گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی: انسان سالم، محور توسعه است و این مهم محقق نخواهد شد مگر آنکه نگاه سلامت‌محور در جامعه حاکم شود و این درحالی است که نظام سلامت درکشور خود به بیماری تبدیل شده است که دردهای مزمن و بی‌شمارش روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

سلامت

درحال حاضر مردم مطالبات و انتظارات جدی از متولیان سلامت کشور دارند. هزینه‌های سرسام‌آور درمان از یک سو و ناکافی بودن حمایت بیمه‌ها از سوی دیگر مردم را کلافه کرده است به همین سبب مردم چشم انتظارند تا ببینند دولت آینده چگونه می‌خواهد به دغدغه‌های جدی آنان در بخش سلامت پاسخی درخور و شایسته دهد.

دکتر محمدرضا واعظ مهدوی، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد دراین‌باره به همشهری گفت: امروزه نظام‌های سلامت با چالش‌های متعددی مواجه هستند. تغییر الگوی بیماری‌ها، پیدایش بیماری‌های نوپدید و بروز و ظهور بعضی از بیماری‌ها که در گذشته تصور می‌شد که ریشه‌کن شده‌اند، شیوع بیماری‌های واگیردار از قبیل بیماری‌های قلبی و عروقی، مفصلی، استرس‌های اجتماعی و مشکلات متعدد دیگر تنها برخی از مشکلاتی است که نظام سلامت با آن دست به گریبان است اما به اعتقاد من افزایش هزینه‌های خدمات پزشکی و درمانی از چالش‌های جدی است که باید دغدغه دولت آینده باشد و به همین سبب بحث عدالت در سلامت در دولت آینده باید به‌طور جدی دنبال شود.

او با بیان اینکه در دولت آینده باید اندیشه خصوصی‌سازی‌ در حوزه بهداشت و درمان متوقف شود گفت: دولت آینده باید مسئولیت خودش را در تأمین بهداشت و درمان برای همگان و به‌ویژه بخش آسیب‌پذیر جامعه بازخوانی کند و به همین لحاظ باید مراکز ویژه‌ای برای درمان افراد فاقد بیمه و کم‌درآمد جامعه ایجاد شود. واعظ مهدوی اظهارداشت: دولت آینده باید برای گسترش بیمه همگانی و پوشش وسیع‌تر بیمه تلاش بیشتری کند و علاوه بر آن آموزش‌های عمومی و پیشگیرانه را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

او افزود: دولت آینده باید فضایی را فراهم کند که اولا مردم کمتر بیمار شوند و اگر بیمار هم شدند بیمه بتواند خدمات مورد نیاز آنها را فراهم کند و از سوی دیگر، اگر برخی از مردم بیمه هم نبودند بتوانند به مراکزی که درمان‌های رایگان یا ارزان قیمت دولتی ارائه می‌دهند، مراجعه کنند.

مهدی امیری، معاون اداره کل سلامت شهرداری تهران هم در این‌باره به همشهری گفت: دولت آینده باید تدابیری اتخاذ کند که همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در حوزه سلامت نقش خود را به‌طور دقیق و منطقی ایفا و سهم خود را نیز به‌طورمشخص تعیین کنند.
امیری افزود: دولت آینده باید در حوزه سلامت طوری برنامه‌ریزی کند که به فرموده مقام معظم رهبری، بیمار جز رنج بیماری، دغدغه دیگری نداشته باشد.

معاون اداره کل سلامت شهرداری تهران گفت: توسعه و گسترش پوشش بیمه‌ای کشور و افزایش خدمات بیمه‌ها از مباحث جدی است که باید به آن توجه شود. از سوی دیگر باید نگاه حوزه سلامت را از درمان‌محوری به سمت سلامت‌محوری تغییر داد و در این میان به پیشگیری و آموزش باید اهمیت بیشتری داده شود چراکه از این طریق است که به‌طور قطع و یقین از هزینه‌های درمانی کاسته خواهد شد. امیری تصریح کرد: در دولت آینده باید توجه همه‌جانبه به موضوع سلامت شود. به بیان بهتر تنها به جنبه‌های جسمی سلامت به‌طور خاص توجه نشود بلکه سلامت در تمامی ابعاد اجتماعی، روانی و معنوی آن مورد توجه قرارگیرد.

دکترشاهین محمدصادقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم به همشهری گفت: دولت آینده باید با پرهیز از مسائل حاشیه‌ای به اصلی‌ترین نیازهای کشور توجه کند. او گفت: دولت آینده باید تدابیری اتخاذ کند که بیمار جز بیماری، دغدغه دیگری نداشته باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: دولت آینده باید به سلامت و امنیت غذایی توجه ویژه‌ای کند و از سوی دیگر به امنیت و سلامت روحی و روانی نیز با نگاهی خاص بنگرد. او افزود: افزایش شاخص‌های بهداشتی نیز از مباحث جدی است که دولت آینده باید به آن توجه جدی‌تری داشته باشد.

دکتر محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این‌باره به همشهری گفت: به‌نظر من برنامه پزشک خانواده و اجرای واقعی آن باید در اولویت‌های بهداشتی و درمانی جدی و اولیه دولت آینده قرارگیرد چراکه دراین برنامه، پزشک خانواده کسی است که می‌تواند مراقبت‌های بهداشتی اولیه را به مردم چه در روستاها و چه در شهرها ارائه دهد. او افزود: ساماندهی وضعیت دارو نیز از دیگر مباحثی است که دولت آینده به آن توجه جدی کند. به سخن بهتر، وضعیت دارو به‌طور دقیق باید کنترل شود به‌طوری که هیچ کمبودی در هیچ زمان به‌ویژه در مورد داروهای حیاتی وجود نداشته باشد و فرد بیمار نیز هیچ دغدغه‌ای نباید داشته باشد. 

کد خبر 219313
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز