گروه سیاسی: رئیس جمهوری و سلطان عمان در دیدار خود نسبت به دام تفرقه افکنی بیگانگان هشدار داده و بر ضرورت اتحاد کشورهای منطقه برای برقراری آرامش تاکید کردند.

محمود احمدی نژاد پس از دیدار با مقامات اماراتی و برگزاری کنفرانس مطبوعاتی به سفر دو روزه خود به امارات خاتمه داد و در پاسخ به دعوت رسمی سلطان قابوس بن سعید پادشاه عمان، ابوظبی را به مقصد مسقط در حالی ترک کرد که سفر وی به کشورهای خلیج فارس بازتاب وسیعی در رسانه های منطقه‌ای و بین‌المللی داشته است.

رئیس جمهوری عصر دیروز پس از ورود به عمان در فرودگاه مسقط، مورد استقبال فهد بن محمود آل سعید معاون سلطان قابوس پادشاه این کشور قرار گرفت.

به گزارش مهر، محمود احمدی نژاد بعد از فرودگاه به قصرالعلم رفت تا مراسم استقبال رسمی از وی  توسط سلطان قابوس بن سعید پادشاه عمان انجام شود. پس از برگزاری مراسم استقبال، مذاکرات رسمی دو هیات ایرانی وعمانی آغاز شد.

سیاست تفرقه

محمود احمدی نژاد در دیدار با قابوس بن سعید ضمن تاکید بر اینکه دخالتهای بیگانگان به‌ضرر همه مردم منطقه است به اوضاع عراق اشاره‌کرد و اظهارداشت:حضور بیگانگان در عراق جز خسارت نتیجه‌ای برای ملت عراق نداشته است.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: امروز که سیاست‌های آمریکا در منطقه به طور مکرر با شکست روبه رو شده است، فرصت مناسبی است تا کشورهای منطقه دست به دست هم دهند و امنیت و آرامش منطقه را خودشان برقرار کنند و ایران و عمان نیز می‌توانند در این میسر پیشقدم باشند.

وی روابط تهران و مسقط را محکم و پایدار خواند و گفت: روابط دو کشور الگویی از روابط دوستانه و برادرانه در منطقه است و علاقه‌مند هستیم تا آینده روابط بدون هیچ محدودیتی گسترش یابد.

سلطان قابوس نیز در این دیدار گفت: ابرقدرتهادرطول تاریخ از راه سیاست تفرقه بینداز و حکومت‌کن سعی کرده‌اند تا در بین کشورها نفوذ کنند و ما نباید در این دام بیافتیم.

وی با تاکید به اینکه اعتماد به‌بیگانگان به‌نفع هیچکس نیست،افزود:امروز همه باید تلاش خود را برای تامین امنیت و صلح در منطقه بکار بندیم و عدم اعتماد به یکدیگر بزرگترین‌مانع برسر راه گسترش صلح و تفاهم بین کشورهای منطقه است.

احمدی نژاد همچنین یکشنبه‌شب با تجار و بازرگانان ایرانی و عمانی و همچنین مسئولان و کارکنان نهادهای ایرانی در عمان در محل سفارت جمهوری اسلامی‌ایران در مسقط دیدار کرد.

رئیس جمهوری دیشب در ضیافت شام سلطان قابوس نیز شرکت کرد.

پایان سفرنامه امارات

رئیس جمهوری پس از آنکه یکشنبه شب درجمع نخبگان و فرهیختگان ایرانی مقیم امارات و همچنین ایرانیان مقیم این کشور در دبی سخنرانی کرد، ظهر دیروز در میان بیش از 100 خبرنگار،عکاس و تصویربردار از رسانه ها در محل قصر الامارات ابوظبی حضور یافت و در کنفرانسی خبری، به سوالات آنها پاسخ داد.

رئیس جمهوری در کنفرانسی مطبوعاتی در ابوظبی درباره حمله نظامی آمریکا به ایران گفت: دشمنان ضعیف تر از این هستند که بخواهند دست به چنین کاری بزنند و اگر هم مرتکب چنین اشتباهی بشوند پاسخ ایران کوبنده تر خواهد بود.

احمدی نژاد پس از این کنفرانس خبری هم  در آخرین برنامه سفر خود به امارات، با کارکنان و خانواده اعضای سفارت ایران و کارکنان دیگر نهادهای ایران در ابوظبی دیدار و برای ایشان  سخنرانی کرد.

کد خبر 22029

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز