دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: نوسان بازار ارز در ماه‌های اخیر سود سرشاری را نصیب دولت و دلالان ارز کرد و مشکلات زیادی را برای کسانی که به ناچار کالای خارجی مصرف می‌کنند ایجاد کرد.

دارو

بیمارانی که مجبورند داروهای ساخت خارج را مصرف کنند ازجمله کسانی هستند که علاوه بر بیماری باید استرس نوسان ارز، کمبود دارو، عدم‌ترخیص داروها از گمرک و... را نیز تحمل کنند. به‌تازگی وزارت بهداشت راهکار خود را برای رفع این مشکل در یک‌ماه آینده ارائه کرده است.

وزیر بهداشت با اعلام خبر تسهیلات بانک مرکزی برای واردات دارو و ترخیص آن از گمرک گفت: یارانه داروی بیماران خاص به‌زودی از طریق حساب سرپرست خانوار یا کارت هوشمند به دستشان می‌رسد. محمدحسن طریقت منفرد گفت: بانک مرکزی مجوزهایی داده است تا هر کسی بتواند دارو را وارد گمرک کند و براساس استانداردهای ما در مواردی که ارز آنها تأمین شده یا نشده، می‌توان آنها را نیز از گمرک ترخیص کرد.

طریقت منفرد از دستور رئیس‌جمهور برای تأمین مواداولیه دارویی برای۶ تا ۹ماه خبر داد و گفت: مابه‌التفاوت داروهای وارداتی را از طریق ردیف‌های قانون بودجه می‌گیریم اما یارانه این داروها به‌دلیل بودجه سه‌دوازدهم هنوز تأمین نشده که البته به‌زودی تأمین می‌شود.

وزیر بهداشت 2هفته پیش در مورد اقدامات وزارت بهداشت برای پرداخت یارانه دارو به‌صورت کارت هوشمند به بیماران خاص گفته بود سعی می‌کنند که یارانه‌ را به دست مصرف‌کننده آن بدهند و البته خبر از سامانه‌ای داده بود که کل گردش دارویی کشور را بتوان ثبت کرد.

این سامانه در یزد به‌صورت پایلوت اجرا شده و به‌نظر وزارت بهداشت این سامانه در اجرا برای بیماران خاص موفقیت‌آمیز بوده است. رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایسنا گفت: بیماران خاص باید مشخص کنند دارویشان به کدام داروخانه ارسال شود، سپس آنها می‌توانند به همان داروخانه مراجعه و دارویشان را دریافت کنند. البته چون بیماران خاص را می‌شناسیم، ممکن است اگر بتوانیم زودتر اعتبار بگیریم، با رصد اینکه وضعیت چگونه است در ابتدای امر پول دارو را به حسابشان واریز کنیم که گرفتار نشوند.

وی گفت که قرار است 2200میلیارد تومان بودجه‌ای را که پارسال دولت تأییدش را از مجلس گرفته است به همین روش و در همین سامانه صرف بیماران کند. عباس حاجی آخوندی درباره راهکارهای جبران افزایش قیمت دارو در قبال تغییر نرخ ارز افزود: تمام خانواده‌ها یک شماره حساب ملی دارند که یارانه هم به آن واریز می‌شود، این مابه‌التفاوت قیمت دارو هم به همین حساب خانوار واریز می‌شود. داروخانه بابت دارویی که بیمار دریافت کرده گواهی صادر می‌کند که براساس آن مبلغی از قیمت دارو به‌حساب خانوار واریز می‌شود.

برنامه وزارت بهداشت برای پرداخت یارانه دارو در حالی است که به گفته نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اختصاص اعتباری که سال گذشته تأییدش کرده‌اند باید با نظارت و تأیید مجلس صورت بگیرد. عبدالرحمان رستمیان به مهر گفت که مسئولان بهداشت و درمان نمی‌توانند بدون هماهنگی مجلس و ارائه برنامه‌های خود، دست به چنین اقدامی بزنند. باید میزان اعتبارات و نحوه پرداخت آن به‌حساب خانوارها یا پوشش بیمه‌ای آن، در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مشخص و بررسی شود و نمی‌توان بدون انجام کار کارشناسی دست به اقدامی شتابزده زد.

اختصاص 2200میلیارد تومان اعتبار برای یارانه دارو در حالی صورت می‌گیرد که در سالی که گذشت ارزش ریالی داروهای مصرف شده حدود 4هزار میلیارد تومان بود. قطعا در سالی که در آن قرار داریم نیز با وجود اینکه بودجه سه‌دوازدهم بسته شده است مصرف دارو با کمی اختلاف به همین میزان خواهد بود. در نتیجه یارانه دارو با کمبود مواجه خواهد شد و یا به همه کفاف نخواهد داد.

به همین دلیل دکتر محمد عبده‌زاده مدیرکل سابق نظارت و ارزیابی داروی سازمان غذا و دارو به ایسنا گفت که اعتبار 2200 میلیارد تومانی مابه‌التفاوت افزایش قیمت‌ ناشی از ارز مبادله‌ای دارو را جبران نمی‌کند. در سال گذشته مجموع یارانه مصوب وزارت بهداشت تنها برای بیماران خاص 435میلیارد تومان بود. همین اعتبار در سال 92با افزایش 2.5 برابری نرخ ارز و با عنایت به اینکه عمده داروهای بیماران خاص وارداتی هستند، به 1000میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

دولت در حالی 2200 میلیارد تومان اعتبار به‌عنوان مابه‌التفاوت تغییر نرخ ارز را پیشنهاد کرده که 1000میلیارد تومان آن تنها صرف تأمین داروهای بیماران خاص می‌شود اما آیا 1200میلیارد تومان باقیمانده می‌تواند کل نیازهای دارویی کشور را پوشش دهد؟ وی گفت: «ارزش ریالی کل داروهای مصرف‌شده در ایران در سال گذشته 4هزار میلیارد تومان بود که از این میزان حدود 1500میلیارد تومان مربوط به داروی وارداتی و حدود 2500 میلیارد تومان مربوط به داروهای تولید داخلی است.»

وی اضافه کرد: «با توجه به اینکه با افزایش 2.5برابری قیمت داروهای وارداتی مواجه خواهیم شد، این 1500میلیارد تومان سال گذشته، به 3500 میلیارد تومان در سال 92خواهد رسید. براین اساس فقط در بحث داروهای وارداتی تغییر نرخ ارز باعث افزایش قیمت حدود 2هزار میلیارد تومان خواهد شد.»

کد خبر 220168
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز