سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: چه کسانی با پایان فعالیت دولت دهم به وزارت ارشاد خواهند آمد؟ پاسخ به این سؤال در فاصله کوتاهی که از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته امکان‌پذیر نیست ولی تقریباً تردیدی وجود ندارد که در دولت یازدهم شاهد تغییرات گسترده‌ای در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی خواهیم بود.

سیدرضا میرکریمی

 آنچه در اظهارنظرهای اهالی سینما از طیف و گرایش‌های مختلف مشاهده می‌شود تمایل برای تغییر است. تغییر در مدیریت و تحول سیاستگذاری‌هایی که در سال‌های اخیر سینما را به بن‌بست کشانده موجب‌شده مطالبه عمومی اهالی سینما تغییر مدیران ارشاد و سازمان سینمایی و استفاده از چهره‌هایی توانا و متخصص باشد.

محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما با گله از برخی انتقام‌جویی‌ها که در عرصه فرهنگ، به‌ویژه سینما در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است انتظار خود را از وزیر فرهنگ این دانست که حسی برادرانه ایجاد کند تا اهالی هنر بتوانند به وی تکیه کنند. محمدمهدی عسگرپور، کارگردان و مدیرعامل خانه سینما در گفت‌وگو با مهر درباره ویژگی‌های وزیری که در کابینه دولت یازدهم قرار است سکان فرهنگ و هنر کشور را به دست بگیرد اینگونه گفت: وقتی از ما پرسیده می‌شود که وزیر ارشاد باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد مواردی به ذهن همه ما می‌رسد ازجمله اینکه باید به فرهنگ و هنر آشنا و مسلط باشد، عوامل مؤثر این حوزه‌ها را بشناسد و آسیب‌ها را رصد کرده و حتی برای بعضی از این حوزه‌ها مبانی جدید داشته باشد. از طرف دیگر لازم است تعامل اهالی فرهنگ و هنر را با مجموعه‌های دولتی فراهم کند، تلاش کند بخش خصوصی اصالت خود را تعریف و حفظ کند، همچنین به نهادهای صنفی کمک کند تا روی پای خودشان بایستند. اینها مسائل کلی است که همیشه مطرح است و تاریخ مصرف ندارد.

کارگردان اقلیما در پاسخ به این پرسش که آیا گزینه‌های قبلی وزارت ارشاد در دوران اصلاحات و سازندگی می‌توانند در این برهه بار دیگر روی کار بیایند و پاسخگوی نیاز اهالی هنر باشند، گفت: نه‌فقط در حوزه ارشاد بلکه در حوزه فرهنگ و هنر هم من نگاه عام‌تری به این موضوع دارم. حتی ممکن است ما از کسانی در پست وزارت ارشاد استفاده کنیم که برای این حوزه نباشند اما اشکال بزرگ اینجاست که ممکن است دوباره همین شرایط چند سال پیش که در وزارت ارشاد تجربه کردیم، تکرار شود.

عسگرپور درباره وضعیت بازگشایی خانه سینما در دولت یازدهم عنوان کرد: دوستان اصرار زیادی داشتند تا خانه سینما را هرچه سریع‌تر بازگشایی کنند، خصوصا در روزهای منتهی به انتخابات، اصرارها دوچندان شده بود. به‌طور نمونه محسن علی‌اکبری فعالیت‌هایی در این زمینه انجام داد. البته عنوان می‌شد که نماینده سازمان سینمایی است. اما آنها با تناقضی روبه‌رو هستند. این دوستان اصرار دارند برای هیأت مدیره فعلی خانه سینما از لفظ سابق استفاده کنند. وقتی اصرار دارند از این واژه بهره بگیرند پس چرا باید با این هیأت مدیره مذاکره شود؟

ابوالحسن داوودی، کارگردان سینما در گفت‌وگو با فارس درباره ویژگی‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم، گفت: متأسفانه در طول این 8 سال ضایعات بسیاری را در حوزه فرهنگ‌وهنر شاهد بودیم و با وجود این شرایط پیش‌آمده در عرصه فرهنگ و هنر به‌نظر می‌رسد که اگر رئیس‌جمهور منتخب 2 وزیر شایسته هم برای وزارت فرهنگ در این دولت انتخاب کند! باز هم به‌سختی بتوانند خرابی‌های عرصه فرهنگ و هنر در 8 سال گذشته را ترمیم کنند.

وی درباره ویژگی‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه گفت: به عقیده من وزیر آینده این عرصه، بیش از آنکه سیاسی باشد، باید دغدغه فرهنگ و هنر را داشته باشد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این دوره نباید به شکل افراطی سیاست یک جبهه یا جناح خاص سیاسی را درنظر بگیرد. فرهنگ‌وهنر متعلق به جناح خاصی نیست؛ به همه ملت بزرگ ایران تعلق دارد. امیدواریم با ریاست‌جمهوری آقای روحانی شاهد این تحول در عرصه فرهنگ و هنر باشیم. سیروس الوند نیز از دولت یازدهم خواست مدیریت سینما را به سینماگران باتدبیر بسپارد. وی درباره چگونگی تعیین مسئولان فرهنگ و هنر دولت یازدهم و تأثیرگذاری آن در روند و پویایی زمینه‌های مختلف به‌خصوص سینما گفت: اول باید منتظر بود و دید وزارت فرهنگ و هنر را چه‌کسی بر عهده خواهد گرفت، اما به‌طور اجمالی می‌توان گفت که در دولت یازدهم برای پیشرفت و ایجاد فضای پویا در تمام حیطه‌های هنری و فرهنگی باید با اهل فن مشورت صورت بگیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «دست‌های آلوده» ادامه داد: در بحث سینما باید با بخش خصوصی و اهالی سینمایی که صاحب‌نظرند، برای مدیریت بهتر و پویاتر مشورت، مشارکت و تعامل انجام شود. فیلمسازانی که تدبیر و تحلیل دارند، می‌توانند مدیریت سینمای کشور را بر‌عهده بگیرند؛ همانطور که مرحوم سیف‌الله داد توانست دوره‌ای را در سینما به‌وجود آورد که افراد از آن به نیکی یاد می‌کنند. سینما، هنری تأثیرگذار است که انتظار می‌رود در دولت یازدهم توجه دقیقی به آن شود. الوند درباره بحث بازگشایی خانه سینما گفت: خانه سینما اساسنامه‌ای دارد که به تصویب هر دو جناح رسیده است. هیچ‌چیز پیچیده‌ای نیست. می‌توان طبق اساسنامه فعالیت این نهاد دوباره آغاز شود و امیدواریم هرچه سریع‌تر این اتفاق بیفتد.

فردی که هیچ دغدغه‌ای در حوزه فرهنگ و هنر ندارد نباید مدیر شود

سیدرضا میرکریمی به سوره سینما گفت: در حال حاضر نظام سنگین اداری در حوزه فرهنگ و هنر بابت هیچ‌کدام از خروجی‌های ضعیف خود که هزینه‌های زیادی را هم به پای آنها ریخته است پاسخگو نیست. من زمانی با وزیر ارشاد درباره مشکل خانه سینما صحبت می‌کردم ایشان در صحبت‌هایش به من گفتند که من تا ساعت ۶ قرار بود وزیر علوم باشم و ساعت ۶ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شدم. طبیعی است که برای ایشان مهم نیست که اصولا کجا فعالیت کنند. کمااینکه بعد از حوزه فرهنگ و هنر به حوزه دیگری خواهند رفت و اصلا این حوزه را فراموش خواهند کرد. اما یک سینماگر را ببینید که با چه علاقه و تعهدی در حوزه کاری‌اش مشغول فعالیت است. سینماگر یک برند است. یک عنوان است و یک آبرو که با زحمت زیاد به‌دست آمده است و هنرمند حاضر نیست به هر قیمتی این آبرو را از بین ببرد. بسیاری از فیلمسازان هنوز بعد از ساخت چندین فیلم سینمایی برای روی پرده رفتن فیلم جدیدشان اضطراب دارند. این یعنی که سینما موضوعی حیاتی برای فیلمساز است و قرار نیست چیز دیگری جایش را بگیرد. چنین فیلمسازی می‌تواند یک مدیر خوب باشد یا یک فردی که هیچ علاقه و دغدغه‌ای در حوزه فرهنگ و هنر ندارد؟ برای مدیریت چه تضمینی بالاتر از اینکه فرد اینقدر به کارش علاقه داشته باشد.

کد خبر 219351

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز