دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۹
۰ نفر

رضا سادات: طی سال 2006 میلادی نزدیک به 500 اقدام تروریستی در سراسر اتحادیه اروپا به وقوع پیوست که از میان آنها تنها یک مورد یعنی بمب‌گذاری نافرجام در آلمان منسوب به تروریست‌های مسلمان بوده است.

براساس گزارش جدیدی که از سوی اتحادیه‌اروپا منتشر شده با وجود هیاهوی تبلیغاتی علیه مسلمانان و گروه‌های اسلامی اروپا تقریباً تمامی حملات تروریستی در اتحادیه‌اروپا طی سال گذشته میلادی ربطی به مسلمانان نداشته است.

با این حال نگرانی از حمله‌ای با تلفات بالا از سوی گروه‌های تروریستی   به مهم‌ترین دغدغه مقامات امنیتی این اتحادیه تبدیل شده است.

یوروپل یا نهاد فراملیتی اتحادیه‌اروپا برای اعمال قانون سه‌شنبه هفته گذشته گزارشی را منتشر کرد که از وقوع   498 حادثه تروریستی در قلمرو این اتحادیه طی سال  2006 میلادی حکایت داشت که از بین آنها تنها یک مورد توسط تروریست‌های مسلمان ترتیب داده شده بود.

بخش اعظم این حملات توسط گروه‌های تروریستی جدایی‌طلب در فرانسه و اسپانیا انجام شد.

در این گزارش تصریح شده تقریباً همه این حملات خسارت‌های مالی دربرداشت و از انجام آنها کشتار مردم دنبال نشده است.

البته در بخشی از این گزارش ادعا شده برخلاف حملات تروریستی گروه‌های تروریستی غیراسلامی در حملاتی که توسط گروه‌های به اصطلاح اسلامگرا طراحی شده بود چون توطئه انفجار بمب در آلمان و طرح خنثی شده هواپیماربایی در انگلیس بر جای ماندن تلفات سنگین در زمره اهداف حملات بود.

در گزارش اخیر با استناد به همین استنتاج تأکید شده تحت نظر قراردادن گروه‌های اسلامگرا یکی از اولویت‌های نهادهای تأمین امنیت و اعمال قانون در اتحادیه‌اروپا است.

مهم‌تر آن که نیمی از  706 بازداشت صورت گرفته در سال  2006 در رابطه با اتهامات تروریستی مربوط به مظنونان مسلمان بوده که اغلب در کشورهای فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و هلند دستگیر شده‌اند.

بخش کوچکی از حملات تروریستی مربوط به گروه‌های چپگرا و هرج و مرج‌طلب بود که در آلمان، یونان، ایتالیا و اسپانیا به وقوع پیوست. در همین چارچوب در گزارش یوروپل ازکشورهای فرانسه، اسپانیا و انگلیس به عنوان کشورهایی که بیش از سایر  اعضای این اتحادیه هدف حملات تروریستی قرار گرفته‌اند، یاد شده است.

جهاد حامد، یکی از مظنونان توطئه نافرجام بمب‌گذاری در آلمان چهارشنبه هفته گذشته در بیروت، پایتخت لبنان به همراه سه مظنون لبنانی دیگر تحت محاکمه قرار گرفت اگرچه برگزاری جلسه محاکمه به درخواست هیئت مدافع تا  18 آوریل به تعویق افتاد.

هیئت مدافع حامد با توجه به این که همه متهمان این پرونده از ساکنان شهر تریپولی در شمال لبنان هستند درخواست ادامه دادرسی در این شهر را مطرح کرده‌اند.

محمد الهجیب، دیگر متهم این پرونده در بازداشت پلیس آلمان است اما به طور غیابی از سوی دادگاه لبنانی محاکمه خواهد شد.

در این بین گزارشی جدید از سوی گروه تحقیقات آکسفورد، مؤسسه‌ای نظریه‌پرداز در انگلیس هشدار داده سیاست‌های ایالات‌متحده و انگلیس در عراق موجب شکل‌گیری موج جدیدی از ترور در اروپا شده است.

در این گزارش که عنوان «فراسوی ترور: واقعیت تهدیدهای واقعی علیه جهان ما» را بر خود دارد، جنگ علیه تروریسم و به‌ویژه جنگ عراق عامل افزایش احتمال وقوع حملات تروریستی بزرگ در آینده در مقیاس حمله‌ای چون حادثه یازدهم سپتامبر 2001 معرفی شده‌است.

در این گزارش آمده مواجهه  با عراق در قالب جنگ با ترور به ایجاد محدوده آموزش‌های نظامی در محیطی جنگی برای جهادی‌ها منتج شده و در آن مداخله نظامی در ایران فاجعه‌بار توصیف شده است. در بخشی از  آن  نیز تصریح شده این  ایده که ایالات متحده بزرگترین تهدید علیه صلح جهانی است به شکل روزافزونی قوت می‌گیرد.

یوروپل پس از دسته‌بندی اطلاعات آماری موجود پیرامون حملات تروریستی علیه کشورهای اروپایی از تأمین منابع مالی این حملات از سوی کشورهای غیراروپایی و انتقال این منابع از طریق شرکت‌های واسطه به اروپا خبر داده است بی آن که به نام کشوری خاص اشاره کند.

به اعتقاد تهیه‌کنندگان این گزارش مدارس، اماکن مذهبی و زندان‌ها خاستگاه اصلی تروریست‌های جدید هستند که اکثرشان از دیدگاه‌های رادیکال الهام می‌گیرند.

موضوعی که در این گزارش به آن اشاره نشده است اینکه بخش اعظم حوادث تروریستی در اروپا ریشه‌ای غربی دارد  و خاستگاه این تروریسم نه اسلام و کشورهای مسلمان که خود اروپاست.

کد خبر 21999

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز