چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۵
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: ظاهرا این ماجرای مافیای دارو در ایران هنوز ادامه دارد و هر چند وقت یک‌بار متولیان امور سلامت در دولت و مجلس از این پدیده سخن می‌گویند بی‌آنکه اعضا یا سردسته این مافیا را به مردم معرفی کنند.

در تازه‌ترین اظهارنظر از این دست، رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفته: «مافیای دارو بیش از 60درصد هزینه‌های دولتی در بخش دارو را می‌بلعد. 70درصد اقلام دارویی که در گمرک مانده بود، وسایل آرایشی و بهداشتی بود و ربطی به دارو‌های مورد نیاز بیماران نداشت. مافیای هلدینگ دارو باید کنترل شود. قدرت برخی از اینها حتی از وزارتخانه بهداشت و درمان نیز بیشتر است. ارز مرجع به کالاهای عجیب و غریب اختصاص یافته است.» چندی پیش نیز روزنامه ایران بعد از برکناری وزیر سابق بهداشت نوشت: «بحران‌نمایی برخی مسئولان ارشد سلامت، آن هم پس از شفاف‌سازی‌ ارز دارویی نشان از نفوذ قوی مافیای واردات دارو در وزارت بهداشت داشت.» هرچند وزیر بهداشت عوض شد اما اظهارنظر درباره وجود مافیای دارو در کشور کماکان ادامه دارد.

به راستی این مافیای دارو چیست؟ اعضای آن‌چه کسانی هستند؟ از چه روش‌هایی برای سودجویی استفاده می‌کنند؟ چرا هیچ‌گاه با این گروه مبارزه اساسی نشده است ؟ آیا واردات لوازم آرایشی، زین اسب و دسته‌بیل با ارز دارویی کار مافیای دارو بوده است؟ آیا اقلام دارویی و بهداشتی اخیری که در گمرک مانده بود نیز متعلق به مافیای دارو بوده است؟در گزارش حاضر با استناد به اخبار و گزارش‌های منتشره در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی کشور، طی 2 سال اخیر، سعی شده است تصویری از مافیای دارو در ایران ارائه شود.

2 /4 /86 : رسول دیناروند، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: گروه‌هایی که به‌صورت زیرزمینی و خارج از ضوابط و چارچوب قانونی در زمینه دارو در ایران فعالیت می‌کنند مافیای دارو هستند اما اطلاق این کلمه به گروه‌هایی که با مجوز قانونی به تولید و واردات دارو می‌پردازند، بی‌انصافی است. مافیای دارو همان است که به‌صورت زیرزمینی به واردات قاچاق و توزیع داروهای تقلبی می‌پردازند که وزارت بهداشت نیز شدیداً با آن مخالف است و از هر تلاشی برای برخورد با این گروه‌ها که سلامت مردم را به مخاطره‌ می‌اندازند کوتاهی نمی‌کند.

5 /3 /89 : به گزارش سایت جهان عده‌ای برای حفظ استیلای خود از طریق برخی از شرکای سابق که در حال حاضر مسئولیت‌هایی در بخش دارویی وزارت بهداشت دارند تلاش می‌کنند با تصویب مقررات جدیدی در قالب تجدید نظر در آیین‌نامه‌های دارویی وزارت بهداشت که از عمر برخی از آنها هنوز یک سال هم نگذشته مجددا نسبت به برقراری انحصار در سامانه توزیع و واردات دارو اقدام کنند.

27 /4 /89 : دکتر محمد ضابطی طرقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به فعالیت‌های گسترده و متفاوت مافیای دارو در کشور، معمول‌ترین شیوه‌های فعالیت این مافیا ‌را احتکار و باز‌توزیع برخی از داروهای مورد نیاز و جاافتاده در سیستم درمانی کشور می‌داند. وی ورود و توزیع برخی از داروهای غیرضروری توسط برخی از مهره‌ها و بوروکراسی اداری به کشور را از دیگر فعالیت‌های مافیای دارو در ایران دانست که سود زیادی را نصیب افرادی خاص می‌کند.

2 /5 /89 : دکتر مرضیه وحید دستجردی، وزیر وقت بهداشت گفت: دارو از مواردی است که اهمیت بسیار بالایی برای سلامت مردم دارد و این کمک می‌کند تا بتوانیم مافیای دارویی را بشکنیم.

11 /10 /89 : حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به‌تازگی اعلام کرده است که در بخش اقتصاد مافیای دارویی فراوانی در کشور وجود دارد که روزبه‌روز در حال رشد و قدرت‌گیری است اما برای مقابله با آن تاکنون تدبیر کارشناسی و قضایی صورت نگرفته است به‌طوری‌که سالانه 1400میلیارد تومان پول در این بخش رد و بدل می‌شود.

12 /11 /89 : دکتر رسول دیناروند، رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه تهران گفت: به‌نظرم، ما در استفاده از کلمه مافیا خیلی سخاوتمندانه عمل می‌کنیم مثلا می‌گوییم مافیای پسته، موز، دارو، نفت و... درحالی‌که گاهی اوقات شاید منظورمان از کلمه مافیا، سوءاستفاده‌های خیلی سطح پایین باشد اما آنچه در دنیا به مافیا اطلاق می‌شود یعنی یک شبکه گسترده زیرزمینی که فعالیت اقتصادی غیرقانونی می‌کند. با توجه به این معنا می‌گویم امکان ندارد اکثریت بازار داروی ما در دست مافیا باشد و دلیلم این است که دوسوم بازار داروی ما در اختیار بخش صنعت داروسازی است و از نظر ریالی نمی‌توان این دوسوم را به مافیا نسبت داد، چون بخش بزرگی از این صنعت به‌نحوی به نهادهای عمومی وابسته است و اقلیتی از آن نیز متعلق به اشخاص و شرکت‌های خصوصی است. بر این شرکت‌ها، قانون حاکم است و به‌علت حضور در بازار بورس عملکردشان شفاف است و اگر هم تخلفی در آنها صورت گیرد درحدی نیست که بشود برای آن از کلمه مافیا استفاده کرد. در واردات دارو نیز از حدود 10سال پیش تلاش کردیم که انحصار شکسته شود تا مافیا شکل نگیرد.

13 /4 /90 : دکتر سیروس زینلی، نایب‌رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران با اشاره به حضور همسر ایرانی یکی از سفرای کشورهای اروپایی در راس شرکت وارد‌کننده 9قلم داروی بیوتکنولوژی به کشورمان، افزود: «متأسفانه داروهایی از وزارت بهداشت مجوز واردات گرفته‌اند که زمینه تولید آنها در داخل فراهم شده است. درحالی‌که حداقل 100قلم داروی بیوتکنولوژی در دنیا وجود دارد که می‌توانند نسبت به واردات و تولید آنها در داخل کشور اقدام کنند.»

27 /9 /91 : رستمیان، عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره مافیای دارویی با تأکید بر اینکه نمی‌داند کدام دست‌های پنهان، لوازم بهداشتی - آرایشی را وارد فهرست اقلام داروهای وارداتی کرده‌اند تأکید کرد: دستگاه‌های نظارتی باید پیگیر شناسایی و برخورد با این افراد شوند. آمار و گزارش‌های وزارت بهداشت حاکی از این است که فروش سالانه دارو در ایران 5 /2میلیارد دلار است که 35درصد این مبلغ صرف واردات 4درصد نیاز دارویی بیماران خاص می‌شود. اما جالب اینجاست که اغلب کمبودهای دارویی نیز در همین بخش بیماران خاص است. حذف ارز مرجع از واردات دارو آخرین تصمیمی بود که هیأت وزیران درباره واردات دارو گرفت. پیش‌بینی می‌شود با این تصمیم، قیمت تمام‌شده داروهای وارداتی و مواداولیه دارویی به‌شدت افزایش یابد اما سؤال این است که آیا با این تصمیم، مافیای دارو در ایران تضعیف خواهد شد؟

 

کد خبر 219550

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز