.

* چون سیاره‌ی ب612 واقعاً وجود نداشت، در سال ۱۹۹۳ اسم سیارک ۴۶۶۱۰ را (Besixdouz) گذاشتند که به زبان فرانسه معنی ب۶۱۲ را می‌دهد.

* اگزوپری نقاشی‌های این کتاب را خودش کشیده است.

کد خبر 220517
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز