سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دیداری که جامعه جهانی ماه‌ها منتظر آن بود تا راهکاری اساسی و بنیادین برای حل بحران سوریه در آن پیدا شود، دیروز بی‌هیچ نتیجه‌ای پایان یافت و چهره‌های سران 2 کشور ایالات متحده و روسیه گویاتر از هر زبان دیگری، اختلاف نظر و تفاوت دیدگاه‌ها را منعکس می‌کرد.

روسیه -آمریکا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیروز بعد از دیدار رؤسای جمهور آمریکا و روسیه که 45دقیقه بیشتر از وقت مقرر طول کشید، ولادیمیر پوتین صراحتا اعلام کرد که مواضع مسکو و واشنگتن درباره سوریه همسو نیست. وی افزود که هر دو طرف درباره پایان دادن به خشونت در سوریه، منع افزایش شمار قربانیان و حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران توافق نظر دارند.

پیشبرد مذاکرات برای برقراری آرامش از طریق کنفرانس ژنو 2و تشویق دو طرف برای نشستن بر سر میز مذاکره محورهای دیگر مورد توافق 2 مقام بود.اما جامعه جهانی انتظار بسیار بیشتری از این دیدار داشت؛ دیداری که قرار بود در کمتر از یک‌ماه پس از آن، کنفرانس ژنو 2برگزار شود. دیروز خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دیپلماتیک گزارش داد که کنفرانس ژنو 2 به‌احتمال زیاد مجددا به تعویق می‌افتد و به‌ماه اوت موکول می‌شود. این دومین باری است که کنفرانس یادشده به تعویق می‌افتد. رئیس‌جمهور آمریکا هم تعابیر مشابهی را برای بیان اختلاف نظر با پوتین استفاده کرد اما هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه را بعید دانست و افزود: تضمین استفاده‌نکردن از سلاح شیمیایی نقطه مشترکی بود که بر آن تأکید شد.

با تمام این اختلافات، هر دو رئیس‌جمهور بیانیه‌ای صادر کردند که براساس آن در سوم و چهارم سپتامبر آینده به‌منظور تقویت روابط سازنده میان 2 کشور، پیش از برگزاری اجلاس سران گروه 20، با هم دیدار و گفت‌وگو کنند.در پایان کنفرانس خبری باراک اوباما کوشید با سخن راندن از مهارت‌های جودوکاری رئیس‌جمهور روسیه اوضاع را اندکی تلطیف کند اما پوتین در پاسخ گفت: اوباما می‌خواهد با سخن گفتن از چنین مسائلی خود را کمی آرام کند.این درحالی است که دیروز شبکه خبری اسکای نیوز گزارش داد که رهبران گروه 8 درباره ماهیت دولت انتقالی اختلاف نظرهای جدی دارند.

اندکی پیش از اظهارات پوتین و اوباما، رئیس‌جمهور سوریه تأکید کرد که اروپا تاوان مسلح‌سازی‌ گروه‌های پیکارجو را خواهد پرداخت. بشار اسد تصریح کرد که چنین اقدامی از سوی اروپا، تروریسم را به اروپا صادر خواهد کرد.در عرصه میدانی هم، همزمان با کشته و زخمی‌شدن ده‌ها نفر از دو طرف درگیر در شمال سوریه، عربستان سعودی به گروه‌های افراطی در سوریه موشک‌های ضد‌تانک و زمین به هوا داد. یک عضو گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد تصریح کرد که نخستین محموله این موشک‌ها که حاوی 250موشک کونکورز بوده، 10روز پیش از طریق ترکیه وارد سوریه شده است. وی تأکید کرد که اغلب گروه‌های دریافت‌کننده این موشک‌ها، افراطی و اسلامگرا هستند.

از سوی دیگر ، در پی درگیری‌های شدید میان ارتش سوریه و گروه‌های پیکارجو در شهر حلب و حومه پایتخت ده‌ها نفر از دو طرف درگیر کشته و زخمی شده‌اند. این درگیری‌ها در شهر حلب و نیز 2 منطقه حسینیه و حضرت زینب در حومه دمشق بوده است.

کد خبر 219475
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز